5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by figgesoft »

Hittade en rå R5a i Japan, som kanske kan inspirera massan :mrgreen:

Image
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by Tony »

figgesoft wrote:Hittade en rå R5a i Japan, som kanske kan inspirera massan :mrgreen:

Image
ser väldigt lik inspirationsbilden på sid 2 :)

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Yes, därifrån kommer inspirationsbilden :D Ser dock inte riktigt ut som den bilden men men...

Lite nya grejer nu då:

Image
Nya bromsok...igen. Från en Clio 16v.

Image
Lagom FET front...

Image
Nya oken passade inte, gamla på plats igen.

Image
Regplåtar & vita strålkastare monterat. Snart klar för gatorna =)

Image

Image

Image

Image
Monterade in originalstol igen pga att jag inte satt speciellt bra i Sparcostolen =/

Image

Image
Lite rörigt inuti bilen nu när jag skulle kapa fästena till SParcostolen som var rejält svetsade.

Nu väntar en omgängning av ena okets luftnippel som brast inuti oket...SUR!
Tips på en lyckad avluftning av bromsarna tas gärna emot. Börjar tröttna på skiten snart...
Alex Öjvindsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by Tony »

Passade inte clio 16v oken ?? :?: :?: :?: det är ju samma som sitter på, för att få clio bromsar är det bara att byta ok hållare och skivor till större.
Tryck ihop last ventilen bak när du luftar annars skall det inte vara några problem..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by john »

Riktigt snygg bil då man nu ser den i dagsljus lite bättre! 8)
John Ignell Enviken
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Tony: Nix, oken var identiska med de som jag hade förutom 3-4mm tunnare =/ Har Clio bromsar men tror de nya oken var till en kombi som tydligen inte var exakt lika stora.
Tack, ska tänka på det när jag avluftar.

John: Tack =) Börjar bli riktigt fäst vid bilen faktiskt. Men om den ska stanna i min ägo måste jag svetsa nytt golv...rost som satan.
Alex Öjvindsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by Tony »

Värsta rost ställen brukar vara, trösklar,rutramen fram, bakluckans rutram, hjulhus vid tanklocket, bakkant på golvet vid fötterna vid baksätet, hörnor vid strålkastare, har dock varit ute för ett lik med rost i golvet vid fötterna på bägge sidor fram..
Är gammal bil men hoppas du står ut med den, jag älskar den för att den är så enkel
Finns inte massa hjälpmedel som förstör kör känslan,jag är den som kör inte 5011
förkortningar som dämpar glädjen,man känner hjulen i ratten,det gör du inte i en nyare bil
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by john »

Klart du ska behålla bilen nu då du lagt ner tid,pengar etc på den försök hitta en som är bra på att svetsa sakerna så har du ju en bil du kan visa upp på utställningar etc!
John Ignell Enviken
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Främst trösklarna & golvet fram som är helt kass.
Min kompis som hjälpte mig att bygga om bilen kan svetsa riktigt grymt. Han har bl.a svetsat hela buren, vingfästena, avgassystemet, grillnäten, speglarna etc. etc. Så han kan lätt hjälpa mig. Frågan är om jag orkar lägga ner mer tid på bilen....
Känns inte så farligt heller eftersom jag inte lagt otroligt mycket pengar på bilen pga mina sponsorer. I oktober går mina avtal ut & bilen ska besiktas, vilket den aldrig kommer att klara. Därav lite sugen på att sälja.
Det jobbiga är att sätta ett pris på bilen. Får aldrig igen nerlagt jobb men kan säkert få lite extra för utrustningen.
Får se vad som händer...
Alex Öjvindsson
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Här kommer ett helt gäng med bilder på "Vader" från dagen när Carkings hyrde hela Ring Knutstorp.
Min lilla busbil både hängde på & slängde av bilar med betydligt bättre prestanda enligt pappret.
Min bästa klockade tid under dagen blev 1m 20sek. Helt nöjd faktiskt med tanke på att bilen kostat mig 4500kr ;)
Tror även att jag körde ett par varv under 20sekunders sträcket när tidtagaren var borta, men men...lite kul att se fram emot till nästa säsong.
Bilen gjorde totalt 70 varv under dagen & gick som säkerheten själv =)
Lagt av finfälgarna till förmån för Bridgestone R-däck som gjorde sitt.

Enjoy!

Image
Zooma in det fingret till flaggvakten & fotografen =) haha!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Alex Öjvindsson
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Ett hett tips till alla banracing människor är att testa Supersports ställbara coilovers av den nyaste versionen Black Revolution. Dessa gjorde stor betydelse! Finns att köpa av www.risetrade.se
Hade kunnat sänka fram ytterligare 20mm men sparar det till nästa säsong :D
Tipsa gärna om Renaultklubbens banträffar inför kommande säsong så man kan boka in redan nu.
Till våren har jag även hunnit byta kylare m.m. Kanske även en omlackering...vem vet :lol:
Alex Öjvindsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by Tony »

GR i början på Maj
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by Tony »

CarbonLoader wrote:Ett hett tips till alla banracing människor är att testa Supersports ställbara coilovers av den nyaste versionen Black Revolution. Dessa gjorde stor betydelse! Finns att köpa av http://www.risetrade.se
Hade kunnat sänka fram ytterligare 20mm men sparar det till nästa säsong :D
Tipsa gärna om Renaultklubbens banträffar inför kommande säsong så man kan boka in redan nu.
Till våren har jag även hunnit byta kylare m.m. Kanske även en omlackering...vem vet :lol:
"Coilover "Black Evolution ställbara i både höjd och hårdhet.
Supersports senaste innovation.
Dessa coilover bygger på tekniks vidareutveckling och mångårig erfarenhet av väghållningsprodukter. med "black evolution" fick vi en fantastisk coilover med förbättringar i allt från skruv, material, fjäder, fjäderegenskaper, låsning, mm. Nu även med hårdhetsjustering med erfarenheter från SPAX."
Vad bra att man åker Spax RSX 8)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Ooops, fick med ett "R" för mycket där :lol: Tack Tony :D
Gött mos med dina dämpare :wink:
GR, antar att det står för Gotland Ring. Känner ägaren där efter att ha gjort lite kolfiberdelar till hans Mini. Hade varit trevligt att testa den banan faktiskt. Ska kolla en bra deal med ägaren.

Hade kanske ClubRenaultSverige varit intresserade av att hyra banan gemensamt med Carkings & kanske ytterligare någon bilklubb för att få ner kostnaden delat på flera klubbar?

Carkings hyrde som sagt hela Knutan för 60 lax senast & med 10 körande blev förlusten hyfsat GIGANTISK :roll: GR är vad jag vet billigare att hyra plus att jag kan snacka ner priset med ägaren en aning isf.
Alex Öjvindsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by Tony »

CarbonLoader wrote:Ooops, fick med ett "R" för mycket där :lol: Tack Tony :D
Gött mos med dina dämpare :wink:
GR, antar att det står för Gotland Ring. Känner ägaren där efter att ha gjort lite kolfiberdelar till hans Mini. Hade varit trevligt att testa den banan faktiskt. Ska kolla en bra deal med ägaren.

Hade kanske ClubRenaultSverige varit intresserade av att hyra banan gemensamt med Carkings & kanske ytterligare någon bilklubb för att få ner kostnaden delat på flera klubbar?

Carkings hyrde som sagt hela Knutan för 60 lax senast & med 10 körande blev förlusten hyfsat GIGANTISK :roll: GR är vad jag vet billigare att hyra plus att jag kan snacka ner priset med ägaren en aning isf.
Jag kan garantera att vi är intresserade att hyra banan gemensamt, vi har det ganska svårt att få till antal åkande så kan vi få med er så vore det oerhört bra, vi brukar få bjuda in för att få det gå ihop..
Du får hälsa Erik från mig, gått i parallell klass med honom :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply