Club Renault Sverige www.clubrenaultsverige.com
Författare Meddelande

<  Mitt Renaultprojekt / Renovering  ~  Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

InläggPostat: lör 14 mar 2015, 23:28
Inlägg: 24Ort: KungsbackaBlev medlem: mån 31 mar 2014, 11:47
Tony skrev:
Inte i denna takten iaf ;)


Handlar snarare nu om den ekonomiska biten :)



_________________
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
Offline Profil
InläggPostat: sön 15 mar 2015, 00:03
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 8465Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
Det brukar vara så, jag har en hel del dyra motordelar kvar, bara koppling/svänghjul är över 1000£ :(



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: tis 17 mar 2015, 20:34
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 4268Ort: StockholmBlev medlem: lör 21 dec 2002, 23:20
Ballt projekt!
Trimma är skoj... men dyrt 8)



_________________
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Bild
Offline Profil
InläggPostat: tor 19 mar 2015, 10:33
Inlägg: 24Ort: KungsbackaBlev medlem: mån 31 mar 2014, 11:47
mange skrev:
Ballt projekt!
Trimma är skoj... men dyrt 8)

haha kan man lugnt säga, men jösses va jag lär mig saker!



_________________
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
Offline Profil
InläggPostat: ons 05 aug 2015, 12:14
Inlägg: 24Ort: KungsbackaBlev medlem: mån 31 mar 2014, 11:47
Här har de varit riktigt dött de senaste, ber om ursäkt för detta. Nu har jag iaf kommit lite på vägen, igår flyttade jag tillbaka motorn till mitt garage, och fick tummen ur röven och momentdra alla bultar i botten på motorn.

Tyvärr så glömde jag tråget samt oljepumpen se de blir till att skruva dem idag.

Dra lite moment va de ja!
Bild

När jag insåg att arp inte va torx så blev de, wooooow kommer vi aldrig hitta i rätt storlek, 30min senare va vi tillbaka i garaget och skruvade ihop skiten, tacka gudarna för swedol!
Bild



_________________
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
Offline Profil
InläggPostat: ons 05 aug 2015, 12:45
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 8465Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
Då har du gjort mer än mig, iaf på bilen :)



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 00:05
Inlägg: 24Ort: KungsbackaBlev medlem: mån 31 mar 2014, 11:47
Då va de dags för en långsam uppdatering igen!

Men idag har jag varit och fixat till en ny kolv med hjälp av en kompis!

Såhär såg de ut innan, den till vänster har fått sig en kyss av en ventil och den till höger är orginalkolv
Bild

Här har vi den där rackarns stora materialborttagaren ^^
Bild

Här har vi börjat met att svarva ned en liten bit på ytterkanten, här kan man oxå se att de som gjort de kolven som vi har som "mall" har gjort ett rätt dåligt jobb, man kan se samt känna de olika skären... på den som vi tillverkat nu kan man bara se dem inte känna dem!
Bild

Här kör vi första urtaget!
Bild

Här har vi första och andra urtagen
Bild
Bild

Fyra urtag klara!
Bild

Och här har vi när allt är finito! :D
Bild

Kan ju säga att detta blev sanslöst mycket bättre än den äldre kolven! Nu ska jag bara gå över och fixa alla grader.

Jag viktade även kolvarna mot varandra och det diffade inte ens en 100del på dem. Vilket jag anser som ett jävligt lyckat jobb!



_________________
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
Offline Profil
InläggPostat: ons 03 feb 2016, 21:51
Inlägg: 24Ort: KungsbackaBlev medlem: mån 31 mar 2014, 11:47
Såja då har vi slängt i den nya kolven :D

Bild
Bild



_________________
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
Offline Profil
InläggPostat: fre 04 mar 2016, 08:31
Inlägg: 5Ort: BoråsBlev medlem: fre 04 mar 2016, 08:18
Jag undrar om du har några fälgar liggandes, tex 16v original turbine fälgar, till min Clio Williams?
/Ronald



_________________
Ronald Motten
Offline Profil
InläggPostat: sön 12 mar 2017, 04:21
Inlägg: 24Ort: KungsbackaBlev medlem: mån 31 mar 2014, 11:47
Här har de stått väldigt still, men nu efter garagebyte och massa annat som kommit ivägen så har de börjat få fart igen! Även med lite mer saker!

Nya garaget, samt ni kan även se att jag skaffat ett svart skal, som antingen ska leka donator eller leka ersättare, det är inte riktigt bestämt ännu.
Bild

Har tagit ur förarstolen då ramen va skev, har skaffat två nya framstolar men skall byta tyget mellan dem båda.
Bild

Athena MLS-Packning för toppen
Bild

Var en sväng till gamla garaget, hittade en låsring till en kolvbult... lagom kul att behöver riva ner hela bottendelen igen för att kolla så man inte missat någon.
Bild

På med sumpen igen
Bild

Toppen ditlagd
Bild
Bild

Mätning av nedtryck på alla ventiler (den slår inte i något i alla fall)
Bild

Ny rem, spännare, löphjul, vattenpump samt på med den den skumma givaren för att tända med haltech'et
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



_________________
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
Offline Profil
InläggPostat: sön 12 mar 2017, 13:47
AnvändarvisningsbildInlägg: 2875Ort: UppsalaBlev medlem: mån 24 jul 2006, 17:54
Härligt!



_________________
Albert Sjöberg - Uppsala
Nu: Zoe R240 Intens -16, Twizy -13, Grand Scenic 1.6dci S&S -12, Mégane II RS -08, R20TS R1272 -79, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna 2.0 16V, Laguna II 1.9dci, Grand Modus 1.2TCe
Offline Profil WWW
InläggPostat: fre 27 apr 2018, 19:37
Inlägg: 24Ort: KungsbackaBlev medlem: mån 31 mar 2014, 11:47
Nu tror ni säkert att jag har legat på latsidan... och det är helt korrekt det har jag verkligen, det har varit väldans sporadiska besök i garaget det senaste året. Men nu har det börjat ta lite fart igen. Här kommer tre sektioner med saker som jag har gjort det senaste halvåret i alla fall enjoy!

Styrsystem
Jag valde bort mitt uråldriga Haltechstyrsystem mot att köra på Speeduino, ett opensourcebaserat styrsystem som har en arduino mega i grun och botten, jäkligt kompetent stysystem för iprincip inga pengar alls. En fantastisk community bakom och fruktansvärt mycket kompetent folk!

Här kan ni läsa lite om det, om det skulle vara mer intressant!
https://speeduino.com/wiki/index.php/Speeduino

Bild

Här kör jag speedyn med en simulator, detta för att se så den faktiskt gör det den skall (Ardustim), dem tre vridpotentiometrarna är för varvtal, insugsluftstemperatur samt vattentemp.
Bild
Bild

Jag har planerat att konvertera motorn från rotor och fördelare till att dels köra coil on plug, och även i framtiden full sekventiell tändning samt sprut, men efter många timmar utav att inte få gnista på styret så visade det sig att det var fel motstånd på tändsignal ut från ECU'n så dem fick bytas.
Bild
Bild

I samma veva som jag köpte styrsystemet från koop här på forumet så köpte jag även en bredbandslambda från honom som passar för att köra autotuning på speedyn, vilket är jäkligt smutt om jag får säga det själv!
Bild

Nya prober skaffades till mitt oscilloskop för att kunna felsöka sagda fel ovan!
Bild

Här mäter jag för att kolla så faktiskt speedyn ger ifrån sig rätt signal till spolarna.
Bild

Styrsystemet skall senare monteras in i denna box, vilket är orginalboxen till motorn, så man kan köra med orginalhärvan!
Bild

Lyckades även hitta rätt på spolar som passar rätt i från en Honda K20 motor! Jäkla behändigt, samt bara tre tåtar. 12v, jord samt signal.
Bild
Bild
Bild
Bild

Transmission
För att vara kompatibelt med speeduinon så måste jag ha ett svänghjul som man kan köra den på, här ser ni ett lättviktssvänghjul från 5kg ner till 2,9kg, med 60-2 trigger passar PERFEKT med speedyn samt kopplingen som jag har.
Bild
Bild

Koppling då, som ni kan se så är den jäkla ledsen, så det blir till att köpa 8st ny puckar och sula på den rackaren innan de monteras
Bild
Bild


Motorstuff
Sedan va det dags att hysta på ITB'erna igen och om jag får säga det själv så är den förjäkla sexig med dem på!
Bild
Bild

Spridarna visade sig att vara 940 Turbo spridare, ingen aning om det är bra eller dåligt, med det funkade innan så då funkar det säkerligen nu!
Bild

Då en annan renault i kompisgänget hade problem med sitt oljetråg så fick jag offra mitt, samt laga upp detta! Sprucket i botten samt oljepluggen helt åt helsicke! Men nu är det helt.
Bild

För att jag skulle få plats med ITBerna så va jag tvungen att kapa lite på topplockspackningen som stack utanför block/topp, kan helt klart säga att dem där jäkla packningarna är HÅRDA!
Bild
Bild

Här ser ni även det magnifika hemmabygget till fuelrail som förra ägaren har lött ihop, hoppas de håller tätt!
Bild

Rostlagning
Nu till det absolut tråkigaste med hela bilen... ROST jäkla bilcancer, jag har fruktat att ta tag i detta sedan jag skaffade bilen. Notera detta är första gången som jag någonsin svetsat samt gjort något liknande, så om mina svetsfogar (punktar) ser konstiga ut så är det därför. Har ni några tips och trix så tas det gärna emot!

Upp med bilen på pallbockar så man kommer åt!
Bild

Kapa bort yttertröskel
Bild
Bild

Slipa bort så mycket som det bara går...
Bild
Bild

Svetsa dit ny plåt
Bild
Bild
Bild
Bild

Bygg lite nytt golv
Bild
Bild
Bild

Bocka ny plåt och svetsa (den plåten tog mig över en timma att få rätt profil på, är ändå relativt nöjd.
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu behövs en del bodyfiller, primer, lack och ett jäkla massa slipande!



_________________
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
Offline Profil
InläggPostat: ons 16 maj 2018, 11:05
Inlägg: 24Ort: KungsbackaBlev medlem: mån 31 mar 2014, 11:47
Har blivit lite mer gjort,

Slipat och grundat innanför yttre sidoblaken
Bild
Bild

Sedan va de dags att bocka till en ny yttre balk, samt svetsa på den rackaren!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

och sedan slipa bort alla stackars loppor
Bild



_________________
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 2 av 2
28 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori