21Turbo -92 urspårad slit o släng. Dennis

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
sylvain_swe
Posts: 7
Joined: 26 Jan 2010, 14:28
Location: Göteborg

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by sylvain_swe »

Hojdå, tappa den 63L tanken är inte bra !! Ganska enkel med 2st (rostfria?) metallblad, skyddsgummin kan du flytta över tror jag. Med detta vet du bättre än mig, va !! ;oD
Försök med 98oct (V-power,...) i stället av vanlig 95oct, motorstyrningen anpassar tändningen och jag minns att bilen gick (ännu!) bättre och drog lite mindre åxå. Kör man lugn kommer man vid 0,8-0,85L/mil på landsväg.
Fjärren's mottagaren finns kvar över backspegeln tror jag, men ensam är den oanvändbar. Själv hade jag larm (obligatorisk i Frankrike !) med fjärr på nyckeln med den var paj sist så jag tog bort allting...
Hittar du gamla R19/Clio/R25 komponenter (matchad mottagaren+nyckel-ar) kan du montera dem i, det är bara att flytta över metall bladen från nyckeln. Tyvärr hade jag bara EN nyckel kvar (som du har fått), kanske kan du ta din R21 TXI cylindrar+bagagelåset...
Har körd typ 10.000 med bilen, känner att det är bra nu. Finn bil är den ändå, killen före mig och jag tog mkt bra hand om den. Tyvärr blev det sämre senaste åren, tappat intresse säjer man...
För dem som undrar väger bilen 1200kg och hade 175Hk/275Nm för 0,9 bar i början. Efter trimning, ny cylinderhuvud, avgas,... fick vi 220Hk/300Nm för 1,3 bar laddtryck om jag minns rätt... mätt på framhjulen. Vet ej hur mkt är kvar efter 12 år och 7000 mil, men det räcker för att sladda på isen
:lol:
Sylvain Sauvage
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Å så va jag och besiktigade idag. Vindruta skadad enda anm.(laga själv utan återbesök)
Fast ska jag va petig så tycker jag det kunde varit bra attveta anm. på litet glapp i h+v p-ände, svag parkeringsbroms, bromsskivor bak lite rostskada, Kompressor till signalhorn frusen. När jag poängterade det för besiktningsman tyckte han ja var lite för petig :lol:

Imorr'n blir det mera iskörning Banan öppen även för allmänheten, Pris 50:- kör så mycket du och bilen orkar :racesmile: Stänger för ljud och ljus disiplin klockan 18.00
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Nu är man hemkommen från isen för denna helgen, blev 9,5 mil idag :shock:
Nu börjar man bli lite sugen på uppgradera med lite mera väghållning och kanske lite andra saker tills Gotlandring i maj :racesmile:
http://www.leboncoin.fr/vi/86582747.htm?ca=12_s
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Hittade lite uppgifter om att 21/25 TXI har 55mm spjällhus istället för original 50mm och att 760turbo spridare bara var att montera. Vicken tur då att det är saker som ligger och skräpar här :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Tony »

Dennis wrote:Hittade lite uppgifter om att 21/25 TXI har 55mm spjällhus istället för original 50mm och att 760turbo spridare bara var att montera. Vicken tur då att det är saker som ligger och skräpar här :D
ja det var ju synd.. :wink:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by mange »

hmmm dennis kommer att bli farlig på gotland 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Tony »

mange wrote:hmmm dennis kommer att bli farlig på gotland 8)
mm finns risk får väl se till att jag har effektövertaget iaf :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Tony »

såhär skall du bygga

Exterior:

Europacup bodykit:
complete with original poly-hood grill
kustomorphose-bumper with verstralers RING
-europacup skirts (currently working on the body)
rounded behind scenes
europa cup fine-sport rear lip (bumper)
prima-sport seats / roof spoiler
trunk with original European Cup spoiler

Wheels:
Oz Racing 17 "(Clio V6), adjusted ET (no spacers!) With Toyo T1R tires



Suspension and brakes:

For:
GAZ schroefkit, custom made with new bearings and
GrN pivot bearings
HISPEC big brake conversion (325x30), 4 clutches pots:

Rear:
GAZ shock absorbers (and torsion)
original brakes (discs and pads, new!)
GrN pivot bearings


Engine: fairly long list ...

europacup Original engine, built by Achterberg and then prepared by Borremans. Block A to Z overhauled and updated.

Internals;
Fully balanced crankshaft with new bearings
Europacup rods, balanced
Wossner europacup pistons
Steel cans, custom made
All gaskets, seals and bearings are new
Reinforced head gasket mecaparts 1.7
Cylinder head with larger valves and 3 angle seats
europacup valve springs
europacup camshaft 265 wielpk or 290 wielpk's pipercam camshaft (311 killed and 343 counts krukaspk)
575 cc siemens deka injectors
Double membrane and fuel pressure regulator with gauge, designed to rally a team, to 12 bar
enhanced fuel line
Magnecor 8mm spark plug wires
N7E Titanium NGK spark plugs
55 mm throttle with custom control
3 bar sensor maps
europacup intake on the throttle
europacup original reinforced hose from throttle to IC
europacup original intercooler, modified for a street car
custom aluminum radiator with SPAL 2 fans
europacup thermo contact
Samco intercooler connection to UEFA intercooled / turbo elbow
europacup ic / turbo elbow, aluminum
europacup water connection
Garrett GT3071R (ball bearing), through custom turbo service belgium
Stainless steel braided turbo oil return oilfeed and Tial
Extreme 3 "Vband wastegate
Forge adjustable actuator with 2 springs (different voltage)
K & N air filter with extreme Samco connection and turns
3 "stainless custom down pipe
2.5 "scorpion exhaust
sandwich plate 30 row oil cooler with Goodridge lines / connections and sandwich plate
europacup AP racing clutch, 4 paddle reinforced with sinter pressure group
balanced flywheel
105A alternator
GrN valeo starter
adjustable nokkenaspoulie
new distribution belt

Walbro 255 fuel pump LPI (GLS392)
FSE extreme fuel filter
Welded subframe
GrN engine support
GrN baksteunen
Very important: Hydraulic system was adjusted by a Wilwood master cylinder 0675, good ridge line and custom links and slave cylinder. m


This car is for tens of thousands of euros in development / performance. . If you look at the materials you do not beam to be to realize that the engine room has a capital in itself. For information you can always call me or pm'n. Test drive is certainly possible, although as passenger. I do not feel the car ride to see in practice.. I suppose I have forgotten some parts but the car speaks for itself.

Good for the pub:

The car is currently set (fast chip Management in size) with a very "good" and camshaft delivers 265 horsepower at the wheels with 435 Nm at the wheels. Those who like to juggles numbers, loss of drive counts converted a paltry 12.5% and will probably drive the car more now: 303 hp / 497 Nm

The adjustment is sturdy and adjustable camshaft pipercam poulie: 290 horsepower at the wheels and 453 Nm at the wheels. Engine: 343 hp / 518 Nm (NOTE: this is dirty and not hard to guess with limited driving experience)


Image

Image

Image

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Tony »

en bild från en annan bil
Image

Kolla hjulen :D

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Tony »

mer bilder på andra.
Image

Image

Image

Image

Image


Upgrade GT28RS to GT3071
Image

Image


Change rally camshaft 309 ° (red) and Piper Fast Road Cams 276 ° (Blue)
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Joakim16v »

Tony wrote:Massor om en silvrig 21a
Du missade bilden efter.. Kan tyvärr inte hitta den nu, verkar ha tagit ner den.

Bilden efter står bilen iaf med nosen mot kameran.. :lol:

Tydligen hade en bränsleledning gått sönder och splashat ett bakhjul plus avgassystemet med bensin..
30 min senare hade han fixat det och var ute och körde igen.

Motorn är för övrigt till salu.. endast 6000
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Tony »

Joakim16v wrote:
Tony wrote:Massor om en silvrig 21a
Du missade bilden efter.. Kan tyvärr inte hitta den nu, verkar ha tagit ner den.

Bilden efter står bilen iaf med nosen mot kameran.. :lol:

Tydligen hade en bränsleledning gått sönder och splashat ett bakhjul plus avgassystemet med bensin..
30 min senare hade han fixat det och var ute och körde igen.

Motorn är för övrigt till salu.. endast 6000
jo men känner jag dennis är han nog mer intresserad av motorspec än om den har snurrat på någon bild.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Det är coiloversarna som jag blev mest intresserad av :) Lite undrande dock att det inte satt några hjälpfjädrar runt dem bak, det sitter det original. Får kanske kompensera det med en eftermonterad kränghämmare bak. Har bara hittat det lilla jag sökte fjäderben till super production och då är det helt annan spindel och hjulnav med centrummutter för fälgen, lite för avancerat för en bruxare som är/ska bli svängvänlig.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Joakim16v »

Dennis wrote:Det är coiloversarna som jag blev mest intresserad av :) Lite undrande dock att det inte satt några hjälpfjädrar runt dem bak, det sitter det original. Får kanske kompensera det med en eftermonterad kränghämmare bak. Har bara hittat det lilla jag sökte fjäderben till super production och då är det helt annan spindel och hjulnav med centrummutter för fälgen, lite för avancerat för en bruxare som är/ska bli svängvänlig.
Det är inte så att coiloverkitet är till en quadra då? De har ju separat fjäder..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
sylvain_swe
Posts: 7
Joined: 26 Jan 2010, 14:28
Location: Göteborg

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by sylvain_swe »

Hej !

R21T har helicoilfjärdrar fram: en vanligt McP fast på Turbon är övre infästningen flyttad (inåt ? minns inte) med en gjutjärn platta för en bättre geometri. Den övre fästet har en gummi bussning som kan vara slitten på den bilen...
Fanns sänkningskit med tjockare dämpare, bl.a från JR och Bildstein.
Krängningärmaren kan bytas mot en tjockare modell, men kolla först gummi busningarna som fäster den till subframen, dem brukar vara dåliga.

Bilen har redan en styrväxel bytt vid 8000 mil med kortare slag än original (Group N grejer). vet ej om gummi ringarna som håller den till karossen är slitna...

Bak axeln har den "flexibla" ram med torsionsfjärdrar. Det går att sänka bilen genom att ta av dem och rotera några tänder. Finns en dämpare på varje sida så klart, på R21 Turbo varianten har dem adderat en helicoilfjärde rund varje dämpare för att förstarka fjärdningen, hoppas dem är kvar på bilen !!
Krängningsarmaren är en torsionsfjärde åxå om jag minns rätt, går säkert att bytta.

Installningsvinklarna gjorde bilen ganska lätt från bak axeln i kurvorna, inte så understryrd. Men då äter bilen däck lika fort fram och bak !

För info, alla dämpare byttades vid 10.000 mil i 1999 (!) med tyvärr original delar (ville har bilen "körbar" till Sverige)

Hade några listor från Group N varianten via Renault Sport, men tror att jag slängde dem ett tag sedan...

Dennis, vet inte om du vill göra så mkt på motorn/bilen (allting är så specifik och dyrt, och den har gått över 15.000 mil !). Men blåser du in mer luft med större turbo/tryck behövs det mer bränsle åxå. Injektorerna från 4cyl 3L Porsche 944/968 passar bra tror jag (mer L/min) och den 55mm spjälen från TXI har jag hörd av med.
Men bara med något högre tryck och lite sånt kan det säkert räcka långt ?!?

Kommer du till Gbg har jag kvar dem 850 T5 turbinfälgar i nyskick och 5mm spacers som skulle passa perfekt med 205/40 R16 däck. Med 1200kg bil behöver man inte 17'' fäljar tycker jag, även om det ser elak ut...

Mvh
/Sylvain
Sylvain Sauvage
Post Reply