Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Tony »

Ar-five wrote:Nuså kanske det närmar sig. Nu vill den tända lite i alla fall, men dör nästan direkt.

Jag hade missat på fördelardrevet ändå... Tog och öppnade och ställde motorn efter din beskrivning med bägge ventilerna på ettan stängda när cyl 1 var i ÖD. Fick justera fördelardevet någon kugg.
Monterade fördelaren och sedan tändkablarna i 1, 3, 4, 2 ordning. Kollade även ventilspel.
Den startade fast med sjukligt låg och ojämn tomgång och dog nästan direkt. Dog även direkt vid gas. Sen blev det lite knallande och en eldpuff ur förgasaren, men den vill inte gå mer än ngn sekund.

Kan man inte se på markeringen på skivan mot markeringen på "sprängkåpan" så man har 1:an exakt i ÖD. Tycker det är svårt att veta annars. Och hur exakt måste det vara? Har fått låna en strobo-lampa men motorn bör ju gå innan den är till ngn hjälp...
låter som den tänder för tidigt vrid fram lite på fördelaren
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Testade det i morse. Fram (medurs) mellan ca 5 och 20 mm i ytterkant på fördelaren. Den visade lite mer vilja, men fortfarande dör den rätt snabbt, på några sekunder. Jag kanske vred lite väl långt. Ska kolla ikväll och vrida tillbaks lite.

Tack.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Tony »

Ar-five wrote:Testade det i morse. Fram (medurs) mellan ca 5 och 20 mm i ytterkant på fördelaren. Den visade lite mer vilja, men fortfarande dör den rätt snabbt, på några sekunder. Jag kanske vred lite väl långt. Ska kolla ikväll och vrida tillbaks lite.

Tack.
du lånade ju stroblampa.. kolla med den..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Örjan
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 22:10
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Örjan »

Ar-five wrote:Nuså kanske det närmar sig. Nu vill den tända lite i alla fall, men dör nästan direkt.

Jag hade missat på fördelardrevet ändå... Tog och öppnade och ställde motorn efter din beskrivning med bägge ventilerna på ettan stängda när cyl 1 var i ÖD. Fick justera fördelardevet någon kugg.
Monterade fördelaren och sedan tändkablarna i 1, 3, 4, 2 ordning. Kollade även ventilspel.
Den startade fast med sjukligt låg och ojämn tomgång och dog nästan direkt. Dog även direkt vid gas. Sen blev det lite knallande och en eldpuff ur förgasaren, men den vill inte gå mer än ngn sekund.

Kan man inte se på markeringen på skivan mot markeringen på "sprängkåpan" så man har 1:an exakt i ÖD. Tycker det är svårt att veta annars. Och hur exakt måste det vara? Har fått låna en strobo-lampa men motorn bör ju gå innan den är till ngn hjälp...
Det är inte på millimetern det är frågan om, när du har kolven i ÖD på ettans cylinder så kan du vrida fördelaren så att rotorn pekar rakt mot tändkabeln till cylinder 1, då blir tändningen något sent ställd men den ska starta i det läget i alla fall, finjusteringen gör du därefter med stroboskoplampan.

Kolla justeringen av ventilerna en gång till så att det inte är någon ventil som står öppen hela tiden, står nån av insugsventilerna öppen så kan det bli eldpuffar ur förgasaren.

Om det är svårt att se markeringen på kåpan så kan du kanske sticka ner en mejsel i tändstiftshålet på cylinder 1 och försiktigt vrida runt motorn till dess att du känner att kolven precis vänder i övre läget.



Örjan. :)
Örjan Sjögren
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Ok... :oops: :oops: ....

Bara att erkänna sin inkompetens...

Hade min gode vän Anders på besök i kväll. Efter att han snabbt konstaterat att den inte tände som den skulle, men bakpuffar och annat, kollade vi över tändföljden. Men den är jag helt säker på, sa jag... 1, 3, 4, 2, och visade hur jag satt kablarna. Han kollade då lite snabbt i Haynes och sa, -"Clockvise rotation"....

Ridå ner... jag hade monterat dessa efter motsols rotation på fördelaren. Fråga mig inte hur jag lyckades få detta om bakfoten...

Ja, jag hade ju i alla fall lyckats få fördelardrevet i rätt läge. Alltid nåt :)

Men den hoppade igång direkt och spann som en lite kattunge, vilket ju motorn är ;-)

Nu känns det sjukligt kul att fortsätta!
Tack igen Anders, och alla här som hjälpt.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by mange »

Härligt att du fått igång den... det är genom misstagen man lär sig så misstag är oundvikligt :D ... jobba på
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Visst är det så. Och om det finns fler orutinerade hemmapulare så är ett bra tips att lägga i tex 3:ans växel och rulla bilen lite framåt för att se hur allt ska rotera... Det hann jag tyvärr inte tänka på själv i "stridens hetta".

Var ut och åkte en sväng igår, och mums vad härligt med lite gamm-bils doft.
Motorn gick mycket fint, väghållningen sisådär... Började svaja rätt bra och oregelbundet över ca 60. Har inte lyckats justera in framhjulen ännu, fick inte loss ngn av låsmuttrarna när jag skulle tvärkolla på stagen. (undrar om de kan vara felgängade...)
Sen var bromsarna lite svampiga och mjuka. Ska byta belag fram då det ena var slut.
Det är väl dags snart att besöka besiktningsfabriken med... [smilie=001_07.gif]
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Ja, minstingen Hjalmar 3 år var mycket nöjd med åkturen igår. Hans pappa mindre nöjd...

När vi kommer hem efter ca 1 mils körning och bilen fått kallna igen ser jag att nivån i exp.kärlet gått från max till min. Öppnar oljelocket och återigen, vitt klet i locket och skiktningar i ljusbruna oljan. Nog är det väl själva ... :evil: ....

Kan det vara ngt annat än toppen som spökar då? Och hur fasen tar man reda på det. Lämna bort för provtryckning? Kan man göra sånt, och om den är kass, kan man laga för mindre än en årslön?

Har ju en (defekt) 1,4 stående men den toppen är knappast möjlig att nyttja. Även annan gasare, grenrör mm.

Ja, det hade ju varit för lätt om det gått bra direkt detta ;-)
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Fick ett ryck i kväll. Nu ligger toppen naken på bänken ännu en gång.
Försökte mäta ev skevhet igen, fast liite noggrannare. Å visst tusan såg den o-bra ut.
Spec max 0,05 distortion, och jag fick in 0,1 bladmått utan problem.

Blir att lämna bort för planing.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by mange »

usch va tråkigt. men efter planing så kommer nog allt fungera :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Toppen hemma igen. Närmare 3/10 tog dom av...
Tyvärr drog dom av en bult till plattan för motorvärmaren, som dom var tvugna att ta bort.
Image
Där fick jag lite extrajobb. Gick dock bra med borrar och sen gängtapp.
Hade även kvar packningen till detta från sotningssatsen jag köpt tidigare.
Image

Hade flera dåliga bultar till vattenpumpen så jag gick över samtliga och rensade gängor och hålen i toppen.
Image

Så, vattenpumpen på igen.
Image

Sen åker grenrör å gasare på igen, och denna gång ska jag INTE glömma värmeskyddet som ska under grenröret :-)
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Bistert... :x

Efter 2 mils körning för ett par veckor sedan.Har stått sen dess och jag avreagerat mig med altanbygge...

Image
Image
Image

Sprucken topp? Skrota,deppa, lämna på provtryckning? Men då får man ju bara ett kvitto på att det är skrot...

Rådvill!
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Dennis »

När toppar spricker brukar det vara i samband med varmkörning och då hamnar sprickan mellan förbränningsrummet och någon kylkanal. Alltså bygger den tryck i expansionskärlet eller ryker ordentligt vitt. Blanda vatten i oljan, gissar på fodertätning.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Jag får hoppas du har fel Dennis, tätningarna har jag bytt. Dock därmed inte sagt att det ändå kan läka där.
Ska efterdra toppen hårdare än specat moment och hoppas den håller för det.
Återkommer sen.
Post Reply