Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
SVJ
Posts: 19
Joined: 05 Jan 2011, 23:26
Location: Eskilstuna

Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ

Post by SVJ »

Jag börjar med att detta är ett enkelt fixningsprojekt. Det förekommer varken svetsning, kolfiber, eller kjolpaket :)

Jag har äntligen hämtat drömbilen!

Liten introduktion:

Jag är 203 cm lång, de flesta centimetrarna sitter i benen! Detta gör att de bilar jag kan sitta bekvämt i går att räkna på handens fingrar. Scenic en av dessa bilar, jag körde en i firman för ett par år sen.
Tack vare markfrigången hos RX4 slipper jag dessutom vika mig dubbel vid i- och urklivning. Takhöjden passar mig underbart!
Detta exemplar har en nybytt dieselmotor som gått 7500 mil. Den har dragkrok och är lastbilsreggad. Dessutom behövde jag bara fylla på 12.5 liter efter 22.5 körda mil, vilket tyder på 0.55 l/mil motorvägskörning. Blandad körning landar på 0.73 l/mil.

Det var de glada nyheterna! :)


Jag hämtade bilen idag (5/1) och ska nu ta itu med ett par småsaker.

1.) Det första är antennen på taket. Radion har svårt att hitta stationer eftersom antennen är av och måste bytas. Det ser ut som att det krävs att man byter hela antennen, komplett med fästet i taket.

---- (6 jan) -----> Ny hajfena-antenn är beställd då en kollega beskrev hur man enkelt kan byta den inifrån kupén.
---- (23 jan) -----> Hajfenan passade illa då taket var för välvt kring antennfästet. En annan antenn passade bättre, nu är mottagningen klockren och dessutom slutade det läcka in smältvatten som det gjorde kring den gamla trasiga antennen!



2.) Det andra är justerknoppen till sidobackspeglarna. Den är avbruten och borde bytas. Det går att justera bägge speglarna om man pillar med en penna där knoppen ska sitta.

---- (9 jan) -----> Knoppen gick på en femtiolapp på ebay, med en extra femtiolapp i frakt. Den har nu skickats från avsändaren och monteras så fort posten gjort sitt
Knoppen anlände och speglarna kan nu justeras perfekt. Det måste blivt någon miss mellan årsmodellerna, för höger och vänster-tecknen på spaken har bytt plats! Men struntar man i att titta på spaken funkar den som man förväntar sig :)
---- (22 jan) -----> Knopp nummer två passade bättre, och styr speglarna som förväntat. Renault måste ändrat sladdarna mellan årsmodellerna! Minst sagt en onödig förändring.





Det fanns även ett par större saker som nog kräver mer jobb:

3.) Från 80 uppstår små snabba vibrationer i ratten. Det känns som för snabba vibrationer för att vara obalans i hjulen. Det känns som nånstans mellan en rakapparat och en elvisp. Det vibrerar starkast vid 80 och minskar sen uppåt i hastigheterna.
---- (7/1) -----> Detta verkar vara gummikomponenterna i kardanaxeln som gått åt skogen och obalansen orsakar vibrationerna. Kardanaxel kommer bytas/renoveras då jag vet exakt vad som behöver göras.
---- (17/1) -----> Vibrationsdämparna kring kardanaxeln var slitna och snurrade inte balanserat. Detta skapade stor obalans i axeln. Dämparna är nu borta, och hardyskivan bytt mot en ny, kraftigare modell. Vibrationerna är så gott som eliminerade! :)



4.) Färddatorn ger inga resultat om bränsleförbrukning eller hur många kilometer man har kvar i tanken. Det syns bara streck där siffrorna ska stå. Kan det vara givare i tanken som spökar, eller krävs det mek med mjukvara?
Last edited by SVJ on 31 Jan 2011, 14:14, edited 10 times in total.
"Alla ska se på, när vi får folk att välta din Renault!" :)
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ

Post by Baggis »

Kul med en till RX4-fräsare här! Jag har en bensinare som jag kör mestadels på E85 och se då är det inte fråga om några 0,55 l/mil, haha! Har haft en de "rackel" med den, bl.a fick jag byta kardanaxel pga ett dåligt stödlager och en så tokig konstruktion att man inte kan byta bara lagret. Så ett tips är att hålla koll på ev missljud under golvet...
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
SVJ
Posts: 19
Joined: 05 Jan 2011, 23:26
Location: Eskilstuna

Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ

Post by SVJ »

Är vi såpass få, vi RX4-ägare? Diesel verkar vara ännu mer udda.
Varför valde du en RX4? Stor familj eller, som jag, stor kroppshydda? :)

Inga missljud underifrån bilen än så länge, peppar peppar!
Kardan blev bytt i Frankrike -07, men förre ägaren påpekade att vibrationerna nog kunde bero på att även den nya axeln sjunger på sista versen. Jag har hittat ställen i Eskilstuna som gör sådana jobb till vettiga priser.

Jag tog reda på hur man byter antenn och backspegelreglage, det får bli en tur till skroten då vädret tillåter. Det är ingen brådska med de detaljerna direkt.

OT:
Idag fick jag öva fyrhjulsdrift i snön, det var ju snökaos i hela södra Sverige! Första dagen med nya bilen, krokade på släp och hämtade en begagnad snöslunga i Halstahammar. Bilen gick som en dröm och tog sig loss i hala uppförsbackar och oplogade parkeringsplatser.
Då jag kom tillbaka körde jag förbi parkeringen för att spara gångsträcka, längre än vad det är asfalterat, in på den oplogade smala grusvägen. Rätt var det var så slirade vänsterhalvan på bilen av den smala vägbanan, och bilen vilade mer eller mindre på två hjul och underredet. På grund av snön var det omöjligt att se var dikeskanten befann sig. Det blev en hel del grävande, slirande och skottande innan man kom loss! Högmod går före fall.

Hade jag haft tvåhjulsdrift hade jag blivit tvungen att beställa bogsering :)
"Alla ska se på, när vi får folk att välta din Renault!" :)
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ

Post by Baggis »

Jag har uppfattat det som att det är få RX4-ägare här. Fanns en till tidigare, men han ledsnade på kardanaxeltrasslet han hade(eller var det nått annat krångel) och bytte bort sin.

Jag har varken stor familj eller är storvuxen själv. Om nu inte "stor" familj är fyra personer, hehe. Anledningen var snarare att jag behövde en ny andrabil och den råkade dyka upp till salu i en närliggande bilaffär. Sen har jag haft 4wd tidigare och gillar det skarpt så valet var inte så svårt då. Jag bor ju där vi normalt har vinter nästan halva året, så 4wd är extra bra då. Tyvärr har vi brist på "snökaos" denna vinter så får nöja mig med att vara snabbast iväg från korsningarna, haha! Vad har du för däck om det "rätt vad det var slirar av vägen"?

Det var intressant att höra att du har hittat firmor (i Sverige) som kan fixa kardanaxlarna på dem! När min gav upp sökte jag med ljus och lykta efter sånt, utan att finna en endaste i Sverige. Slutade med köp av komplett kardan från en engelsk firma.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
SVJ
Posts: 19
Joined: 05 Jan 2011, 23:26
Location: Eskilstuna

Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ

Post by SVJ »

Jag kör odubbat, men det skulle knappt spelat nån roll med dubbat i det här fallet. Det var trettio centimeter snö över hela vägen och ännu tjockare lager och drivor i dikeskanten.
Jag läste om din engelska kardanaxel, det är bra att ha alternativ. Vad kostade "importen"?
"Alla ska se på, när vi får folk att välta din Renault!" :)
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ

Post by Baggis »

Sant, om det inte syns någon skillnad på väg och dike pga drivbildning så hjälper det föga oavsett däckstyp, hehe!

Komplett axel gick på c:a 5000 SEK, inkl frakt etc.

Du kan väl köpa min gamla axel och låta dem renovera den så att du bara behöver byta om det verkar bli aktuellt? :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
SVJ
Posts: 19
Joined: 05 Jan 2011, 23:26
Location: Eskilstuna

Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ

Post by SVJ »

Gärna det! Först ska vi se vari felet består.
"Alla ska se på, när vi får folk att välta din Renault!" :)
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
User avatar
SVJ
Posts: 19
Joined: 05 Jan 2011, 23:26
Location: Eskilstuna

Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ

Post by SVJ »

Bilar är inte min starka sida, och jag är fundersam på exakt vilka delar som är vilka på kardanaxeln.

På renaultforum.co.uk fann jag detta citat ang RX4:ans kardanaxelproblem, verkar identiskt med min RX4:as symptom:
renaultforum.co.uk wrote:My RX4 seems to generate quite a lot of vibration over 50mph. Under 40mph it seems absolutely fine.
I've had the wheels balanced and am wondering if it is a possible driveshaft issue. (...) I should have said knackered as the rubber has completely died. The ring is now not secured to the propshaft as its rubber attachement has gone.
I went to Renault and a new propshaft is now going for £850. Fitting of course is extra. There has been a design modification to the propshaft as the damper ring is no longer fitted to it.
Denna kardanaxel ser ut att ha en slags gummikloss i ena änden, är det denna "damper ring" som avses? Den ingår alltså om jag skulle köpa denna axel?
Image
Image

Jag tycker inte det ser likadant på trådskrivarens foton på vad som glappar. Avser denna bild samma "damper ring"?
Image

Trådskrivaren säger också:
renaultforum.co.uk wrote:Propshaft damper was shot and was removed. Rubber doughut replaced with heavy duty version. Still had vibration but vibration was not as profound and seemed to occur at 50mph.
Observed that balancing weight had been removed from propshaft so got propshaft re-balanced.
Propshaft removed and symptoms vanished. Propshaft replaced with reconditioned propshaft and vibration was eliminated.
Är det denna "rubber dougnut" som visas i översta bilden?

Att vibrationerna var "eliminated" låter fint i mina öron. Jag vill bara vara säker på att kardanaxeln jag visat bild på skulle utgöra ett komplett byte, eller nämner trådskrivaren andra komponenter kring drivlinan som borde bytas?
"Alla ska se på, när vi får folk att välta din Renault!" :)
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
User avatar
SVJ
Posts: 19
Joined: 05 Jan 2011, 23:26
Location: Eskilstuna

Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ

Post by SVJ »

Bilen har i dagsläget endast kassettradio. Jag skulle vilja kunna spela mp3, och har tidigare testat FMsändare ... med blandat resultat ljudmässigt.
Jag hittade också en kassettadapter på Elmastodonten för 99:- men det blir så slafsigt med sladdar överallt, även om det inte blir lika stökigt som med FM-sändaren.

Det får bli en CD-stereo med USB-ingång. Scenic's stereo är tyvärr inbyggd i panelen, men det följde med plastdetaljer som matchar Scenic's interiör så jag tror stereron kommer passa bra! Får se till att spara original-kassettradion för att kunna återställa till originalskick :)
"Alla ska se på, när vi får folk att välta din Renault!" :)
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ

Post by Baggis »

Ja, gummigrejen i änden är "damper ring"/Hardyskiva/vibtrationsdämpare. I axeln jag köpte så ingick även en ny sådan. Det kan också hända så med axlarna att det bara är gummidämparen som går sönder utan att nått stödlager är kass. I de fallen kan man klara sig med att bara byta den. Det har förekommit ställen på nätet där man har kunnat köpa lösa sådana, bl.a på Ebay och även på www.driveshaftparts.co.uk har jag för mig.

Bilden med "handen" på tycker jag inte stämmer med hur det set ut under min iaf. Där ser man tydligt gummidämparen på samma öppna sätt som på de lösa axlarnas bilder. Kanske är det nån annan(nyare) konstruktion som ska hålla bättre?

Axeln jag köpte är för övrigt mycket smartare konstruerad än originalen, den är smörjbar och delbar och verkar använda standard-knutkors, även längst fram där det är en annan inkapslad form på originalen.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
SVJ
Posts: 19
Joined: 05 Jan 2011, 23:26
Location: Eskilstuna

Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ

Post by SVJ »

Skönt att höra. Man kan inte vara för säker :)
Jag kan verka dyslektisk då det gäller bilar, men jag har inget emot att meka. Jag har bytt allt från startmotor till dörrar, avgassystem och även en komplett motor på diverse bilar.
Jag vill bara känna att det inte blir några överraskningar då man väl sätter igång. Har man tillvägagångssättet klart för sig går det bättre än att famla i blindo.

Jag får försöka komma undertill på bilen och kika hur hardyskivan mår. Jag har hittat skivor från Dave Mac från 400:-. Ett billigt första steg mot minskade vibrationer!



EDIT (8/1) : Jag hissade idag upp bilen och kikade udnertill. Axeln verkar må bra, lager och hardyskiva känns bra och ser fina ut. Axeln byttes trots allt 2007. Däremot såg jag att svänghjulen på båda sidor hardyskivan satt väldigt sladdrigt. Gummipackningarna mellan hjulen och axeln hade spruckit sönder och gjorde att svänghjulen gick att vicka och vrida på, precis som på bilden här ovanför.
Enligt Dave Mac Propshafts kan dessa svänghjul monteras bort och kasseras då man monterar deras egna kraftiga hardyskiva. En sådan hardyskiva är nu beställd!
Jag kommer först prova att fylla igen mellanrummet där de trasiga gummipackningarna sitter, med silikon. En metod som en britt rekommenderade. Bara man passar in delarna innan silikonet härdar så blir det som nytt. Efter 12.000 miles så hade han inga ytterligare problem.

Fortsättning följer.

PS. Jag älskar denna bil! :D
"Alla ska se på, när vi får folk att välta din Renault!" :)
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ

Post by Robin »

Hahaaa !

Den bilen ville ju ja ha..men ja tror det finns typ 3 i sverige med Diesel. Alltså importer då också.

Men jag fick nöja mig med en bensinare för sambon behövde en 4x4 snabbt. Och det fanns inga andra alternativ än en Renault =D

Vi hittade en -00 med läderklädsel och klima nya vinterdäck på alu och rostfri för en billig peng.

bilen har rullat 19200 och vi har själv kört ca 200 av dessa. Inga problem hitills. Dock så var nog VVT drev bytt på den redan. Då förre ägaren bytte kamrem sen efter 50mil började den låta som en diesel och fick riva allt igen och byta en "del" sa han. Sen sätta dit allt igen.

Kardanen vet ja ej. Men det är vibrationsfri. Går som ett troll och bryr sig inte om oplogade vägar. Heelt sjuk att ta sig fram, antar det beror mycket på markfrigången.

sk*t nöjd förutom att det inte var dieseln då. Den får leva tills man har råd med en Koleos =D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
SVJ
Posts: 19
Joined: 05 Jan 2011, 23:26
Location: Eskilstuna

Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ

Post by SVJ »

Robin: Så jag hann före dig? :) Oroa dig inte, jag ska ta väl hand om lilla Bettan!

Då har jag iallafall fått hardyskivan. Jag besökte en bilverkstad som drivs av en gammal kollega. Han gav oslagbart pris på kardanaxelservicen! Fick tid på fredag morgon. Han hjälper mig även med att byta ut smådelar som antennen och backspegelsknoppen.

Lite reklam för den gamle räven :)

Annat var det på Bilia.
Jag skulle be om att få en kopia på nyckeln då jag bara har ett exemplar ... 1.800:-
Jag frågade om de kunde installera ett par däcktrycksgivare jag köpt, framhjulens givare verkar inte funka. Kanske, men inte utan felsökning först ... för 1.300:-

Märkesverkstäder ... :(
"Alla ska se på, när vi får folk att välta din Renault!" :)
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ

Post by Robin »

Haru däcktrycksgivare på din ?!

fanns det på dom ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
SVJ
Posts: 19
Joined: 05 Jan 2011, 23:26
Location: Eskilstuna

Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ

Post by SVJ »

Japp, de blev förvånade på Bilia också. Den är ju privatimporterad så det kan ju finnas lite grejer som svenska modeller sällan har. Den saknar t.ex. automatiskt halvljus, men det fanns däremot stolsvärme :)
På den lilla panelen där man ser om dörrarna är öppna t.ex. så är båda framdäcken upplysta, och på ungefär samma ställe som bakrutevärmarens indikatorlampa sitter, så syns även denna symbol lysa:

Image

Det är inget fel på trycken i däcken, måste antingen vara givarna som gett upp eller något strul med synkningen mellan givare och datorn. Inget som är akut på något vis, men det vore kul om det funkade.
"Alla ska se på, när vi får folk att välta din Renault!" :)
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Post Reply