R16 - 1969 - Jacob

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
jacob
Posts: 81
Joined: 17 Jul 2007, 00:47
Location: Marieholm, Skåne

R16 - 1969 - Jacob

Post by jacob »

Jag har - genom komplicerade bytesaffärer - blivit den nye omhändertagaren av tidigare Tobbelovs rally-16.

Premiärturen gick till en folkabussträff, där den gjorde stor succé.
Image
(Undertecknad till höger.)

När jag tog över den så led den av ett par "tvåor", bl.a. kärvande fjädring vänster bak och rostangrepp. Rosten var lagad och det följde med bakre stötdämpare (till någon Opel Rekord, vill jag minnas, men som passade med mindre modifikation). Jag bytte vänster före besiktningen. Höger ska bytas nästa gång jag är i garaget.
Sen bar det så av till ombesiktning. Detta var måndagen efter fredagen då jag köpte den.

Tyvärr var de inte nöjda med alla rostlagningar som gjorts (mellan Tobbelovs och mitt innehav) så jag har en månad på mej att laga rost vid bärarmsinfästningen höger fram. Verkar bökigt. Antagligen måste bärarmen demonteras. :-(

Annars är jag nöjd med åket. Ja, utom de kollapsade framstolarna då. Men de ska väl låta sej fixas.

Fortsättning följer...
/J
Image
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
User avatar
tobbelov
Posts: 20
Joined: 30 Nov 2008, 23:59
Location: Kumla

Re: R16 - 1969 - Jacob

Post by tobbelov »

Vad tråkigt :( . Faktum är att jag inte svetsat i det chassit en enda gång. Hade jag vetat om detta med bärarmen hade jag lagat det redan förra året. Men det där lilla fixar du över vintern. Annars får du väl komma hit då :D
Om du mot förmodan skulle köra i kylan så måste du ha en polygrip liggandes i lådan mellan sätena, lättåtkomlig för justering av värmevredet 8) :lol:
Torbjörn Lövgren
Citroen dsuper 5 -74
Citroen Ds 20 Break -73
Citroen Ds 20 cabriolet -73
Peugeot 404 -67
User avatar
jacob
Posts: 81
Joined: 17 Jul 2007, 00:47
Location: Marieholm, Skåne

Re: R16 - 1969 - Jacob

Post by jacob »

Ja, det var lite synd, men men det är ju, som man brukar säga, en gammal bil...

Jag tänkte försöka hinna svetsa det innan återbesiktningstiden går ut. Detta är ju trots allt numera min bruksbil. Det ska nog gå bra. Jag bara hoppas att så lite som möjligt av framvagnen behöver demonteras.

När detta är gjort så ska den rostskyddas riktigt ordentligt under, i balkar m.m.

Sen måste jag väl också stoppa rostangreppen i karossen. Det är mest på höger bakskärm som det börjat bubbla en del.

Lite kvalitetstid med bilen, med andra ord. ;-)
/J

PS. Jag brukar alltid ha en komplett verktygslåda med mej när jag far runt i mina gamla bilar. När kylan kommer så ska jag komma ihåg att ha polygripen inne i bilen. :-)
Image
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
User avatar
jacob
Posts: 81
Joined: 17 Jul 2007, 00:47
Location: Marieholm, Skåne

Re: R16 - 1969 - Jacob

Post by jacob »

PS. Om det där med "bruksbil" låter farligt så kan jag trösta alla med att jag inte har något dagligt behov av bil. Ibland går det veckor mellan körningarna. Och är "föret" allt för ofördelaktigt för bevarandet av en gammelbil så kan jag oftast antingen vänta till ett senare tillfälle eller åka kommunalt.
Image
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Re: R16 - 1969 - Jacob

Post by Magnus Bjelk »

Det kan inte vara alltför mycket rost i framvagnsbalken, du lyckades ju köra till besiktningen ;-)
Har varit inne där och rotat nån gång och det är nog lättast att ta bort den undre plåten till balken och laga bakifrån utan att ta bort bärarmen, eller åtminstone låta de översta skruvarna sitta kvar, de sitter ju ovanför balken.

När det gäller värmekranen så kan den gå trögt när den är kall, det gör den på min 68:a. Då brukar det hjälpa att inför den kalla säsongen ta en rejäl tur, minst 5 mil så blir kranen varm även om den avstängd, sedan skall man inte stänga kranen helt förrän till våren...
Om kranen däremot är trög hela tiden så kan det vara som på min brors 67:a att själva axeln korroderat. Till slut gick den inte att röra överhuvudtaget utan vi fick demontera hela kranen. Kranen gick att rädda men jag renoverade en annan som fick ny o-ring och sedan verkar det ha funkat bra, fast det var bara ett par månader sedan så man vet inte hur långtidsresultatet är...
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
jacob
Posts: 81
Joined: 17 Jul 2007, 00:47
Location: Marieholm, Skåne

Re: R16 - 1969 - Jacob

Post by jacob »

Nej, det är inte speciellt "mycket" rost. Men det är precis under framvagnen. Undre plåten är bytt, men den är "lös" mot balkens sida (yttre) och det gillade inte herrarna besiktningsinspektörer. (De var två som inspekterade innan de blev eniga om att det inte dög.)

Jag kommer ta bort det undre lagningen igen och sen se vad som behöver göras. Jag har inte rivit i R16 förut som jag vet ju inte vad som väntar mej, men jag hoppas att det inte är allt för svårt att komma åt att svetsa.

Fråga: Vad bör jag använda för plåttjocklek till denna balk?
/J
Image
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Re: R16 - 1969 - Jacob

Post by Magnus Bjelk »

Är balksidan OK med läppen som ligger mot den "lösa" plåten?
Då hade jag bara provat att borra ett antal 8mm hål i den "lösa" plåten, ca 3-4 cm mellan och pluggsvetsat ihop läppen med den "lösa" plåten.

Fast har någon rostskyddat ordentligt i balken så går det inte bra att MIG-svetsa, och då får man nog öppna balken bara för att tvätta rent :(

Plåttjocklek 0,9 tycker jag är lagom här.

Hittade några bilder:
Image
Image
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
tobbelov
Posts: 20
Joined: 30 Nov 2008, 23:59
Location: Kumla

Re: R16 - 1969 - Jacob

Post by tobbelov »

jacob wrote:Nej, det är inte speciellt "mycket" rost. Men det är precis under framvagnen. Undre plåten är bytt, men den är "lös" mot balkens sida (yttre) och det gillade inte herrarna besiktningsinspektörer. (De var två som inspekterade innan de blev eniga om att det inte dög.)

Jag kommer ta bort det undre lagningen igen och sen se vad som behöver göras. Jag har inte rivit i R16 förut som jag vet ju inte vad som väntar mej, men jag hoppas att det inte är allt för svårt att komma åt att svetsa.

Fråga: Vad bör jag använda för plåttjocklek till denna balk?
/J
Ja, 0,9 duger gott. Ta bort allt gammalt. Kolla inuti, ev. laga. Sen slipar du plåtrent på bägge kanterna. Mät och klipp till plåten så den går ända ut längs kanterna. Som tidigare skrivits: borra ett antal hål och pluggsvetsa. Då blir det bra. I med tunnflytande i balken och grundmåla utanför med nån primer. Ta svart maskinlack på sist.
Torbjörn Lövgren
Citroen dsuper 5 -74
Citroen Ds 20 Break -73
Citroen Ds 20 cabriolet -73
Peugeot 404 -67
User avatar
jacob
Posts: 81
Joined: 17 Jul 2007, 00:47
Location: Marieholm, Skåne

Re: R16 - 1969 - Jacob

Post by jacob »

Tusen tack för bilderna och tipsen! Nu känner jag mej mentalt väl förberedd. Jag lovar att rapportera hur det går...
/J
Image
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
User avatar
jacob
Posts: 81
Joined: 17 Jul 2007, 00:47
Location: Marieholm, Skåne

Re: R16 - 1969 - Jacob

Post by jacob »

När jag hade tagit bort den gamla lagningen, genom att slipa bort svetsarna som höll fast plåten som låg ovanpå, så såg det ut såhär under den plåten:
Image

Nya bitar är tillverkade, men rostskyddsmålningen jag gjort på deras "inre" ytor måste torka...

Fortsättning följer i morgon.

Och återbesiktningstiden går ut i övermorgon.....
/J
Image
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
User avatar
jacob
Posts: 81
Joined: 17 Jul 2007, 00:47
Location: Marieholm, Skåne

Re: R16 - 1969 - Jacob

Post by jacob »

Tja... Såhär blev det till slut. Det blev inte speciellt bra, men det blev en sorts lagning. (Det obraiga är osynligt.)
Image
Då återstår bara att se vad statens representant tycker om saken i morgon...
/J
Image
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
User avatar
jacob
Posts: 81
Joined: 17 Jul 2007, 00:47
Location: Marieholm, Skåne

Re: R16 - 1969 - Jacob

Post by jacob »

Idag skulle jag ombesiktiga. Trodde jag. Det visade sej att jag hade missuppfattat tidsfristerna helt, så när jag skulle drive-in-ombesiktiga så fick jag inte det. Tiden hade gått ut för det. Men trots att de var två man kort på stationen så förbarmade de sej över mej - det skulle ju bli körförbud i morgon annars. Men det blev då en fullständig besiktning. Och då fick jag extra panik eftersom höger blinkers dog i går, så medan de kollade på resten av bilen så meckade jag med det. Men men, till slut blev det blankt papper. Puh! Tack snälla besiktningsinspektörer i Eslöv!
/J
Image
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: R16 - 1969 - Jacob

Post by Joakim16v »

Så trevligt av dem. Då får vi önska dig ett års lyckligt bilåkande! 8)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
jacob
Posts: 81
Joined: 17 Jul 2007, 00:47
Location: Marieholm, Skåne

Re: R16 - 1969 - Jacob

Post by jacob »

Igår var det R16-samling i samband med tisdagsträffen i Löddeköpinge. Det var full uppslutning, alla Skånes sex R16 i trafik deltog (eller finns det en sjunde?). Alla var jättefina, utom min, som var skabbig så det räckte åt allihop :-)

Image
Image
Image
Image
Image

Kom hem med både inspiration och prima mecktips! Tack boys!
/J
Image
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
User avatar
jacob
Posts: 81
Joined: 17 Jul 2007, 00:47
Location: Marieholm, Skåne

Re: R16 - 1969 - Jacob

Post by jacob »

Är man störd om man blir så glad över att se sin bil på parkeringen när man kommer ut från snabbköpet att man rycker upp mobilen och tar en bild?
Image

(Och ändå vill jag byta den mot en R15 eller R8; det är stört det!)
/J
Image
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
Post Reply