Alpine D50 USA
Moderator: Forumpolisen
Alpine D50 USA
Bilen har igentligen aldrig tillverkats men 21förseriebilar byggdes-1986 i Dieppe för att produktionslinan skulle prövas och sedan skulle modellen eventuellt tillverkats i Renaultägda AMC fabriken ower there. I den vevan så sålde Renault hela AMC groupe till Chrysler och projektet med ny Alpine i Nord Amerika lades ned.
Dessa 21 förseriebilar stannade i Dieppe och användes i utveklingsarbete med kommande A-610 för europa marknaden. 1992 då Alpine610 började säljas så hade 14st D50 usa bilar överlevt och skrotades inte utan såldes "inside". Usa bilarna utrustades med en modifierad 2,5liters scweitz motor på fnuttiga 180hk och var därför lagliga även i hela europa. På en 15/17 träff vi hade -89 vet jag att vi fick reda på att Volvo personvagnar var erbjuden alla bilarna för vi hade "rätt" avgaskrav för dem, men ansvarig för modellutbudet (Ståhl någon tingen) hade avböjt med motiveringen att volvo inte kunde garanterat reservdelsförsörjningen. (Precis som de någonsin kunnat det )
Enligt vad jag läst mig till så modifierades 2st bilar med 3liters motorn som skulle komma i A610, den ena är kvar i privat ägo i Frankrike den andra hade skrotats.
När jag köpte min så blev jag upplyst om att tidigare ägare bytt till en 610 motor i min. Jag tyckte det kändes väldigt lustigt att de gjort det för det krävs ganska stora ingrepp både mekaniska och elektriska för att anpassa och det såg så fabriksgjort ut oxå. Ingen motorskylt fans heller!
Väl hemma och när jag tvättade så hittar jag en väldigt länge nedsmutsad motorskylt liggande på ett motorfäste.
Handknackad med motortyp Z7X A44 No22. Efter att ha letat i all literatur så är det ett faktum att A44 finns inte
På den stora Renault Sportträffen i Zolder så hittade jag på en marknad en bok där flera sidor handlade om D50 usa. boken köptes givetvis och i den finns topplock från prototypmotor 26 avbildade,,,såååå byggdes det 3st med 3litern eller Förvirringen var total och det gick upp för mig att jag hade en ovanlig bil av de som är så sällsynta att de knappt har funnits
Nu gör jag ju ingen regelrätt renovering men visst är det ett projekt att identifiera delar ur Renaults jättemekano när man ska ha delar till den, vilket behövs då och då eftersom jag använder den som det var tänkt att använda den.
Nu har inte jag så många bilder på den men de som har får mer än gärna fylla på här.
Dessa 21 förseriebilar stannade i Dieppe och användes i utveklingsarbete med kommande A-610 för europa marknaden. 1992 då Alpine610 började säljas så hade 14st D50 usa bilar överlevt och skrotades inte utan såldes "inside". Usa bilarna utrustades med en modifierad 2,5liters scweitz motor på fnuttiga 180hk och var därför lagliga även i hela europa. På en 15/17 träff vi hade -89 vet jag att vi fick reda på att Volvo personvagnar var erbjuden alla bilarna för vi hade "rätt" avgaskrav för dem, men ansvarig för modellutbudet (Ståhl någon tingen) hade avböjt med motiveringen att volvo inte kunde garanterat reservdelsförsörjningen. (Precis som de någonsin kunnat det )
Enligt vad jag läst mig till så modifierades 2st bilar med 3liters motorn som skulle komma i A610, den ena är kvar i privat ägo i Frankrike den andra hade skrotats.
När jag köpte min så blev jag upplyst om att tidigare ägare bytt till en 610 motor i min. Jag tyckte det kändes väldigt lustigt att de gjort det för det krävs ganska stora ingrepp både mekaniska och elektriska för att anpassa och det såg så fabriksgjort ut oxå. Ingen motorskylt fans heller!
Väl hemma och när jag tvättade så hittar jag en väldigt länge nedsmutsad motorskylt liggande på ett motorfäste.
Handknackad med motortyp Z7X A44 No22. Efter att ha letat i all literatur så är det ett faktum att A44 finns inte
På den stora Renault Sportträffen i Zolder så hittade jag på en marknad en bok där flera sidor handlade om D50 usa. boken köptes givetvis och i den finns topplock från prototypmotor 26 avbildade,,,såååå byggdes det 3st med 3litern eller Förvirringen var total och det gick upp för mig att jag hade en ovanlig bil av de som är så sällsynta att de knappt har funnits
Nu gör jag ju ingen regelrätt renovering men visst är det ett projekt att identifiera delar ur Renaults jättemekano när man ska ha delar till den, vilket behövs då och då eftersom jag använder den som det var tänkt att använda den.
Nu har inte jag så många bilder på den men de som har får mer än gärna fylla på här.
Last edited by Dennis on 30 May 2010, 15:59, edited 1 time in total.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine D50 USA
Gotland ring 2009
Träff i Allingsås/Borås
Gotland Ring2010
Inför säsongen 2010
Byte drivaxel och vattenpump
Där nere under allt ska den sitta!
Träff i Allingsås/Borås
Gotland Ring2010
Inför säsongen 2010
Byte drivaxel och vattenpump
Där nere under allt ska den sitta!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine D50 USA
De är läckra dessa extra kul är ju den bisarra bakrunden men har inte en USA modell gula framblinkers
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Alpine D50 USA
Fan Dennis... Det är nästan så man måste ta en Roadtrip till ditt "museum"
Verkar ha alla roliga bilar som Renault har tillverkat =)
Verkar ha alla roliga bilar som Renault har tillverkat =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Alpine D50 USA
Japp och dom som inte är byggda fixar man självRobin wrote:Fan Dennis... Det är nästan så man måste ta en Roadtrip till ditt "museum"
Verkar ha alla roliga bilar som Renault har tillverkat =)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Alpine D50 USA
Du menar dessa Vågar inte ha de monterade. Våra fantastiska svenska så kallade asfaltvägar som ger mer stenskott av 10 mil än 10,000mil i tyskland. Skapligt svåra att få tag på skulle jag gissa då de är special för USA, finns nog inget extra någon stans.mange wrote:De är läckra dessa extra kul är ju den bisarra bakrunden men har inte en USA modell gula framblinkers
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine D50 USA
En annan avvikande detalj på usa-bilarna är det extra bromsljuset under spoilern och att uttaget för nummerskylten är usa anpassat samt sidopositionsljusen.
Den kantiga "lådan" med galler vid bromsljuset är en fabriksmodifiering på just min bil för att få plats med en intercooler som kom i A-610. Inte snyggt men väldigt "prototypigt"
Den kantiga "lådan" med galler vid bromsljuset är en fabriksmodifiering på just min bil för att få plats med en intercooler som kom i A-610. Inte snyggt men väldigt "prototypigt"
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine D50 USA
Vet att du fegar och har de på hyllan men var tvungen att fråga men den är ju faktiskt snyggare med de vita så då är det bättre att ha de gula på hyllan och använda vid speciella tillfällen
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Alpine D50 USA
fan va läcker den är
va på alingsås träffen med pappa å ex flickvännen samma år, knäppte lite kort på din tror jag, kanske dags att leta fram dem. Riktigt bra gick den även om det märktes att man va tvungen att hålla uppe trycket om man ska köra konbana med dendär bilen trivs nog bättre på en "riktig" bana kan jag tänka mig =)
Mvh Linus
Edit:
Måste tilläggas att jag ändra uppfattning om denna modellen på alingsåsträffen. Har fått intrycket att dem skall vara lite mer "familjebil" typ som någon Saab Aero eller liknande, men de va ju rejält med knuff i din, kanske just för att det är förserie/prototyp/försökskanin
va på alingsås träffen med pappa å ex flickvännen samma år, knäppte lite kort på din tror jag, kanske dags att leta fram dem. Riktigt bra gick den även om det märktes att man va tvungen att hålla uppe trycket om man ska köra konbana med dendär bilen trivs nog bättre på en "riktig" bana kan jag tänka mig =)
Mvh Linus
Edit:
Måste tilläggas att jag ändra uppfattning om denna modellen på alingsåsträffen. Har fått intrycket att dem skall vara lite mer "familjebil" typ som någon Saab Aero eller liknande, men de va ju rejält med knuff i din, kanske just för att det är förserie/prototyp/försökskanin
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: Alpine D50 USA
Lagom till Gottland så monterade jag ny vattenpump och ny vänster drivaxel.
Väl hemma sedan så konstaterades att inre damask på nya drivaxeln var trasig Vad kan ha tagit sönder den Små sprickor uppmärksammades i motor och växellådefästenas gummin och efter att brutit med kofoten så,,, ja det är möjligt att drivlinan kan ha rört sig så pass att damasken gått i en plåtkant
Nya prylar beställdes omgående, ville ju fortsätta att köra Alpine i sommar, men det ville tydligen inte grodätarna att jag skulle för de letar fortfarande efter ett lämpligt gummiträd att använda för tillverkning av växellådefästet som för övrigt är samma som till en "helt vanlig" A-610
Väl hemma sedan så konstaterades att inre damask på nya drivaxeln var trasig Vad kan ha tagit sönder den Små sprickor uppmärksammades i motor och växellådefästenas gummin och efter att brutit med kofoten så,,, ja det är möjligt att drivlinan kan ha rört sig så pass att damasken gått i en plåtkant
Nya prylar beställdes omgående, ville ju fortsätta att köra Alpine i sommar, men det ville tydligen inte grodätarna att jag skulle för de letar fortfarande efter ett lämpligt gummiträd att använda för tillverkning av växellådefästet som för övrigt är samma som till en "helt vanlig" A-610
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine D50 USA
Nu lär det nog komma lite uppdateringar på denna, för nu har jag äntligen funnit den främmre originalstötfångaren som är specifik för dessa 21 producerade USA bilar.
En kul grejj var att jag har uppmärksammat att de dessutom finns 2 varianter av denna detalj som bara tillverkats i 21 ex
En kul grejj var att jag har uppmärksammat att de dessutom finns 2 varianter av denna detalj som bara tillverkats i 21 ex
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine D50 USA
Söker självhäftande list, svart gummiprofil ca: 35-40mm x 5-6mm Längd så det räcker längs sidan 1800mm
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine D50 USA
Nästa vecka kommer det hända grejer! lack bokning av stötfångare och stenskott reparation av frontyta.
Fick också besked av "lädershopen" att den inredningen jag lämnade in är färdig rekondad. efter limning av några få sprickor så blev den i nyskick
Hämtas idag.
Kämpar dock vidare med att finna en lämplig gummiprofil till sidolisten.
Fick också besked av "lädershopen" att den inredningen jag lämnade in är färdig rekondad. efter limning av några få sprickor så blev den i nyskick
Hämtas idag.
Kämpar dock vidare med att finna en lämplig gummiprofil till sidolisten.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine D50 USA
Här har tyvärr inte hänt så mycket!
"Nya" läderinredningen är hämtad från läderrekonden och det blev fantastiskt bra
Halva stötfångaren är renskrapad från tjocka färgrester. Men hu vilket pillgöra
Målet är att ha den igång som utställningbil kvällsträffar i sommar och uppmärksamma att V6 GT och V6 GT turbo är 30år sedan presentation.
"Nya" läderinredningen är hämtad från läderrekonden och det blev fantastiskt bra
Halva stötfångaren är renskrapad från tjocka färgrester. Men hu vilket pillgöra
Målet är att ha den igång som utställningbil kvällsträffar i sommar och uppmärksamma att V6 GT och V6 GT turbo är 30år sedan presentation.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine D50 USA
Efter att kommit i kontakt med en trevlig fransman via en Alpinegrupp på Fb så kunde jag få tipps om en firma i Friedrichshafen i Sydtyskland som kanske hade delar till Dessa USA Alpiner. Inte helt lätt att få tag på dem och sedan övertyga om att jag verkligen behövde en front till just en USA-bil.
Här är det lastat i min Renault 13 och på släpet står ett annat objekt som ska vara reservdelsbil för vissa interiördelar och resterna ska bli något roligt ban-inspirerat åkafortbil som tar vid där inte min A310'a räcker längre.
[/url]
Edit: ändra lite i länken så bilden funka ! /Robin
Här är det lastat i min Renault 13 och på släpet står ett annat objekt som ska vara reservdelsbil för vissa interiördelar och resterna ska bli något roligt ban-inspirerat åkafortbil som tar vid där inte min A310'a räcker längre.
[/url]
Edit: ändra lite i länken så bilden funka ! /Robin
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem