Alpine D50 USA

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Alpine D50 USA

Post by Dennis »

Bilen har igentligen aldrig tillverkats men 21förseriebilar byggdes-1986 i Dieppe för att produktionslinan skulle prövas och sedan skulle modellen eventuellt tillverkats i Renaultägda AMC fabriken ower there. I den vevan så sålde Renault hela AMC groupe till Chrysler och projektet med ny Alpine i Nord Amerika lades ned.
Dessa 21 förseriebilar stannade i Dieppe och användes i utveklingsarbete med kommande A-610 för europa marknaden. 1992 då Alpine610 började säljas så hade 14st D50 usa bilar överlevt och skrotades inte utan såldes "inside". Usa bilarna utrustades med en modifierad 2,5liters scweitz motor på fnuttiga 180hk och var därför lagliga även i hela europa. På en 15/17 träff vi hade -89 vet jag att vi fick reda på att Volvo personvagnar var erbjuden alla bilarna för vi hade "rätt" avgaskrav för dem, men ansvarig för modellutbudet (Ståhl någon tingen) hade avböjt med motiveringen att volvo inte kunde garanterat reservdelsförsörjningen. (Precis som de någonsin kunnat det :wink: )
Enligt vad jag läst mig till så modifierades 2st bilar med 3liters motorn som skulle komma i A610, den ena är kvar i privat ägo i Frankrike den andra hade skrotats.
När jag köpte min så blev jag upplyst om att tidigare ägare bytt till en 610 motor i min. Jag tyckte det kändes väldigt lustigt att de gjort det för det krävs ganska stora ingrepp både mekaniska och elektriska för att anpassa och det såg så fabriksgjort ut oxå. Ingen motorskylt fans heller!
Väl hemma och när jag tvättade så hittar jag en väldigt länge nedsmutsad motorskylt liggande på ett motorfäste.
Handknackad med motortyp Z7X A44 No22. Efter att ha letat i all literatur så är det ett faktum att A44 finns inte :shock:
På den stora Renault Sportträffen i Zolder så hittade jag på en marknad en bok där flera sidor handlade om D50 usa. boken köptes givetvis och i den finns topplock från prototypmotor 26 avbildade,,,såååå byggdes det 3st med 3litern eller :?: :?: Förvirringen var total och det gick upp för mig att jag hade en ovanlig bil av de som är så sällsynta att de knappt har funnits :mrgreen:
Nu gör jag ju ingen regelrätt renovering men visst är det ett projekt att identifiera delar ur Renaults jättemekano när man ska ha delar till den, vilket behövs då och då eftersom jag använder den som det var tänkt att använda den.
Nu har inte jag så många bilder på den men de som har får mer än gärna fylla på här.
Last edited by Dennis on 30 May 2010, 15:59, edited 1 time in total.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine D50 USA

Post by Dennis »

Gotland ring 2009
Image
Image

Träff i Allingsås/Borås
Image

Gotland Ring2010
Image

Inför säsongen 2010
Byte drivaxel och vattenpump
Image

Där nere under allt ska den sitta!
Image
Image
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Alpine D50 USA

Post by mange »

De är läckra dessa extra kul är ju den bisarra bakrunden :D men har inte en USA modell gula framblinkers :wink:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Alpine D50 USA

Post by Robin »

Fan Dennis... Det är nästan så man måste ta en Roadtrip till ditt "museum"

Verkar ha alla roliga bilar som Renault har tillverkat =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Alpine D50 USA

Post by Tony »

Robin wrote:Fan Dennis... Det är nästan så man måste ta en Roadtrip till ditt "museum"

Verkar ha alla roliga bilar som Renault har tillverkat =)
Japp och dom som inte är byggda fixar man själv 8)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine D50 USA

Post by Dennis »

mange wrote:De är läckra dessa extra kul är ju den bisarra bakrunden :D men har inte en USA modell gula framblinkers :wink:
Du menar dessa :P Vågar inte ha de monterade. Våra fantastiska svenska så kallade asfaltvägar som ger mer stenskott av 10 mil än 10,000mil i tyskland. Skapligt svåra att få tag på skulle jag gissa då de är special för USA, finns nog inget extra någon stans.
Image
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine D50 USA

Post by Dennis »

En annan avvikande detalj på usa-bilarna är det extra bromsljuset under spoilern och att uttaget för nummerskylten är usa anpassat samt sidopositionsljusen.
Den kantiga "lådan" med galler vid bromsljuset är en fabriksmodifiering på just min bil för att få plats med en intercooler som kom i A-610. Inte snyggt men väldigt "prototypigt" 8)
Image
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Alpine D50 USA

Post by mange »

Vet att du fegar och har de på hyllan :D men var tvungen att fråga 8) men den är ju faktiskt snyggare med de vita så då är det bättre att ha de gula på hyllan och använda vid speciella tillfällen 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Alpine D50 USA

Post by Alpine Linus »

fan va läcker den är :)

va på alingsås träffen med pappa å ex flickvännen samma år, knäppte lite kort på din tror jag, kanske dags att leta fram dem. Riktigt bra gick den även om det märktes att man va tvungen att hålla uppe trycket om man ska köra konbana med dendär bilen ;) trivs nog bättre på en "riktig" bana kan jag tänka mig =)

Mvh Linus

Edit:
Måste tilläggas att jag ändra uppfattning om denna modellen på alingsåsträffen. Har fått intrycket att dem skall vara lite mer "familjebil" typ som någon Saab Aero eller liknande, men de va ju rejält med knuff i din, kanske just för att det är förserie/prototyp/försökskanin
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine D50 USA

Post by Dennis »

Lagom till Gottland så monterade jag ny vattenpump och ny vänster drivaxel.
Väl hemma sedan så konstaterades att inre damask på nya drivaxeln var trasig :roll: Vad kan ha tagit sönder den :?: Små sprickor uppmärksammades i motor och växellådefästenas gummin och efter att brutit med kofoten så,,, ja det är möjligt att drivlinan kan ha rört sig så pass att damasken gått i en plåtkant :evil:
Nya prylar beställdes omgående, ville ju fortsätta att köra Alpine i sommar, men det ville tydligen inte grodätarna att jag skulle för de letar fortfarande efter ett lämpligt gummiträd att använda för tillverkning av växellådefästet som för övrigt är samma som till en "helt vanlig" A-610 :evil:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine D50 USA

Post by Dennis »

Nu lär det nog komma lite uppdateringar på denna, för nu har jag äntligen funnit den främmre originalstötfångaren som är specifik för dessa 21 producerade USA bilar.
En kul grejj var att jag har uppmärksammat att de dessutom finns 2 varianter av denna detalj som bara tillverkats i 21 ex :!: :!:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine D50 USA

Post by Dennis »

Söker självhäftande list, svart gummiprofil ca: 35-40mm x 5-6mm Längd så det räcker längs sidan 1800mm
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine D50 USA

Post by Dennis »

Nästa vecka kommer det hända grejer! lack bokning av stötfångare och stenskott reparation av frontyta.
Fick också besked av "lädershopen" att den inredningen jag lämnade in är färdig rekondad. efter limning av några få sprickor så blev den i nyskick :D
Hämtas idag.
Kämpar dock vidare med att finna en lämplig gummiprofil till sidolisten.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine D50 USA

Post by Dennis »

Här har tyvärr inte hänt så mycket!
"Nya" läderinredningen är hämtad från läderrekonden och det blev fantastiskt bra :D
Halva stötfångaren är renskrapad från tjocka färgrester. Men hu vilket pillgöra :!:

Målet är att ha den igång som utställningbil kvällsträffar i sommar och uppmärksamma att V6 GT och V6 GT turbo är 30år sedan presentation.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine D50 USA

Post by Dennis »

Efter att kommit i kontakt med en trevlig fransman via en Alpinegrupp på Fb så kunde jag få tipps om en firma i Friedrichshafen i Sydtyskland som kanske hade delar till Dessa USA Alpiner. Inte helt lätt att få tag på dem och sedan övertyga om att jag verkligen behövde en front till just en USA-bil.
Här är det lastat i min Renault 13 och på släpet står ett annat objekt som ska vara reservdelsbil för vissa interiördelar och resterna ska bli något roligt ban-inspirerat åkafortbil som tar vid där inte min A310'a räcker längre.
Image[/url]

Edit: ändra lite i länken så bilden funka ! :) /Robin
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply