Clion har ju haft en del diffusa elproblem, med tomt batteri, strålkastare som fortsätter lysa trots att bilen är avstängd osv...
Hittade ett servicekvitto från 2010 där man bla felsökt laddning och batteri, så problemen har funnits länge.
Mycket styrs av bilens BCM, Body Control Module, så jag räknade med att denna behövde bytas. Finns begagnade, så jag frågade Renault (Volvo Borås Bil) vad det skulle kosta att få en monterad och programmerad. De svarade att de inte gjorde det då "komponenten varit kodad med annan bil".
Okej...
"Vad kostar byte, mot en ny då om ni inte har andra alternativ, och programmering av denna?"
Detta vägrade de kategoriskt att svara på eftersom de måste göra en felsökning a 1250kr/tim först.
"Men om jag vet att den måste bytas?"
Nepp, felsökning, sen kan de tala om för mig vad det ska kosta.
Vilka djävla torskskallar. De kan ju se vad en modul kostar och vad ett byte skulle gå på. Då kan ju jag fort bestämma mig för om bilen är värd det...
Nåväl, på en direkt fråga vad art.nr. 8200652284 kostade som reservdel fick jag iaf veta att modulen kostar 4614kr.
Snokar lite på google och ebay istället, och hittar en firma i England som reparerar BCM för en tusenlapp.
Varför inte? Jag får skicka iväg BCM, elcentralen under huven och en bilnyckel.
Efter några dagar hör de av sig och de kan egentligen inte hitta något fel i själva modulen. Däremot säger de sig hitta felkoder som indikerar intermittenta jordfel i spakcentralen runt ratten, vilken de rekommenderar att jag byter.
Intressant, och inte helt ologiskt. De flesta funktioner som krånglat sitter ju i spakar och reglage där.
De tar ändå och programmerar en annan BCM, samt att vi byter ut elcentralen under huven.
Får tillbaka grejerna och monterar. Byter inte spakcentral än, ska se om det funkar först tänker jag.
Kör bilen några dagar och allt verkar ok, förutom att ABS och antisladdlampa tänds... Vad nu då?
/A