Renault 19 Baccara-1994-Dennis norra europas fräschaste?

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Renault 19 Baccara-1994-Dennis norra europas fräschaste?

Post by Dennis »

Lägger upp en tråd om en gammal bil som stått och aldrig blivit riktigt färdig men nu jäklar :D
Bilen R19 Baccara -94 5p med alla 3 options som gick och få på baccara'n. (4vxl automat, 2funktions sollucka i glas och original larm.
Bilen har dessutom en speciell grön/blå metallic 968 som endast finns på baccara modellen av 19 serien.
Bilen har levt sitt liv i Paris fram till -98 tror jag det var. Då var den med om en seriekrock och blev lätt skadad bak och fram och hamnade som rep.objekt på en skrot som handlar med krockskador. Mätarställning var ca 95 000km.
Bilen togs hem och monterades i riktbänk för kontrollmätning och "sträckning".
Bak byttes bakstammen och stötfångare och fram byttes huv, skärmar, stötfångare, strålkastare och blinkers. Sedan blev det lack av de skadade detaljerna samt meryta på dörrarna.
detta var ett jobb till "päronen" och det var ingen brodska för andra bilar fanns som "bruxare".
När den var mekaniskt klar gjordes det besiktningsförsök men....
-NEJ nej den kan vi inte godkänna!!!!
-Va! vad i vansinnes menar du???
-Detta regbeviset funkar inte. Det är ju inget original, sa stationsteknikern som iof bara var en länk mellan vägverket och teststationen.
Flera år gick med ordkrig mellan v.v och farsan med div intyg från vår vän Andree Herges på Renault. Vägverket ville aldrig fatta hur det går till med krockskador i Frankrike. Har en bil varit mer allvarligt krockad så konfiskeras regbeviset och man får en specielt handskrivet med några stämplar på. Detta för att man inte ska kunna lura någon. Bra system tycker jag!
Det gick så långt att annan 19 med taklucka inhandlades för att donera vissa vitala delar :wink: Men det hade varit synd att inte nummer och utrustningskod hade stämt, men besiktningsproblemet hade varit löst med vanlig kontrollbesiktning.
Nu i vintras så tänkte jag att det var länge sedan detta ärende var aktuellt och dessutom så har det varit stora omorganisationer v.v transportstyrelse och ansvaret för ursprungskontroll. Så nya handlingar skickades in och BINGO! :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 19 norra europas fräschaste?

Post by Dennis »

16v 15"fälgar har fått äran av att bära en Baccara. Snygga hjulhus va! -Nyare än nytt :P
Image


När såg man det skicket på hundben senast på en 19? Ja ja tony du är diskad :wink:
Image


Fräscht och utan tektyl ska det vara så att man lätt kan hålla det rent.
Image


Diskreta B som i Baccara
Image
Image
Lackade handtag, snyggt stilrent.
Image

19 var faktiskt för sin tid en vacker design
Image


Ac hade ALLA baccara
Image


Skinnet är i nyskick, 2 gråa nyanser och blå/grön kederlist samt blåa sömmar
Image
Baccara präglat i ryggstödet -EXLUSIVT!
Image
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 Baccara-1994-Dennis norra europas fräschaste?

Post by Tony »

ja den är väldigt snygg, om jag skulle ändra på en sak på den så är det den ytterst groteskt fula växelväljaren
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 19 Baccara-1994-Dennis norra europas fräschaste?

Post by Dennis »

Ja den är inte Baccara klass på bara plastig och ful. Har sett bild någon stans en infälld träbit i toppen, kan vara standard option eller på 21 Baccara som jag aldrig varit i kontakt med. Alla övriga Baccara eller initiale modeller har jag sett.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 19 Baccara-1994-Dennis norra europas fräschaste?

Post by mange »

Den är på något sätt rätt så ball :D det är hursom coolt att renault byggde lyxmodeller även av de mindre bilarna i sortimentet :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 19 Baccara-1994-Dennis norra europas fräschaste?

Post by Dennis »

mange wrote:Den är på något sätt rätt så ball :D det är hursom coolt att renault byggde lyxmodeller även av de mindre bilarna i sortimentet :D
Till börja med byggde man Baccara bara på R-25v6 inj och v6turbo samt R-5.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 19 Baccara-1994-Dennis norra europas fräschaste?

Post by Dennis »

Så,, nu ska man inte behöva vara nervös längre. -Kamremsats bytt. Bilen var ju bara 4 år då den kom hit och ställdes undan men med 9500mil, så kamremmen var aldrig bytt :oops: En mittre ljuddämpare också sedan besiktning.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply