Nu tror ni säkert att jag har legat på latsidan... och det är helt korrekt det har jag verkligen, det har varit väldans sporadiska besök i garaget det senaste året. Men nu har det börjat ta lite fart igen. Här kommer tre sektioner med saker som jag har gjort det senaste halvåret i alla fall enjoy!
Styrsystem
Jag valde bort mitt uråldriga Haltechstyrsystem mot att köra på Speeduino, ett opensourcebaserat styrsystem som har en arduino mega i grun och botten, jäkligt kompetent stysystem för iprincip inga pengar alls. En fantastisk community bakom och fruktansvärt mycket kompetent folk!
Här kan ni läsa lite om det, om det skulle vara mer intressant!
https://speeduino.com/wiki/index.php/Speeduino
Här kör jag speedyn med en simulator, detta för att se så den faktiskt gör det den skall (Ardustim), dem tre vridpotentiometrarna är för varvtal, insugsluftstemperatur samt vattentemp.
Jag har planerat att konvertera motorn från rotor och fördelare till att dels köra coil on plug, och även i framtiden full sekventiell tändning samt sprut, men efter många timmar utav att inte få gnista på styret så visade det sig att det var fel motstånd på tändsignal ut från ECU'n så dem fick bytas.
I samma veva som jag köpte styrsystemet från koop här på forumet så köpte jag även en bredbandslambda från honom som passar för att köra autotuning på speedyn, vilket är jäkligt smutt om jag får säga det själv!
Nya prober skaffades till mitt oscilloskop för att kunna felsöka sagda fel ovan!
Här mäter jag för att kolla så faktiskt speedyn ger ifrån sig rätt signal till spolarna.
Styrsystemet skall senare monteras in i denna box, vilket är orginalboxen till motorn, så man kan köra med orginalhärvan!
Lyckades även hitta rätt på spolar som passar rätt i från en Honda K20 motor! Jäkla behändigt, samt bara tre tåtar. 12v, jord samt signal.
Transmission
För att vara kompatibelt med speeduinon så måste jag ha ett svänghjul som man kan köra den på, här ser ni ett lättviktssvänghjul från 5kg ner till 2,9kg, med 60-2 trigger passar PERFEKT med speedyn samt kopplingen som jag har.
Koppling då, som ni kan se så är den jäkla ledsen, så det blir till att köpa 8st ny puckar och sula på den rackaren innan de monteras
Motorstuff
Sedan va det dags att hysta på ITB'erna igen och om jag får säga det själv så är den förjäkla sexig med dem på!
Spridarna visade sig att vara 940 Turbo spridare, ingen aning om det är bra eller dåligt, med det funkade innan så då funkar det säkerligen nu!
Då en annan renault i kompisgänget hade problem med sitt oljetråg så fick jag offra mitt, samt laga upp detta! Sprucket i botten samt oljepluggen helt åt helsicke! Men nu är det helt.
För att jag skulle få plats med ITBerna så va jag tvungen att kapa lite på topplockspackningen som stack utanför block/topp, kan helt klart säga att dem där jäkla packningarna är HÅRDA!
Här ser ni även det magnifika hemmabygget till fuelrail som förra ägaren har lött ihop, hoppas de håller tätt!
Rostlagning
Nu till det absolut tråkigaste med hela bilen... ROST jäkla bilcancer, jag har fruktat att ta tag i detta sedan jag skaffade bilen. Notera detta är första gången som jag någonsin svetsat samt gjort något liknande, så om mina svetsfogar (punktar) ser konstiga ut så är det därför. Har ni några tips och trix så tas det gärna emot!
Upp med bilen på pallbockar så man kommer åt!
Kapa bort yttertröskel
Slipa bort så mycket som det bara går...
Svetsa dit ny plåt
Bygg lite nytt golv
Bocka ny plåt och svetsa (den plåten tog mig över en timma att få rätt profil på, är ändå relativt nöjd.
Nu behövs en del bodyfiller, primer, lack och ett jäkla massa slipande!
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.
//Linus Olausson