21Turbo -92 urspårad slit o släng. Dennis

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

sylvain_swe wrote:Bilen har redan en styrväxel bytt vid 8000 mil med kortare slag än original (Group N grejer).
Mvh
/Sylvain
:mrgreen: så himla ledsen jag blir då :wink: :racesmile:
Jo utan att räknat rattvarven tyckte jag det var mycket mindre vevande med styret på turbon än på TXI'n. Kunde inte i min fantasi tro att det satt en kortad styrväxel på den utan tänkte mera på att de olika övre infästningspunkterna mellan bilarna samt att TXI'n har sänkfjädrar fram och är lite för hög bak som gjorde den bättre balansen i Turbon.
I mitt tycke så kan jag tänka mig lite mera understyrt så styvare framvagn är på "villha" listan.
På motorsidan så är det inga problem eller vansinnigt dyrt att uppgradera när man väl har väghållning så man kan använda mer motor. Då blir det eget arbete, viktning/vägning, lättning, balansering. Större effektivare frontmonterad intercooler. Fixa bättre luftvägar och rymligare avgas. Alltså vanligt "bonsmide" i "ve'bon".
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
sylvain_swe
Posts: 7
Joined: 26 Jan 2010, 14:28
Location: Göteborg

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by sylvain_swe »

Tjena Dennis !

Ojdå, du har verkligen planner för bilen !! :lol:
Det finns redan en Samco blå silicon rör på bilen, ialf !! :wink:
Original har R21T den Turbo-D lilla laddluftkylaren på höger sidan, bakom dimljuset, i serie med en mindre modell ovanpå vattenkylaren (som är lägre/kortare än original och svindyrt !). Enklast är att ta bort hela skiten, montera en vanligt vattenkylare (full-höjd), bra för sommaren, och fästa en stor laddluftkylaren som bilderna övan i tråden. Då passar inte original stödfångaren men du kan hitta en "Europa cup" variant, den med 2st runda extraljus som den silver fas #1 bilen på bilderna. Finns sånt kylare på Saab och Volvo bilar, men deras plast sidorna klarar inte så mkt tryck (1,3bar var gränsen i mitt fall med std kylaren), då får du hitta en helt i metall...
Såg på bilderna att dumpventilen flyttas ofta på andra sida motorn, vet ej om det behövs ?
Ofta bygger man laddluftrör som är i metall + böjd/kopplingar i silicone (snyggt !), lycka till !!
Då behöver du skaffa en helt "öppet" motorstyr för att programmera om motorn, den som är monterad är flashad och ej demonterbar.
Mvh
/Sylvain
Sylvain Sauvage
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Vet du om Turbodieslens kränghämmare är grövre (tyngre motor) Har en sådan subram stående på baksidan av verkstan, men det är så mycket snö där nu.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
sylvain_swe
Posts: 7
Joined: 26 Jan 2010, 14:28
Location: Göteborg

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by sylvain_swe »

Mina föräldrar har 2st gamla R21 Turbo D, och jag tror knappast att kränghämmaren är tjockare, det märks inte ialf...
Diametern finns noterad i Haynes boken, det är jag ganska säkert på, men min bok är nu packad "nånstans" i förrådet som jag har hyrt efter flytten... :( :(
Kanske har du en sånt bok eller nån annan R21T ägare kan kolla för dig ?
/Sylvain
Sylvain Sauvage
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Tony »

sitter ju 25mm på turbon tycker det låter ganska tjockt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Nu vet jag var smygläckaget av vatten tar vägen. Topplockspackning!
Så nu ska jag serva den riktigt :mrgreen:
Ny kamremsats och vattenpump i samband med att jag har toppen av.
Och så åker TXI spjällhuset på, och så ska jag beställa en sådan där Intercooler som Tony har. Montera TXI's vattenkylare som är betydligt större och bakommonterad kylfläkt från 25 v6.

Ni som sitter och letar prylar på nätet kanske kan hjälpa mig med att ha ögonen öppna efter följande....
-Förstärkt toppackning, om det finns något cup utförande.
-Coilover dämpare
-Cup grenröret i plåt

Nä nä! jag ska inte spöa er på G.r i maj :racesmile:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
sylvain_swe
Posts: 7
Joined: 26 Jan 2010, 14:28
Location: Göteborg

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by sylvain_swe »

Lite sökning på franska (google så klart), träff direkt:

http://www.mecaparts.com/Jointculasse/m ... ortie=html

R21TURBO 6 88X82 89 1.75 Acier Relié Joint renforcé pour légère préparation moteurs J7R 740 et 754 MP8505 57.57 € >
R21TURBO 6 88X82 89 1.9 Inox traité Relié Joint renforcé moteur compétition pression turbo augmentée alésage 88 MP8562 148.19 € >
R21TURBO 6 88X82 89 2.1 Inox traité Relié Moteur compétition : augmentation volume chambre ou culasse rectifiée MP8563 148.19 € >
R21TURBO 6 89X82 90.1 1.9 Inox traité Relié Moteur compétition alésage augmenté à 89 ou 89.5mm

Tror att första varianten duger ? "förstark för liten effektökning", dem andra passar till geometri ändringar på cylinderhuvudet...

Finns åxå:
http://www.auriolracingservices.com/fiche.php?id=639

Vill du ha andra träff på franska kan jag kolla igen !

Mvh
/Sylvain
Sylvain Sauvage
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Joakim16v »

Han med 21an på förra sidan rekommenderade också packningen från mecaparts:
Jo wrote: For the headgasket, 1.9 or 2.1 he can look at mecaparts (France).
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Robin »

Extraktor grenrör byggde jag själv =) köpte delar på Ahlsell VVS handel.

Kan även nämna att toppackning håller för 1,5ba utan bekymmer. Kört så i 2år.
Image
Image
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Joakim16v »

Men du har ju ett extraktorrör som hänger på fuegon, är väl bara att byta :wink:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Näe inte bara att byta, låna en stund och bygga lika dant. Men det hade ju varit perfekt att hitta ett till :P
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

21'n bara går och går...5'n är alldeles för lågt växlad, varvar ur efter bara en liten stund men den är skönt stegad om man inte har toppfart som mål.
Tar lite vatten och späder oljan, MEN,,, -som jag pressat topplockspackningen i sommar :shock: och den vägrar att ge upp :roll: så tror jag att det är oljekylaren som är boven till att vatten och olja blandas lite. Får nog skaffa en luftkyld oljekylare i stället.
Nu är ialla fall förstärkt topplockspackning, grenrörspackning, vattenpump och kamremsats beställda, så snart så börjar operation ombyggnad.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Joakim16v »

5an varvar väl inte ur förrän uppåt 200-220 gpsfart..? Den har åtminstone högre toppfart än 19 16varna jag har haft tidigare..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Joakim16v wrote:5an varvar väl inte ur förrän uppåt 200-220 gpsfart..? Den har åtminstone högre toppfart än 19 16varna jag har haft tidigare..
Nu har jag 205/55-15" i däckdimension tror det satt 195/55-15" original på dem så den borde kliva iväg lite längre på varje hjulvarv men ändå varvar den ut.
Har inte släppt den längre än 6500r/m och -Ja,, den gör mer än 200 då :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Tips på termostatreglerad luftkyld oljekylare mottages tacksamt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply