21Turbo -92 urspårad slit o släng. Dennis

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

21Turbo -92 urspårad slit o släng. Dennis

Post by Dennis »

Lägger upp en renov.tråd på en R-21'a.
Som de flesta känner till så är ju inte garaget direkt tomt så det ekar hos mig, men det brukar ALLTID saknas något att åka med under vintern,hmm....
Igentligen skulle man väl köpa en Ford eller Missibussi eller något annat som man bara kan kasta sedan när våren kommer, men det har så många gånger förut spårat ur precis som nu troligen, att man får erbjudande om något repobjekt som är intressant i R-familjen. Ja,ja jag har ju delar till den och det är nog "bara" de och de och de som behöver fixas sedan fäster man sig vid den och vinterskottet blev en i samlingen iallafall....
Nu var allt klart för denna vintern, jag hade fått tag på en "skattesmitarbil" (12 TL -77) perfekt tänkte jag -Liten motor snål motor,bra värme, okomplicerad och minimal el, robust konstruktion, billig försäkring, SKATTEBEFRIAD :D , Perfekt att pysa runt i byn med för dagislämning och affärsbesök = kortkörning 2km.
2009 har varit ett skitår för mig på många sätt men 2010 verkar bli bra på lika många sätt :) Strax efter nyår så ringer en bekant och tipsar,,,-Det är en fransman med en 21 Turbo som det är en massa fel på som vill att någon tar hand om den, motorn startar ej, -troligen kass bränslepump sedan är det fel på fälgarna för de nya Michelin Ivalo däcken håller inte luften och nu går den ur med en gång. sedan är den risig i lacken och en massa elfel. Upprostad bakdörr osv.
2 sekunder senare bestämmer jag träff med fransmannen och det var inget för tidigt aprilskämt.
-Vill du ha den så kom och hämta, tycker det är lite synd att skrota den. :shock: :shock:
Berättade för honom om min Fuego som det ska bli 21 Turbo spis i och lite av de andra 21'na i familjen och sa att målsättningen med hans bil var att sätta fart på den så den är körbar och man kan testa delarna lite innan man tar isär den som reservdelsbil. -Jag hade inga större förväntningar på att det skulle vara så mycket att ha utan mer att, - jaha nu har man samlat på sig mera skrot igen, va skulle man göra det för??
Väl på plats så,, Va!!?? den ser väl inte så illa ut :roll: 4 platta däck,men...
Hasa upp skiten på kärran bara så får vi kolla resten hemma.. men jag var klart överaskad av skicket.
Start bostern kopplades på mest för att kunna flytta den med hjälp av startmotorn, bromsarna ligger på viste jag också. Brummm,,den startade ju fint, gick bra i maskin???så den kördes upp på släpet för egen maskin efter vi fått lite luft ur garagegrannens kompessor :)
Årets längsta körning i halka utfördes också den dagen. Det var sparkföre hela vägen med avbrott på E4'n från Elmiarondellen t.o.m Jönköpingsbacken.
Ett stor tack till alla inblandade.
-Le president för tipset.
-Tony för transporthjälp Laguna expressen,tyvärr så fick jag ingen vettig demonstration av vad hans uppgradering av effekt och vrid gjorde för nytta mer än att det spann låss på ALLA växlar så fort turbon började ladda :shock: :mrgreen: :racesmile:
-Fransmannen som skänkte bort den [smilie=icon_up.gif]
- Och de andrasom inte han och ringa lika fort som jag :wink: :mrgreen:
Last edited by Dennis on 05 Sep 2010, 06:21, edited 2 times in total.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21 -92Dennis

Post by Dennis »

Så såg den ut en gång i tiden när den var ny -92 och färgen stämmer också.
Image
Last edited by Dennis on 09 Jan 2010, 06:22, edited 1 time in total.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21 -92 Dennis

Post by Dennis »

I sällskap av päronens 25 Baccara
Image

Ordentligt skitig blev den så innan rentvättade "skrothögen" :wink:
Image

Så i fredags fick "praktiklant" Henrik byta batter, renovera 4 bromsok, byta bromsvätska, skölja ABS pumpen, Byta motorolja, Byta styrservo olja, byta klamma på det rosfria avgassytemet, Tömma en burk rostlösare kors och tvärs i motorrummet så biter avfettningen bättre sedan vid rengörning.
Image
Image

Och jag fixade med fälgar bl.a Varför läcker dom??? :lol:
Image

Så kan resultatet bli när man spunnit dem på balanceraren och kört med tryckluftdriven putstrissa sedan är de sprayade med hammarlack på tätningsytan.
Image
Image
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Stymie »

Nice! Trodde först att det var lågprofil i bak :wink: :lol:

R21an är en rätt stilren bil tycker jag.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Tony »

Image

Image

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Baggis »

Det var mig en liten dragbil, kan det verkligen bli inom lagens råmärken, hehe?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Tony »

Baggis wrote:Det var mig en liten dragbil, kan det verkligen bli inom lagens råmärken, hehe?
Kallar du en laguna kombi för liten bil.....släpet är ett 1300kilos min bil får dra mer än så kommer inte ihåg men är nära 1500kilo i tjänstevikt. möjligtvis några kilo överlast på släpet, har inte kollat tjänstevikten på en r21 men så väldig tung är den inte sedan kan man räkna bort förarensvikt och att tanken nästan var tom så minst 100kilo går bort från tjänstevikten
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Baggis »

Tony wrote:Kallar du en laguna kombi för liten bil
Här uppe i norr är allt under 3 ton i tjänstevikt "litet" :wink: Fast mest är det nog fotots perspektiv som förminskar den stackars Lagunan, haha!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Joakim16v »

Grattis Dennis!

Tjänstevikten på min quadra ligger på 1450kg tror jag så denna är väl ett par hundra lättare.

Den såg ju ganska fräsch ut, samma dörr som på min som är rostig.

Det är samma velour-klädsel som i min också va?

Blir nog en rolig bil när du får ordning på den.. Ska den gå som vinterbil i fortsättningen eller?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Det är stor risk att vinterskott och reservdelsbil redan är urspårade planer :oops:
Jo det är en lättviktare, ingen ac, eller skinn, och ingen traktordrift :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Stymie »

Tony wrote:
Baggis wrote:Det var mig en liten dragbil, kan det verkligen bli inom lagens råmärken, hehe?
Kallar du en laguna kombi för liten bil.....släpet är ett 1300kilos min bil får dra mer än så kommer inte ihåg men är nära 1500kilo i tjänstevikt. möjligtvis några kilo överlast på släpet, har inte kollat tjänstevikten på en r21 men så väldig tung är den inte sedan kan man räkna bort förarensvikt och att tanken nästan var tom så minst 100kilo går bort från tjänstevikten
Häpp!

Laguna II 1,9 dci (med automat)
Skattevikt, kg: 1460
Tjänstevikt, kg: 1460
Totalvikt, kg: 2010
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1550
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 650
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1460
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3200
Max lastvikt, kg: 550
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Idag har jag återmonterat däcken på fälgarna och nu är det tätt :)
Bytt olja i växellådan och bytt bränslefilter. allt mekaniskt funkar nu super och motorn går som en dröm :P
Har även börjat re' i elsystemet. Fasen va extra tattaremekade sladdar det har kommit till sedan -92 :shock: det har varit eftermonterat "klipp o klistra larm", ljudbygge, patentlösning på ljusautomatik m.m. Sedan är det någon som lekt bärsärk med avbitaren så det finns inget lyse som funkar och hur många sladdar som helst som bara slutar avklippta. Kablar låssade från kontaktstycken och ditsatta på eftermarknadsreläer!!varför??? Får kanske lyfta ur brädan för att komma åt att se och skarvlöda dit rätt kopplingstycken.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Baggis »

Dennis wrote:varför???
För att proffsen som du ska ha nått att göra kanske? :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Nu tycker ju jag iof att el fel är roliga jobb men man kan ju undra varför man bygger om en befintlig funktion till en lika dan fast med mera kablar, relän, hängsäkringar, klipp o klistra skarvar och en hel hink med "kabelvirr". men det mesta är nog överblivet efter ljudbygget som är delvis utraget.
Får se om man får några minuter över i morr'n. Den här är ju väldigt enkel el på eftersom den saknar klimatautomatik, taldatorsystem, och pyroteknik. Så det borde gå rätt fort att bena ut hur det ska vara tom utan schema.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Joakim16v »

Förmodligen är det någon stjärna som har "reparerat" en befintlig funktion genom att bygga om till något eget istället för att fixa det ursprungliga.. :lol:

Det var alltså inget större maskinellt fel på den? Då får man ju lov att gratulera igen! :wink:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply