Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Hejsan.

Jag är ny medlem här och tänkte lägga upp en tråd för mitt nyköpta första projekt.
En 1985:a, 1:a karossen, 1.1l motor, helt orginal och hyffsat hel och rostfri. Dock ruskigt matt och skitig i lacken samt dålig topp.

Tänkte fixa i ordning toppen samt renovera upp förgasarn som såg rätt skitig ut inuti. Säkert orörd sen ny. Bilen har gått som sommarbil enl tidigare ägare. Sen ska jag försöka få lite snits på lacken med.

Image

Kommer säker en del frågor vad det lider.
Mvh Peter
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Cool :D en såndär har jag haft :D

Den har 1400 CC inte 1100 så om du letar efter ny topp så är det 1400 cc som gåller ( fodrena flyttades isär ju mer kuik man fick i motorn så 1100 toppen passar inte, förbränningasrummen sitter fel)

Såhär såg min bil ut när den var klar

Image

Lycka till :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Post by Ar-five »

Tjusig! :D Så vill jag detta ska sluta också.

Fick ut förgasarn igår samt vetilkåpan. Oj, oj, vad mycket olje-klet-rester och ljusbrun sörja... Det är väl tecken på att det läkt kylvätska bla.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Jag är nästan helt säker på att vi sverige lyckades få någon special tejpad variant med 1, någonting motor.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Post by Ar-five »

På skylten i motorrummet står det 1108 kubik och C1E som motorkod i alla fall.
Hur som helst, har haft isär alla delar i toppen, rengjort och satt ihop med nya packningar. Har även slipat in ventiler/säten på nytt. Jag har ej fåt tag på nya delar till förgasarn ännu så den rengjorde/smorde jag bara upp utvändigt.

Fyllde upp olja, nytt filer, nya stift, kylarvästa och tog en sväng. Den har fortfarande dålig tomgång, ojämn. Den vill hosta och dö emellanåt med jämna intervaller. När jag väl gasar går den rätt bra, men när jag släpper gasen så vill den direkt hosta till även under gång.
Åkte en tur på 10 min och fick värme i kupen. När jag kom hem tyckte jag att det pös lite vid kylarlocket så jag öppnade locket till expansionkärlet och släppte ut trycket, då bubblade det till och rann mer västka ner i det kärlet. Normalt?
Sen körde jag in i garaget och kollade in i vetilkåpan med ficklampa. Lite nytt vitt klet i toppen... Tog och tappade ut oljan och den var lattefärgad, efter bara 10 min körning? Kan detta betyda annat än att jag måste kolla upp fodertätningarna? Lite orolig för ett sånt ingrepp...

Tack för synpunkter.
/Peter
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Kan vara foderhöjderna men om du har haft bort toppen och inte bytt olja därimellan så kan lite vatten vara kvar och ge lite lattefärg. mitt förslag är att efterdra toppen och sedan byta olja och försöka igen. Uppstår det igen så kan det vara foderhöjderna.
Hur såg höjderna ut när du satte på toppen?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Post by Ar-five »

Jag bytte olja å filter efteråt. Har även gjort det igen.
Jag mätte tyvärr inte foderhöjderna sist. Jag ska ta och lyda ditt råd ang efterdragning nu och se om det gör ngn skillnad. Annars är det väl bara att skrida till verket.
Den är tyvärr mkt svårstartad också. Jag får gnugga onödigt länge, och många försök. Sen måste jag se till att gasa annars vill den dö direkt innan den blir varm.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Min stålmus gick dåligt på tomgång, då var det packningen under förgasaren som var dålig
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Har nu snyggat till brytarspetsen samt ställt in avståndet. Startade betydligt lättare.
Har även smörjt upp och rengjort choke-mekanismen med vajer så nu funkar den som den ska.
Dock på tomgång (utan choke) huckrar den ännu lite oregelbundet, samt tar vatten. Kraftig vit beläggning igen i oljelocket efter 20 min körning samt -5 cm i exp.kärlet.
Kommer försöka ta ur motorn och byta fodertätningar och se om det går få till detta.

Har även införskaffat en reservdelsbil. En -83 TS (1,4l motor) i bra skick. Dock dålig topp även där. Men myckat annat runt i kring som förhoppningsvis går lyfta över.
Ska fixa bilder snart.


/Peter
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Hej, behöver lite hjälp kring utförandet av detta. Jag har plockat bort allt och står på tur gör motorlyft.

Har dock inte fått tag på motorstativ el lyft, som jag hoppades och undrar hur jag ska göra. Ngn som bytt fodertätningar och gjort detta med motorn i bilen. Jag gissar att det självklart går, men tips vore bra.

Alt lyfta ut motorn med ngt spel, det går ordna. Men jag antar att det är svårt/omöjligt att jobba på motorn utan ett stativ att hänga upp den i.

Eller svamlar jag... :oops:
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by R12-Kent »

Nu är mina kunskaper om R-5or mycket begränsad men om det är fritt under oljtråget, inga konstiga balkar, plåtar mm så ska det väl gå om man är två som hjälps åt, efter att man har tagit bort tråget.
Den ena får föra ner kolv,stake+foder uppifrån och den andra tar emot underifrån och styr rätt staken på veven.

Detta är ett långskott, jag har ingen aning om det funkar, bara en idé?
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by mange »

precis som kent säger så om det går att få loss tråget så funkar det... kommer dock inte ihåg hur det ser ut på en femma.... gjorde på detta sätt på en av mina doffar i sommras och det fungerade utmärkt :D

Så kolla under bilen
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Jag tror växelväljararmen, eller vad den kallas, är i vägen. Men den har jag redan demonterat för ev lyft av motor å låda.

Hur gör man för att bli av med ev kylarväska i blocket, efter man lyft av toppen. Man kommer ju inte åt avtappningen på blocket, den sitter om jag fattat rätt, mot torpedväggen. Låter man allt rinna renåt med oljan om man knackar bort fodren? Annat sätt?

Eftersom jag inte gjort detta så kanske några frågor är helt ovidkommande. Försöka att strunta i det ;-)

Mvh Peter
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by mange »

du kan ju suga upp det om du vill... jag har aldrig brytt mig det försvinner ju ändå när man tar bort fodrena :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by R12-Kent »

Det där med "rätt" höjd på cylinderfodren kan vara lite knepigt att få till. Man kan mäta med hjälp av bladmått m.m. När jag reoverade min första motor till 12an så höll jag på att mäta ihjäl mej ända tills de som varit med ett tag sa, ta de gröna shimsen och skruva ihop skiten, det funkar, moderna blockpackningar tål betydligt större avvikelser än de gamla från 60 och 70talet. De gröna shimsen åkte i och om det var ren tur eller inte det vet jag inte men motorn har fungerat utmärkt i fyra år.

Åter till mätandet, jag fick ingen riktig känsla för att mäta med bladmåttet hur jag än mätte så tyckte jag att det var en liten nivåskillnad mellan fodret och bladen.
Det där med avvikelse mellan foder och blad är nog en fråga om erfarenhet och känsla men jag ville ha en mera vetenskaplig syn på det hela så jag tillverkade ett mätinstument så jag kunde se höjdskillnaden i mellan de olika fodren och även höjden i förhållande till motorblocket. Så är det någon som behöver låna det så hör av er, det har en noggranhet på 1/100 dels mm. Man ställer fötterna på ytterkanten av blocket och för instrumentet över fodret och läser av värdet på klockan.

Image

Image
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Post Reply