Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Alpine Linus »

Hejsan Allihopa!

Tänkte lägga upp en liten tråd för er att följa genom uppfrächningen utav min (pappas) R18 4x4 som är tänkt att gå som bruksmaskin.
Tråden kommer också innehålla en del frågor som jag märker ut med fet text

Strax efter hemkomst med hjälp av dolly kärra:
Image
Image

Efter att ha startat bilen och fått handbromsen att släppa så hör man ett sjukt irriternade lagerknack och eftersom det är en "tråk-topp-motor" så kändes det som ett bra alternativ att köra in den i garaget och börja palla upp:
Image
För att kunna göra såhär:
Image
Gjorde rent motorrummet också eftersom jag kommer göra iordning en ny motor ifrån grunden, innehållet tar vi senare....
Image

Då har det uppståt lite komplikationer... Jag hade i mina tankar att bygga en ny motor med crossflowtopp (16 tx? (rättning/bekräftning mottages med öppen famn))
Problemet är nu då att jag även har tänkt att bygga med insprut (bilder kommer). när jag fick för mig att göra det tänkte jag även plocka på den portade Arne Berg toppen med högkompskolvar till Renault 16, samt en kamaxel som har tittats ut utav Arne Berg och far min, Göran Ekblom.
följande problem uppstår:
1. Högkompskolvarna är ju mindre än orginal R18 så då behöver jag också plocka med fodrena, MEN dem är tunnare så dem ligger och skrammar i bottendelen, hur löser jag då detta? jo jag tar hela blocket ifrån Renault 16 såklart. Till frågan nu då:
Är det möjligt att på ett 807 block (avsett för papperspackningar) att sätta dit o-ringar (gummi) Istället?

2. Kamaxeln är ju som jag redan sagt avsedd för en Renault 16 motor och inte Renault 18 (vilket innebär att kamaxeln är en bit längre för att få fäste för remskivan i "rätt" enda på R16en). Hur löser vi detta (kapa kammen är inget jag tänker göra direkt.
Ska man ha kvar den långa kammen? (med extra aluminium huset för förstärkningen vid remskiva i kamen?) FÅR DET PLATS?!
och om jag kör det så måste jag även ha en topplocksmonterad bränslepump och inte den som sitter vid sidan av blocket, funkar det på en R18?


Så va det ju detdär med insuget ja, håller på att snygga till det och har kommit såhär långt än så länge, ska försöka lackera det nyblästrade spjällhuset imorgon:
(fuelrail + fästflänsarna är nyzinkade och skall även lämna in pinnbultarna på samma behandling!)

Image
Image
Image
Image

Ha det så bra och Hoppas inte det va allt för tråkig läsning
positiv/negativ kritik mottages med varm famn!


_____________________ 1 DECEMBER 2009 ___________________

Planerna på R16 block är ju ganska kört har jag insett, förstod va Dennis menade med Gjutöra nu när jag va ute i garaget.... du kan inte fästa ett R18 motorfäste i en R16 motor.
Kan heller inte använda R16 Berg-toppen eftersom denna bara har uttag i ena änden för vattenpump, så nu blir det kanske en BUDGET tillfixning utav Amerikan-toppen, FÖRSLAG MOTTAGES?
Vad kan man ha för kolvar/stakar och ventiler med mera, målet är BUDGET!

Eftersom diskutionen uppkom gällande olika R18 stakar så tog jag kort på mina 2 varianter som jag har "hittat" i garaget.
Dem tjocka sketna kommer ifrån Stöverns gamla Amerika-R18 och dem lite klenare rena kommer ifrån någon "skolmotor" som förgyllde någon skolsal när det begav sig, Hjalmar hittar grejor han.
Den sisstnämnda är i princip aldrig startad, va lite sotfläckar på kolven så den har väll i princip varit startad på fabriken.

Image

Skulle vara skoj om ni har några förslag på delar som man kan använda för att slänga ihop ett någorlunda budgetbygge.
Sitter just nu med 2 gamla Alpine-post ifrån 1991 framför mig med 2 delar utav "Was du Schon immer über Deinen Sechzehnhunderter wissen wolltest, - Dir aber noch keiner beantworten konnte!" Eller "vad du alltid velat veta om din 16(1600?), men aldrig fått svar på" Skriven av "speedy splettstösser.

Tänkte se imorgon vad dessa 2 artiklar har att erbjuda.


-------------- 2 April 2010 ----------------

Hejsan allesammans, har legat lite lågt på denna fronten ett tag på grund utav att jag är ute efter en piggare kamaxel till motorn, eller alternativt någon som kan slipa om en orginal kam för en hyffsad peng? kom GÄRNA med förslag?

Lite zinkning är gjort så nu kanske det blir lite skruvande utav motor så långt de går innan jag vet vilken kamaxel som skall i?

Bilder på spjällaxelns delar:
Image
Image

Bilder på övrigt inkl. diverse bult å muttrar:
Image
Image

-------------- 9 Juni 2010 ----------------

Tjenare på er! Har suttit hemma och väntat på att få kamaxel + lyftare slipade till R18en. Och idag när jag kom hem så hade schenkers varit här och lämnat ett paket med följande innehåll. Fick även en härlig kamera i studentpresent i fredags så nu går det inte att klaga på att kameran är dålig längre, nu kommer dem följande dåliga bilder isf vara handhavandefel.

Håll till godo:

Image

Image

Image

Image


-------------- 20 Juli 2010 ----------------

Tjenare allesammans!
Tänkte bara visa att jag pillar lite med motorn ibland när inte jobb och annat är ivägen. Vill få ut den ur garaget så jag kan börja pilla med Alpinen nu när man börjar få in lite pengar, innan har man ju varit fattig student.

Bilder säger mer än tusen ord?!
Image
Image
Image
Image
Image
Image



Tack för visat intresse och snälla hjälpande händer såhär långt :)

Mvh Linus Ekblom
Last edited by Alpine Linus on 20 Jul 2010, 23:29, edited 8 times in total.
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Dennis »

Kul är det någon av Hjalmars bilar eller finns det fler 18 fyrkrafs i sverige?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Alpine Linus »

Dennis wrote:Kul är det någon av Hjalmars bilar eller finns det fler 18 fyrkrafs i sverige?
Det är Hjalmars ja, vi åkte på båda 2 :oops: pappa å hans svaga knän för renaulter :lol:

Bilderna är i litet format för andra också hoppas jag? ^^ så jag slipper ha några sprängda små 15 tumsskärmar på mitt samvete :roll:
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Bengt »

Skaffa en R18 Ts motor från skroten så har du bra grund att börja med .
Då kan du använda Berg toppen du har . Skillnaden blir ventil Dia ,hur mycket kommer jag inte ihåg. Och göra om så du får vatten pump på framkant ska väl inte vara omöjligt .
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Alpine Linus »

Bengt wrote:Skaffa en R18 Ts motor från skroten så har du bra grund att börja med .
Då kan du använda Berg toppen du har . Skillnaden blir ventil Dia ,hur mycket kommer jag inte ihåg. Och göra om så du får vatten pump på framkant ska väl inte vara omöjligt .
får undersöka detdär med TS motorn... börjar bli lite väl mycket motorer ståendes redan. Till mammas stora förtvivlan, hennes blomjordspåsar får ju inte plats.
vattenpumpen är som jag ser det bara att flytta på? shifta täckbricka och vattenpumpens plats? eller tänker jag på alpine 1397cc motorn nu?

Motorn blir:
-R16 block
-R18 kamremskåpa (uttag för remskivor monterade på veven).
-R16 Berg topp
-R16 Högkomps kolvar
-R18 vev + Svänghjul (lätta?)
-Stakar ifrån en Amerikansk R18 (kraftigare = starkare eller bara klumpigare?)
-Insprut ifrån Amerikanaren

Ett Problem är att kamaxeln är "fel". Bränslepumpen på R16 är monterad i toppen bredvid fördelaren, iaf på min.
och R18 har sin bränslepump monterad i blocket UNDER fördelaren på blocket.
Nu vet jag inte om bränslepumpen får plats bredvid fördelaren på en R18 men om den inte gör det så finns det ju ingen drivning för att montera bränslepumpen UNDER fördelaren eftersom kamaxeln är avsedd för R16. Problem nummer 2 är att kamaxeln är ca 10cm för lång.

Finns det Kamaxlar till R18 som har samma specifikationer som dem till R16, alternativt får jag väll få den omslipad efter R16 kammen? Hur mycket får man pröjsa för en sådant ingripande?

Mycket tjatande idag men börjar bli duktigt sugen på att få ihop den.

Mvh Linus
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Bengt »

Blanda inte in 840 /1397cc motorn nu ,den är förberädd från början att ha vattenpump på båda sidor .

Med 807Block får du 1580cc ungefär ,och pappers packningar . Vadför ???????? .
Ta Block från R18 Ts . Mer kubik ... Oringar som tätning på foder .

Ska du ha bra stakar och vev så blir det R18 Turbo delar alt R17 Ts motorn svår att hitta .

Ena stunden pratar du sprut nästa förgas ?????? .

Insuget du visar på bild kommer från vilken motor 807 ? eller vad ?... ge ett tydligt svar . Har det suttit på en crossflowtopp topp eller ?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Tony »

Bengt wrote:Blanda inte in 840 /1397cc motorn nu ,den är förberädd från början att ha vattenpump på båda sidor .

Med 807Block får du 1580cc ungefär ,och pappers packningar . Vadför ???????? .
Ta Block från R18 Ts . Mer kubik ... Oringar som tätning på foder .

Ska du ha bra stakar och vev så blir det R18 Turbo delar alt R17 Ts motorn svår att hitta .

Ena stunden pratar du sprut nästa förgas ?????? .

Insuget du visar på bild kommer från vilken motor 807 ? eller vad ?... ge ett tydligt svar . Har det suttit på en crossflowtopp topp eller ?
kan inte se att han pratat om något annat än sprut, han vill ju använda R16 högkompskolvar inte R18..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Alpine Linus »

Precis som Tony säger så har jag redan nu ett par R16 högkompskolvar liggandes och dem vill jag såklart ha i R18en istället för att dem skall ligga och samla damm.

Och vad jag ser med mina 18åriga ögon så är det ingen skillnad på tätningsytorna på fodrena om man jämnför foder ifrån en 807 motor med foder ifrån en 841/843 (är det rätt benämningar på 18 motorerna med crossflow respektive tråktoppen?)

Jag vill alltså veta om det är möjligt att täta ett 807 block med gummiringar för att slippa papperspackningarna.

Sprutet kommer användas då det är det enda jag har pratat om i denna tråden. Det kommer ifrån den amerikanska R18 motorn som har varit utrustad med crossflow topp. 843? (Har inte lyckats lägga alla nummer på hjärnan än)

Sedan skulle det vara skoj att veta om det är någon idee att ta stakarna ifrån den amerikanska R18en och ha dem tillsammans med Högkompskolvarna (dem är iaf kraftigare... men kraftigare kanske inte alltid är bättre?) är det kraftigare stakar på alla Crossflow-R18 motorer eller är det bara något mysko med just denna varianten? Har en R18TS motor liggandes men den ska inte plockas isär då den skall lyftas direkt i den andra R18 4X4 som står här hemma.

Hoppas inte man blir för tjatig och irriternade. [smilie=001_07.gif]
Vill bara räta ut alla frågetecken och kändes som ni kunde vara till stor hjälp :P

Mvh Linus
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Bengt »

Tony :

Som du vet så har inte insprutning någon soppa pump på block eller topp därav min fråga ,
-----------------
Ett Problem är att kamaxeln är "fel". Bränslepumpen på R16 är monterad i toppen bredvid fördelaren, iaf på min.
och R18 har sin bränslepump monterad i blocket UNDER fördelaren på blocket.
Nu vet jag inte om bränslepumpen får plats bredvid fördelaren på en R18 men om den inte gör det så finns det ju ingen drivning för att montera bränslepumpen UNDER fördelaren eftersom kamaxeln är avsedd för R16.
-------------------------
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Bengt »

Om du inte ser skillnad på foder på tätningsytan ....Har du kollat nere i båda blocken ? , Sen vad ska du hitta Oringar till dina hög komp kolvar ?.

Jag har provat samma manöver på ett 810 block med nersvarvade foder från R16 så jag fick 1460cc men höll i ca 2mån innan vattnet var nere i tråg . Där kapade jag Oringar och limade dem med locktite gummi lim .

På vanliga Ts stakar är har kolvbult presspassning ,

De grövre från R18 turbo samt R17 Ts har full flytande kolvbult samt Knaster i kolvarna på båda .

Om de Usa avsedda är lika som R18 T /R17 TS vet jag inget om men jag har en R17 Ts så får jag se dina är de lätt att ge ett svar om de är lika mina.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Dennis »

R-16 blocket går inte att använda som det är (kanske efter modifikation)

Gjutöra för R-18 motorfäste saknas. Tillverkning av egna motorfästen erfodras

Sedan vad gäller papperstätning / gummi o-ring
Fram till och med 1975 är det papperstätningar -76 och senare o-ringar. Motorblocken skiljer i tätningsytan. Foderhöjd / block höjd vet ej.

Högkompkolvarna du har är nog från 17TS, mät kolvbulten. Är det 17TS kolvar försök att få tag på vevstakar också.

Svensksålda R-18TS / GTS har alla "tråktoppen" och kolvarna är ej fasade så att crossflow toppens vinklade ventiler tar i.
Rekomendation R-20TL motorblock ev. hela motorn för den har crossflow men mindre kanaler och ventiler, men det räcker.

Kamaxeln kan du antingen kapa av, eller monterar du "gristrynet" kåpanfrån R16 på blocket. Se bara upp med oljekanalen och returen.

Dessa motorkomponenter är rena legot men man måste veta eller tareda på vilka bitar som passar eller behöver anpassas. -Håll ögonen öppna :!:
Last edited by Dennis on 30 Nov 2009, 09:34, edited 1 time in total.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Dennis »

Föresten är sprutet från Janne Stövern's 18 Amerika (den gröna ruggit rostiga)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by mange »

kul projekt... lycka till :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Alpine Linus »

Dennis wrote:R-16 blocket går inte att använda som det är (kanske efter modifikation)

Gjutöra för R-18 motorfäste saknas. Tillverkning av egna motorfästen erfodras

Sedan vad gäller papperstätning / gummi o-ring
Fram till och med 1975 är det papperstätningar -76 och senare o-ringar. Motorblocken skiljer i tätningsytan. Foderhöjd / block höjd vet ej.

Högkompkolvarna du har är nog från 17TS, mät kolvbulten. Är det 17TS kolvar försök att få tag på vevstakar också.

Svensksålda R-18TS / GTS har alla "tråktoppen" och kolvarna är ej fasade så att crossflow toppens vinklade ventiler tar i.
Rekomendation R-20TL motorblock ev. hela motorn för den har crossflow men mindre kanaler och ventiler, men det räcker.

Kamaxeln kan du antingen kapa av, eller monterar du "gristrynet" kåpanfrån R16 på blocket. Se bara upp med oljekanalen och returen.

Dessa motorkomponenter är rena legot men man måste veta eller tareda på vilka bitar som passar eller behöver anpassas. -Håll ögonen öppna :!:
Gjutöra? är det någon gängad klack på blocket som saknas?

Detdär med olika modeller gällande papper respektive oringstätade foder har jag förståt, frågan är bara vad som skiljer och om det är möjligt att modifiera på R16 foder på R18en. Är ganska säker på att fodrena såg likadana ut, skall titta på blocket imorgon.

Om jag har tur så kanske jag har ett par foder från R16 efter -75 som kan passa bättre?

Angående stakar till Högkompskolvarna så har jag redan ett par (kolvarna sitter redan på stakar) Men ville bara veta om någon visste om dem kraftigare stakarna (R18 Amerikansk som jag tror va Stöverstens, pappa som har koll, är som sagt bara 18 år)

Jo jag märkte att det va lite lego över allt sammans.
Därför jag tänkte att bästa gruppen att vända sig till är CRS-Medlemmarna.

Tänkte försöka att Slippa köpa en motor till! har redan 3-5 R16 motorer, 3-4 R18 och 3 R5 AT motorer ståendes(+växellådor här å där), som sagt..... mamma börjar bli trött på att hon inte har någon stanns att ställa blomkrukorna.

Har insprutningen elektrisk pump alltså?! Tror inte vi fick med den, undra om den ligger kvar hos Hjalmar :roll:

Bengt wrote:Om du inte ser skillnad på foder på tätningsytan ....Har du kollat nere i båda blocken ? , Sen vad ska du hitta Oringar till dina hög komp kolvar ?.

Jag har provat samma manöver på ett 810 block med nersvarvade foder från R16 så jag fick 1460cc men höll i ca 2mån innan vattnet var nere i tråg . Där kapade jag Oringar och limade dem med locktite gummi lim .

På vanliga Ts stakar är har kolvbult presspassning ,

De grövre från R18 turbo samt R17 Ts har full flytande kolvbult samt Knaster i kolvarna på båda .

Om de Usa avsedda är lika som R18 T /R17 TS vet jag inget om men jag har en R17 Ts så får jag se dina är de lätt att ge ett svar om de är lika mina.
Skall plocka fram blocket imorgon tänkte jag och titta på ytorna med ögat. ser man det direkt att dem är annorlunda så får vi väll se vad jag gör. förmodligen ser om det är material som skall bort (håller tummarna) och isåfall löser det.
Värre blir det ju om det fattas material.

Vad menar du med vart jag skall hitta oringar? Oringarna passar perfekt på fodrena, lagom spänt så dem trillar av om man vänder fodret.
Menar du att du kapade och förkortade oringarna?

Bara för det är högre komp har jag svårt att tro att Oringarna pressas ihop och den kommer börja ta vatten? Om det va det du menade?
Men nu är ju inte jag någon Einstein i ämnet heller ifs.

Jag skall försöka ta kort på både orginal och Amerikastakarna imorgon så skall ni få se skillnaden :o Vet dock att det inte är flytande kolvbult utan den sitter pressad i (90% säkert)

mange wrote:kul projekt... lycka till :D
Man tackar och bockar =) Skall göra mitt bästa för att få ihop Teorin med praktiken :D
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Bengt »

Bengt wrote:Om du inte ser skillnad på foder på tätningsytan ....Har du kollat nere i båda blocken ? , Sen vad ska du hitta Oringar till dina hög komp kolvar ?.

Jag har provat samma manöver på ett 810 block med nersvarvade foder från R16 så jag fick 1460cc men höll i ca 2mån innan vattnet var nere i tråg . Där kapade jag Oringar och limade dem med locktite gummi lim .

På vanliga Ts stakar är har kolvbult presspassning ,

De grövre från R18 turbo samt R17 Ts har full flytande kolvbult samt Knaster i kolvarna på båda .

Om de Usa avsedda är lika som R18 T /R17 TS vet jag inget om men jag har en R17 Ts så får jag se dina är de lätt att ge ett svar om de är lika mina.
Skall plocka fram blocket imorgon tänkte jag och titta på ytorna med ögat. ser man det direkt att dem är annorlunda så får vi väll se vad jag gör. förmodligen ser om det är material som skall bort (håller tummarna) och isåfall löser det.
Värre blir det ju om det fattas material.

Vad menar du med vart jag skall hitta oringar? Oringarna passar perfekt på fodrena, lagom spänt så dem trillar av om man vänder fodret.
Menar du att du kapade och förkortade oringarna?

Bara för det är högre komp har jag svårt att tro att Oringarna pressas ihop och den kommer börja ta vatten? Om det va det du menade?
Men nu är ju inte jag någon Einstein i ämnet heller ifs.

Jag skall försöka ta kort på både orginal och Amerikastakarna imorgon så skall ni få se skillnaden :o Vet dock att det inte är flytande kolvbult utan den sitter pressad i (90% säkert)





Titta på blocken så kan du åter komma med vad du sett .

Du ville använda kolv och foder modell Hög komp? . Till detta finns inga oringar .Skiljer på Diametern den del som foderet stoppas in i blocket.

Jo de pressas ut och täta mot foder samt block . Jag skriver inte för att dömma ut dig , bara beskriva hur det är.

Då har du med största sannoligt vanliga stakar typ snik moddel (R16 ts).
Vadför man väljer full flytande är för att inte kolvbult ska lossna och
sabba foder samt kolv på höga varv . ( jag vet hur skiten ser ut sedan ,bara kasta
kolv samt foder i Blomrabatten . :lol: .Till glädje för din mor som fått en ny blomma .

Jo till Insprut ska du ha Tryck på soppan ca 3,0 Kg de får du inte med pump som sitter på block/topp där är maxs ca 0,9kg .
Post Reply