Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Alpine Linus »

Bengt wrote:
Titta på blocken så kan du åter komma med vad du sett .

Du ville använda kolv och foder modell Hög komp? . Till detta finns inga oringar .Skiljer på Diametern den del som foderet stoppas in i blocket.

Jo de pressas ut och täta mot foder samt block . Jag skriver inte för att dömma ut dig , bara beskriva hur det är.

Då har du med största sannoligt vanliga stakar typ snik moddel (R16 ts).
Vadför man väljer full flytande är för att inte kolvbult ska lossna och
sabba foder samt kolv på höga varv . ( jag vet hur skiten ser ut sedan ,bara kasta
kolv samt foder i Blomrabatten . :lol: .Till glädje för din mor som fått en ny blomma .

Jo till Insprut ska du ha Tryck på soppan ca 3,0 Kg de får du inte med pump som sitter på block/topp där är maxs ca 0,9kg .

Hon å hennes J***a krukor :lol:

Trixade in en bild + info på stakarna längst ner i första inlägget så får du se om du kan strecka ut mina frågetecken :P

Skriver mer info längst ner i första posten om du är intresserad.

För övrigt får jag tacka för en läcker ratt. (köpte din R5 ratt på tradera) den kommer hamna på R18en när jag har entrat cockpiten så att säga ;)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Dennis »

Alpine Linus skrev,,,,Kan heller inte använda R16 Berg-toppen eftersom denna bara har uttag i ena änden för vattenpump.

Det kan man visst det :racesmile:

Bara att sätta dit R16 kam "gristrynet" över den utskjutande delen av kamaxeln och R16 vattenpump, eller 15TS / 17TL,TS Och så kan man sätta generatorn som på 15/ 17 också om man vill.

De block som passar är.. Man måste dock anpassa kolvarna så de passar till crossflow toppen.

Oringstätat.. 1976 och nyare R17, Fuego/R18, R20TL/GTL, tror även Traffic 1,6 har det motorfästesörat. Crossflow sitter på,,Fuego GTS, 20TL/GTL, Div 18 med olika namn efter -82 (ganska rörigt där)

Papperschimstätat..Passar bara från 15TS/17, R12G

Lite konstigt tycker jag det är att du har "tråktoppen" på din -84, modeller som hette ngt med TS och även R18 American (ej att förväxla med amerika 18) hade crossflow toppen i frankrike och ca:95-100hk. Varför då det sitter en tråktopp och betydligt lägre effekt i din som behöver mera ork för att dra runt 4hjul är en gåta??

Hur eller hur så vilket 1,6 alternativ du än väljer så blir det för lite vrid och klen motor.
Köp min 2liters 20TS motor istället då blir det 18 TX spec på den istället :mrgreen:
Har en som som är renov. in och utvändigt. Balancerad vev, viktade stakar och kolvar, portadtopp,V6 ventiler, modifierad vipparmsbrygga, lättade vippor, matchportat grenrör, Matchportat avgasgrenrör som är aluminiumsprutat. Utvändigt "rekondad" blästrat aluminiummålat block, alla plåtkåpor och fästen gul-chromaterat eller svartlackat som original.
När du tröttnat på den som den är kan du lätt uppgradera med en catcam
kamaxel och ett mikuniförgasarsystem. Då får du 180-200hk Toppen är flödestestad i mätbänk för att kunna ge ca:230hk som sugmotor med den kammen och ett insprutsysem.
Last edited by Dennis on 02 Dec 2009, 12:51, edited 1 time in total.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Dennis »

Det hade ju varit intressant att se ovansidan på kolven också. Men den där vevstken vete tusan om jag sett ngn gång :roll:
Högkomp kolvar i från Amerika bilen?? nä det tror jag inte på, där brukade man sänka kompet istället,,
1, De har soppa som har väldigt lågt oktantal också.
2, Deras körsätt, låga hastighetsbegränsningar prioriterar mtorer med mjuk "lugn" gång.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Alpine Linus »

Dennis wrote:Det hade ju varit intressant att se ovansidan på kolven också. Men den där vevstken vete tusan om jag sett ngn gång :roll:
Högkomp kolvar i från Amerika bilen?? nä det tror jag inte på, där brukade man sänka kompet istället,,
1, De har soppa som har väldigt lågt oktantal också.
2, Deras körsätt, låga hastighetsbegränsningar prioriterar mtorer med mjuk "lugn" gång.
dem ser ju duktigt mycket kraftigare ut iaf :O

Nej detta är inte R16 stakar/kolvar... tog inte ens kort på högkompskolvarna, noterade bara att dem hade fullflytande kolvbultar med kolvbultsclips :P tänkte inte det behövde dokumenteras med tanke på att dem inte finns med i planerna längre :(

Vad går en 2liters 20ts motor av denna kvalisorten på måntro? :oops: skulle ju igentligen vara ett budget projekt somsagt ;)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Dennis »

Är med störta sannolikhet 17TS stakar och kolvar om kolvbulten är flytande och då har jag sett sådana massor gånger. Såg inget klips på bilden utan det såg pressat ut. Va rädd om dem, de är värda någon krona :P
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Alpine Linus »

Dennis wrote:Är med störta sannolikhet 17TS stakar och kolvar om kolvbulten är flytande och då har jag sett sådana massor gånger. Såg inget klips på bilden utan det såg pressat ut. Va rädd om dem, de är värda någon krona :P
Nej det är vanliga pressade på bilden :P men i R16 blocket sitter dessa (förmodade) 17TS stakarna och även kolvar? (för dem är högkomps, ganska tjocka)

Tror du dem från Stöverns R18 är unika för just den modellen?

Hur många tusenlappar skall man komma i solfjäderformation å vifta med för att du ska släppa 20ts motorn? :twisted:
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Dennis »

Pm'a
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Bengt »

Har studerat bild av stakar båda har pressad kolvbult , så R17TS stakar är det inte .
Hur ser över fallet ut mor vev ? . R17 Ts har stift . Hur som hells använd dem , fullflytande går de att ändra till .

Jo farsan din mailade mig och berättade till vilken bil den skulle användas nu.
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Alpine Linus »

Bengt wrote:Har studerat bild av stakar båda har pressad kolvbult , så R17TS stakar är det inte .
Hur ser över fallet ut mor vev ? . R17 Ts har stift . Hur som hells använd dem , fullflytande går de att ändra till .

Jo farsan din mailade mig och berättade till vilken bil den skulle användas nu.

Nu hängde jag inte med, å tror inte du gjorde heller :P detdär är inga R17 stakar utan båda har suttit i Renault 18 motorer, den med tjocka stakar kommer ifrån en amerikansk R18/crossflow å den andra ifrån en vanlig europeisk/tråktopp.

Tog inte kort på dem som jag förmodar är R17ts stakar (med fullt flytande kolvbultar)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Bengt »

Alpine Linus wrote:
Bengt wrote:Har studerat bild av stakar båda har pressad kolvbult , så R17TS stakar är det inte .
Hur ser över fallet ut mor vev ? . R17 Ts har stift . Hur som hells använd dem , fullflytande går de att ändra till .

Jo farsan din mailade mig och berättade till vilken bil den skulle användas nu.

Nu hängde jag inte med, å tror inte du gjorde heller :P detdär är inga R17 stakar utan båda har suttit i Renault 18 motorer, den med tjocka stakar kommer ifrån en amerikansk R18/crossflow å den andra ifrån en vanlig europeisk/tråktopp.

Tog inte kort på dem som jag förmodar är R17ts stakar (med fullt flytande kolvbultar)
Nog hängde jag med , ska ta fram en av mina stakar och ta en bild .
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Alpine Linus »

ville bara påpeka att lite nytt har hänt längst ner i första posten! :)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Alpine Linus »

Tänkte bara meddela att det finns nyheter att titta på längst ner i första inlägget =)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Tony »

Alpine Linus wrote:Tänkte bara meddela att det finns nyheter att titta på längst ner i första inlägget =)
nu får du berätta mer om kammen :racesmile:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Alpine Linus »

Tony wrote:
Alpine Linus wrote:Tänkte bara meddela att det finns nyheter att titta på längst ner i första inlägget =)
nu får du berätta mer om kammen :racesmile:
På den fronten kommer jag säkert att göra dig besviken men det är samma specifikationer som R17ts (118hk ungefär?)
Slipad utav han som Arne berg lämnade vidare sina mallar till (redan glömt namnet, Robert någonting?) går att titta upp =) väldigt bra gjort å kammen ser helt ny ut! :O
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 18 4x4 - 1984 - Alpine Linus

Post by Alpine Linus »

för er som fortfarande är intresserade finns det lite nya bilder på motorn!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Post Reply