Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Alpine Linus »

Skoj med en äldre femma som blir omhändertagen! Får väll försöka lägga upp lite bilder å info om planerna för min Alpine 5 turbo också snart =)
dock ganska vilande projekt eftersom jag pluggar och pillar Renault 18 på fritiden som blir över.

Tänkte bara fråga varför du inte lyfter över 1.4L motorn? gör iordning den och skiftar? =)

Får passa på att berömma Kent för ett fint mätinstrument 8)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Vilken snygg finish på mätinstrumentet Kent.

Fick ett ryck nyss, plockade toppen och slet ut fodren. Får se hur jag går vidare nu.
Lite bilder bifogas och får kommenteras. Ngn kompetent och erfaren kanske kan läsa ngt ur dessa.

Ristade fördelarens position.
Image

Topp.
Image
Image

Block.
Image
Image
Image

Foder.
Image
Image

Ha en trevlig arbetsvecka!
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Alpine Linus »

som jag tolkar det så är det ju inte topplocket som det är fel på.... då hade nog kolvarna varit renare (dem det läckt in i)
gissar på fodertätningarna!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by R12-Kent »

Nu när du skruvat isär din motor passa då på att rensa den lilla oljekanalen som sitter i toppen, den som förser vipparmarna med olja. Passa även på att ta bort vipparmarna från axeln och gör ren de små hålen i både axel och vipparm.
På en av mina motorer så hadde det fuskats med både oljebyten och kvaliten på oljan. En del av hålen var täta av avlagringar så vippan hadde inte fått ordentlig smörjning och den hadde på så vis ätit sej ner i axeln, bara att kasta på sophögen och skaffa nytt ( bättre beg ).
Märk upp vilken vippa som sitter vart och tvätta och gör rent, du kan låta axeln ligga i något gott lösningsmedel i några dagar så avlagringarna som är innuti axeln löses upp. Skölj axeln noga och kolla så alla kanalerna är öppna. Sedan är det bara att olja in grejorna och montera ihop.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Hela den proceduren gjorde jag när jag hade loss toppen och bytte topplockspackning från början. Det var rejält klibbigt i kanalerna, avfettning, borste, tryckluft o dyl löste det.
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Argh. Är det alltså helt omöjligt att få loss oljetråget... Man kan ju tycka att det INTE vore det, men jag undrar. :?

Jag har tagit bort allt som är i vägen och håller på att lirka loss det. Det är dock helt omöjligt att få ut. Det tar i oljepumpen, karossen i bakkant mm hur jag än vider och vänder och bänder och.... Lite tröstlöst. Sen läste jag i en Haynes att det är "i stort sett omöjligt att byta oljetrågpackning med motorn kvar i bilen". Inte lovande.
Image
Image

Sen hade jag mycket sk*t bakanför innersta fodret, det mot torpedväggen. Känns som fin sand i det, avlagringar å annat? Undrar hur det tas bort på bästa sätt...
Image

Sen när gav upp på tråget för stunden bestämde jag mig för att köra "listlöst".
Image

Tycker det börjar lukta motorlyft mer och mer.... damit.
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by R12-Kent »

Om du ändå måste lyfta ur motorn eller det som är kvar av den skicka då iväg det tomma blocket på rengörning. Mina block är kokade i en mild kemlösning, det som inte lossnade då kommer aldrig att lossna. Den stora fördelen är att alla avlagringar i oljekanalerna är borta och jag fick tillbaka ett rent och snyggt block, bara att måla och montera tillbaka grejerna i. Det måste finnas nån firma i dina trakter som har en rejäl industritvätt, muta dem med lite gott fika. Industrier får köpa tvättmedel som vanliga handeln och biltillbehörsbutiker inte kommer i närheten av, lite gott tvättmedel och värme så brukar den mest ingrodda sk*t släppa.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by mange »

Det verkar inte bättre än att du måste lyfta motorn. iof så kan du peta loss cylinderfotspackningen och byta till en högre och sedan plilla dit fodrena och mäta höjden... borde fungera skapligt men antqr att det är lite pill för att få in kolvringarna i fodret igen... men det kan fungera :D svårt bara att få bort allt sk*t ut oljetråget 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Alpine Linus »

jag är ganska säker på att det går att få ut tråget... man måste bara vara noga med att få ut det rätt.... hade samma problem med En av Alpine5orna när jag skulle byta vevstakslager..... tog säkert 2-3 timmar att fatta hur man skulle få ner tråget....... men nu har jag GIVETVIS glömt av hur det var.... de va lättare än man tycker ifrån början iaf :) lycka till [smilie=001_005.gif]
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Nu kan jag berätta hur man gör. Man våldar... :D

Med lite mera milt våld gick den bända ut, men det kändes inte bra. Fortsättning följer...
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Dennis »

Man kanske gör som när man byter startmotor,,, låssar motorfästet och lyfter lite.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Yes, jag har en motorlyft hemma!! Hoppas kunna visa den i bruk snart.
User avatar
Örjan
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 22:10
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Örjan »

Kul projekt Peter, vem vet vi kanske stöter på varandra nån gång här i Umeå till sommaren, jag med min R4 och du med din R5:a :D .
Wheelsträffen kommer jag med all säkerhet besöka med min R4, behövs lite franskt inslag där bland alla jänkare. :)
Örjan Sjögren
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Kanske det Örjan. R4:an ser ju riktigt fin ut. Vi får se hur detta slutar. Just nu plockas det ju bara bort saker än så... ;-)

I dag fick jag bort allt utom denna inför lyft.
Image
Den stretade emot nåt grymt. Dom andra 3 kom snällt efter några dubbla hammarslag.
Åker nog och köper en sån led-delare i morrn på jula och hoppas det hjälper.

Update: värme, många hårda slag med yxa på jula-manicken hjälpte.
User avatar
Örjan
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 22:10
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Örjan »

Ar-five wrote:Kanske det Örjan. R4:an ser ju riktigt fin ut. Vi får se hur detta slutar. Just nu plockas det ju bara bort saker än så... ;-)

I dag fick jag bort allt utom denna inför lyft.
Image
Den stretade emot nåt grymt. Dom andra 3 kom snällt efter några dubbla hammarslag.
Åker nog och köper en sån led-delare i morrn på jula och hoppas det hjälper.

Update: värme, många hårda slag med yxa på jula-manicken hjälpte.

Har själv en del jobb innan bilen rullar igen, motorn ligger helt demonterad på bänken i mitt garage och ska helrenoveras, ska vara färdig att montera tillbaka i bilen framåt våren är det tänkt. :)
Örjan Sjögren
Post Reply