Club Renault Sverige www.clubrenaultsverige.com
Författare Meddelande

<  Mitt Renaultprojekt / Renovering  ~  Renault R5 Junior cup - 1983 - Electron

InläggPostat: ons 29 nov 2017, 00:45
Inlägg: 4Ort: FARSTABlev medlem: mån 27 nov 2017, 20:13
God dag gott folk. Nybliven medlem i detta forum efter tips från Renault Nordics kundtjänst.
Mitt namn är Fredrik, snart 30 år och nyligen omskolad till fordonstekniker. Jobbar i dagsläget på en auktoriserad Renault verkstad i Stockholm.

Jag och min far har startat ett far-son projekt med avsikt att roa oss på bana, så i söndags hämtade vi hem en R5 Junior cup bil som farsan köpt. En minst sagt udda bil med relativt låg street-cred [smilie=cornut.gif]
Nu bor min far och jag inte på samma ort, så jag får hålla mig till helgbesök medans han får mysa med räsern på vardagskvällarna.

Ringde runt till ett par modellspecialister här i klubben, och pratade bland annat med Peter Bergqvist som tipsade om Gotland Ring. Vi är väldigt intresserade av detta, men kommer även att köra under pauserna i STEC light där en bekant kör med en liten upphottad Peugeot. Så vi har satt ett mål att försöka få Junior körklar till 1 april - 18.

Bild
Lastad och på väg hem.

Den har stått still i 14 år och saknar lite smått och gott, men i det stora hela så är den helt rensad på onödig vikt samt komplett med bur. Det följde med ett gammalt FIA reg bevis, bilen saknar ett vanligt registreringsnummer. Vi fick med kvitto på en renovering och blueprint av motorn samt bänkpapper på 74 samt 82 hk.
Håller i dagsläget på att försöka leta reda på reservdelslistor och sprängskisser till bilen. Hade varit trevligt att få fram fabriks specifikation på bilen också, dock är bilen för gammal så VI numret känns inte igen i Renaults databas. Har mailat Renault Nordic som hjälper mig reda ut detta.

To do: :!: =åtgärdat :?: =osäkert om vi gör
Starta motor :!:
Montera generator
Åtgärda bromsarna :!:
Ändra kylarslangarna
Ge motorn en service
Byta tank :?:
Byta vevaxeltätning :?:
Montera stolar
Montera spacer till ratten
Montera kylning till bromsar
Montera luftintag till ett inboxat luftfilter
Flytta justering av bromsverkan till bakbromsarna
Flytta diverse strömbrytare
Montera nya instrument
Måla/lackera om bilen
Åtgärda kupefläkten
Byta ut glasrutor i sidorna och bak mot plexiglas


Bild
Så ser Junior ut efter att farsan tvättat bort 14 år av förvaring.

Bild
Hittade en sovande friåkare [smilie=07.gif]

Bild
Stal denna bild från annonsen på motorutrymmet. Generator med fäste och rem är borta.

Bild
Farsan rotade igenom högen med delar och hittade generatorfästet, men vi saknar generator och en remskiva som enligt uppgift ska sitta på vattenpumpen. Någon som har sådant liggandes?

Bild
Intressant val av bränsletank. Vi har börjat smått diskutera om en fuelcell ska få ersätta denna. Dock inget som är aktuellt.

Det som står på agendan nu är att fixa en generator.
Bromspedalen går i botten, men vi hittar inget synligt läckage så en inspektion av huvudbromscylindern står också på tur.
Motorn är ej startad.

Uppdateringar kommer allt eftersom.

Uppdatering 3/12-17

Var på besök hos min far tillsammans med farbror, och vi har startat Junior och varmkört bilen. Gjort en allmän genomgång och kollat runt, klämt, ryckt och dragit i saker.
Den låter frisk och verkar pigg.
Vi har inte kört något med den ännu då vi inte litar på bromsarna. Bromsarna kärvar i fram och bromsar ej i bak. Tidigare är det någon som har byggt en justering av bromsfördelningen bak, och använt sig av lastavkänningsventilen. Vi har skruvat som tusan på den, försökt lufta bak och det händer ingenting, kommer inte ens tryck fram till ventilen. En genomgång av huvudbromscylindern behövs, samt smörja upp bromsarna fram.

Vi har kikat runt lite i bilen, och skulle vilja dra om kylarslangarna. Två av dem ligger högre än expansionskärlet, så dessa vill vi få en lägre altitud på för att undvika luftlås.

Vi misstänker även ett läckage från packboxen på veven, efter varmkörningen så droppar det olja på golvet. Det följde med extra packbox i lådorna med delar. Har hört att växellådan inte är så rolig att lyfta ner på dessa bilar?

Generatorer ser det ut att finnas gott om, men själva remskivan som sitter på vattenpumpen som driver generatorn ser svårare ut att hitta. Om någon har en generator (gärna med spännaren) samt en remskiva att sälja så får ni gärna höra av er. :D

Bjuder på ett litet klipp från varmkörningen :racesmile:

https://youtu.be/d7lQjErkCTM

Uppdatering 16/12-17

Här kommer en liten uppdatering. Det har inte hänt så mycket från min sida, men farsan har varit aktiv. Efter lite forskning och sökning så hittade farsan remskivor på ebay som ropades hem. När dom landade i brevlådan så åkte dom genast in i bilen.

Bild

En vän till farsan har donerat en 35A samt en 40A generator till junior. Farsan väntar på att få hem dom så att vi kan börja planera monteringen. Nya tändstift är beställda och vi kikar på att dra luftintag till förgasaren samt kylning till frambromsarna.
Frambromsarna har fått en genomgång, de är bättre men farsan är inte helt nöjd,
Stolar är provmonterade, men det är konstaterat att fästena är snea. Det ska göras om och göras rätt.
I samband med detta så tyckte fadern att ratten sitter för långt fram i fårhållande till pedalerna, så det beställdes en spacer till ratten också.

Det var allt för denna gång :D

Uppdatering 29/12-17

Var på besök hos min far. Vi renoverade huvudbromscylindern och fick igång bromsarna. Packningarna byttes, en lättare honing samt en ordentlig rengöring av ventiler gjorde susen.

Bild

En lätt översikt, fjädrarna är inte med i bild.

Bild

Närbild på kolvarna med nya packningar

Bild

Idag så byttes all bromsvätska ut i alla rör, vi körde igenom med vanlig Renault original DOT 4 som senare skall bytas ut mot en lite bättre vätska med högre kokpunkt.
Farsan har fått hem generatorerna, och vi har kikat lite på detta. Det lutar mer åt att skaffa en originalgenerator då remhjulet sitter som på en hals, med en distans från själva kylfläkten på generator. För att få allt att passa och inte ta i någonstans så är original den enklaste och bästa lösningen.

Vi har testat kupefläkten, det gjordes egentligen redan vid förra uppdateringen. Den går, men det kommer dåligt med luft i kupen. Värmeelementet är borttaget och tidigare har man tejpat över hålet med silvertejp som inte sitter kvar idag. Dessutom är huset för fläkten inte tät. Detta bör man kanske åtgärda ifall det immar igen på banan.

Är det någon som har koll på om man får ha rutor öppna under tävlingar, i ventilerande syfte?
Farsan hittade dessutom ett klipp på youtube där han är övertygad om att våran bil är med. Mellan 0:50 - 1:20 är den med i bild, lite till och från. Vad säger ni? https://www.youtube.com/watch?v=io8x-3EY36I

Har även hört att man inte vill ha så mycket bromsverkan bak när man kör dessa bilar på bana, någon som har erfarenhet?

Ni får gärna skriva en rad, ställa frågor eller komma med lite tips :)



_________________
Fredrik Hällström
Offline Profil
InläggPostat: fre 29 dec 2017, 21:19
Inlägg: 4Ort: FARSTABlev medlem: mån 27 nov 2017, 20:13
Reserverar ett inlägg då inläggen inte får bestä av fler än 60000 tecken



_________________
Fredrik Hällström
Offline Profil
InläggPostat: sön 07 jan 2018, 02:35
AnvändarvisningsbildInlägg: 4Ort: stockholmBlev medlem: tis 26 dec 2017, 21:22
Härligt fader och son projekt! Ska följas. :racesmile:

Var kom musen ifrån???



_________________
Tor Bonds
Offline Profil
InläggPostat: sön 07 jan 2018, 23:23
Inlägg: 4Ort: FARSTABlev medlem: mån 27 nov 2017, 20:13
tumstock skrev:
Härligt fader och son projekt! Ska följas. :racesmile:

Var kom musen ifrån???


Hej, ja det är skoj! :D Har du varit med på Gotland någon gång?

Vi köpte den i Frillesås, tidigare ägaren köpte denna till sina barn. Men deras intresse låg på annat håll så denna blev mer eller mindre ståendes i ca 14 år tills vi hämtade den.

Ser fram emot första gången vi tar ut den på banan



_________________
Fredrik Hällström
Offline Profil
InläggPostat: tor 01 feb 2018, 05:35
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 8465Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
Klart ni skall till Gotland 26 maj händer det.
Kul att se att ni får iordning på den inte många kvar nu. lycka till med allt



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 17:55
Inlägg: 4Ort: FARSTABlev medlem: mån 27 nov 2017, 20:13
Det går lite trögt just nu, har skaffat alla delar (tror vi) till att koppla in generatorn men motivationen sviktar lite.
Ett nytt problem har dykt upp, tanken har börjat läcka. Det sitter en hemmabyggd tank som är tillverkad av en jeepdunk där idag, och vi tittar på att montera tillbaka en originaltank istället för en fuelcell för att slippa bensin innuti bilen.

Jag kastar ut frågan här, är det någon som sitter på en originaltank till en femma? :?:



_________________
Fredrik Hällström
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
6 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori