5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Hej!
Ny här på forumet & tänkte dela med mig av mitt lilla projekt.
Det är en Renault 5 GTE som är turbokonverterad.
Den går under namnet "Blåbärskungen" men kallas av mina vänner i klubben Carkings för "Le bleu Escargue", (Den blå snigeln). :lol:

Har hittills bytt belägg till Mintex, nytt batteri, rensat interiören, BBS fälgar, ny LITEN stereo. Håller just nu på att ordna vingen som jag tagit från en av mina bilar, en Delsol originalvinge.
Kommer att premiärtesta vad bilen går för på Carkings konbana den 22:e Augusti.
Mer info om konbanan för er som är intresserade att köra finns på http://www.carkings.se

Lite bilder...

Image
Stod på SCF i Kristianstad & utmanade alla till konbanan den 22:e, då med svartlackade originalfälgar.
Image
Eftersom fronten var helt sönder så tänkte jag modifiera om den lite & har här spacklat upp den med första lagret kolfiberspackel. Har en frontläpp i kolfiber liggande till den som passar klockrent.
Image
Jag bytte till BBS... =)
Image
Kunde inte låta bli att sätta på denna otroligt fula struten som slutrör =) HAHA!Image
Image
Image
Vid sidan av så gör jag lite småarbeten i kolfiber som är mitt favoritmaterial att arbeta med. Här är baklampor till Erik Jirhalls Mini Cooper S Worx "Johnny" som han kallar den på garaget.org.
Image
Image
Framlampsringarna till Eriks "Johnny"
Image
Image
En bild på mitt gamla projekt, Kolfiberladdad Ford Fiesta ST-190 som vann pris på Elmia detta året. Den visades även på Elmia som pågående projekt 2008 i helt andra kläder. Kan inte säga att jag saknar den precis....
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Den romerska femman står för att det var 5:e gången jag byggde om Fiestan.
Vem vet hur projektet med Renault Turbon kommer att sluta ;)

HÅLL ER UPPDATERADE!
/ALEX
Alex Öjvindsson
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by mange »

Hej och välkommen hit! jag ändrad lite i Topic så det blev enligt reglerna

5 september skall vi till kinekulle. skall du med? :D

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 09&start=0

Blir spännade att se hur bilen kommer att utveklas

Sitter det en 440/480 turbo snurra i den nu?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by Tony »

Hej och välkommen,kul med en till som kör 5a :)
Skall se om jag hinner få ihop mitt bygge tills dess, börjar bli riktigt sugen på att köra 5a.
Tips på större bromsar ta okhållare och skivor från en clio 16v (fas 1) lr 19 16v så får du 259mm skivor mot orginal 238mm orginaloken och klossarna kan du behålla för dom passar
annars finns det flera andra alternativ till att få ännu större skivor jag åker på 325mm skivor 8)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Tack Mange :D
Har dessvärre lite långt till Kinnekulle :( Tror dessutom att jag måste förstärka lite delar på bilen innan jag kör riktig bana...den känns alldeles för klen nu :roll:
Yes, det sitter en 480 turbo i den...vad jag vet, förra ägaren som bytt men den gick rakt igenom bilbesiktningen nyss.

Tack Tony för tipset :D Ska fixa detta.
Välkommen till konbanan den 22:e om du hinner få ihop bilen.
Har lagt en tråd om detta i annat ämne.

Skönt med ett varmt välkomnande!
Tack grabbar!
Alex Öjvindsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by Tony »

CarbonLoader wrote:Tack Mange :D
Har dessvärre lite långt till Kinnekulle :( Tror dessutom att jag måste förstärka lite delar på bilen innan jag kör riktig bana...den känns alldeles för klen nu :roll:
Yes, det sitter en 480 turbo i den...vad jag vet, förra ägaren som bytt men den gick rakt igenom bilbesiktningen nyss.

Tack Tony för tipset :D Ska fixa detta.
Välkommen till konbanan den 22:e om du hinner få ihop bilen.
Har lagt en tråd om detta i annat ämne.

Skönt med ett varmt välkomnande!
Tack grabbar!
Skall börja skruva på bilen imorgon, inte så mycket kvar att göra men allt tar tid när man bygger ihop något som inte finns från början, men turbon skall kopplas in,både olja vatten och tryckrören, sedan skall ett Vems kopplas in till orginalkablaget och allt skall mappas. sedan får man hoppas att min mappare kan hålla nere effekten till runt 250hk så att drivlinan skonas lite :D
Jag har kört lite bana med r5or med standard effekt och med lite bättre väghållning (koni ) gör dom sig ganska bra, men nu åker jag spax coilovers
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Mycket för dig att hinna med tills den 22:e Augusti Tony...men håller tummarna.

Jag kommer inte att satsa på att hinna byta så mycket i min innan Carkings konbana. Men håller den måttet där & gör hyfsat bra ifrån sig så kommer jag att satsa på betydligt fler uppgraderingar.
Kommer isf börja med att byta bromsar & fjädrar. Sen blir det nya R-däck & ett fjäderbensstag fram. Efter det finns det inga gränser för hur långt jag kan gå med bilen om jag är nöjd med hur den beter sig :roll:

Håller just nu på att slipa första lagret finspackel på fronten som jag byggt om lite. Fick ett tips av min engelska vän att inte ge mig på original utseendet för mycket om jag vill få den populär "over there" :D Så det blev bara lite små modifieringar.
Bygger denna gång främst för performance funktion & inte styling/show syfte.
Kommer bilder på fronten ikväll...
Alex Öjvindsson
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by mange »

Håller med de ser ju bra ut redan som orginal så det behövs inte fixas så mycket :D
Image

Men jag börjar smälta även för tonys ALI G bil... den är fräck :D och kommer att gå som en skållad ollonborre 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Lite bilder på vad jag sysslat med den senaste tiden:

Image
Första lagret spackel...kolfiberspackel istället för glasfiberspackel.

Image
Gjorde om en dumpstrut till en "Trumpet" =) HA HA!!! Skitful!

Image
Fronten spacklad, slipad & budgetlackad. Läppen är däremot INTE av budgetvariant.
Kolfiber is the shit & detta är bara början mina vänner :wink:

Image
Kolfiberläppen monterad

Image

Image
Passat på att göra lite däck & bromskylningskanaler från fronten när jag ändå hade den av :D

Image
Test av vingen...

Image
Bytt fälgar & däck inför konbanetävling.

Image
Bilens senaste look, går numera under namnet "LE BLEU ESCARGOT" (Den blå snigeln)

Stort tack till min nya sponsor!
Image

Image
Bild från Carkings konbana den 22/8.
Körde på tiden 46,23 efter att ha släppt på däcktrycket lite. Konkurenterna får passa sig till nästa tävling den 3 oktober när jag fått nya delar från Dalhems monterade :racesmile:

Lovade mer kolfiber & härnäst hade jag tänkt gjuta egna formar till kolfiberskärmar fram...to be continued...
Alex Öjvindsson
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

BTW, läs gärna reportaget om mig & mitt förra projekt i Bilsport 17 som finns ute i butik!
Alex Öjvindsson
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Nu får projektbilen vila en vecka för idag drar jag till Kebnekaise en vecka.
Wish me luck!
Ska slå en sjua på toppen & tänka på alla jag pissar ner på :lol:
Alex Öjvindsson
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Har kollat upp bromsskivor & det sitter 259mm ventilerade på :D
Jag & polaren "Caddy" fick ett ryck & stack till garaget igår en sväng. Han hjälpte mig att svetsa ett stag bak och så bytte jag till stålomspunnen bränsleslang & Greddy silikonslangar till kylaren.
Se upp för ormbo :lol:

Bilder:

Image

Image

Image

Image

Image
Alex Öjvindsson
User avatar
würth
Posts: 57
Joined: 10 Aug 2010, 13:00
Location: Pajala

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by würth »

haha satan vilken feet :P

vad äre för trim på den? måste va sjukt rolig att köra.
Renault TS R -77 /care
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Trim...??? Jaa, det sitter en Volvo turbo motor i den med 0,6 bar laddtryck för tillfället. Härligt med äldre bilar som inte har något varvstopp heller.
Uppgraderade bromsar & rakt igenom besiktningen ett helt år.
Den går som satan :D
Alex Öjvindsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by Tony »

så bra att det redan sitter lite större skivor på, märker man någon skillnad med staget bak ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Yes :D
Jo man märker faktiskt stor skillnad med staget tycker jag...fast då har jag iofs redan hunnit testa med nytt stag fram också men visst märks det när man svänger skarpt.

Här kommer bild på mitt nya stag fram. Tack till Dalhems!

Image

Har även fått sponsringserbjudande från K-tecracing i England på bromsskivor & Coilovers till en början :racesmile:
Nu på söndag kör jag både 201 meter & konbanetävling med bilen. För mer info om tävlingen kolla på www.carkings.se
Alex Öjvindsson
Post Reply