R 4CV -1958- Kaparn

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by Mathias »

Vilket spännande projekt!

Kul att den var så såpass orörd och att du ska försöka behålla den härliga patinan/fyndskicket så långt det är möjligt :D Ser ju väldigt lovande ut, denna tråd ska bli kul att följa 8)
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by Kaparn »

Jag har väl aldrig varit med om att en plåt har protesterat så jäkligt som den här sista plåten som skulle tillbaks.
Det tog nog en en timme att få dit den, jag behöver nog terapi efter den här pärsen [smilie=117.jpg]

Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by Kaparn »

Ett stort problem är dessa tussar med möbelstoppning som ligger instoppat här och där i rambalkarna dom börjar nämligen att brinna utav h-vete rätt vad det är med rökutveckling som följd så att man knappt hittar ut för att få luft.

Image

Här fick jag hacka upp ett stort hål med stämjärn för att kunna komma åt att släcka.

Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by Mathias »

Snyggt arbete med svetsen! 8)

Det där skumgummit är irriterande av många anledningar. Dels vid svetsning då det vill ta eld, men minst lika illa är dess fuktsamlande effekt. "Svampar" som suger upp fukt och sedan håller den kvar och bildar en grogrund för rost. Dess ljuddämpande effekt kan man diskutera...
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by mange »

Kul att det går framåt :D
Ser fram imot att se bilen isommar

Ändrade lite i ditt topic så det följer de regler vi har, gissade lite på årsmodell kan ändra den om det är fel :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by Kaparn »

Det har inte hänt något på ett tag och det beror till viss del på att jag har varit tvungen att flytta bilen och göra om lite i garaget då jag i samband med att husgrunden ska dräneras om tänkte passa på att dra in vatten och montera en diskbänk.

Men jag har även jobbat lite på att få igång den reservdelsbil jag köpt, den har ju inte rullat sedan -82 -83 eller nåt sånt.

Jag har rivit och gjort rent i förgasaren, fick ta ner startmotorn och bända med kofot för att få loss dom fastrostade kolvringarna, plockat isär och gjort rent samt smort fördelaren, bytt stift putsat brytarspetsar, bytt olja mm. mm.

Å sen när det var dax att vrida på nyckeln så fanns det ingen kräm i batteriet så den är klar för start men jag är inte riktigt där än.

Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by Ar-five »

Ohhh, spännande...

Lycka till!
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by Kaparn »

Haha! Reservdelsbilen hoppade igång och nu spinner den som en klocka eller vad det heter. :D
Nu ska jag bara rensa ur tanken och fixa bromsarna så går den att köra. :racesmile:
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by Kaparn »

Reservdelsbilen är lite trögrullad så jag tänkte gå igenom bromsarna eftersom jag behöver kunna flytta på bilarna ibland.
Döm om min förvåning när jag skruvar isär grejorna och det sitter nya grejor överallt och det är blästrat och målat, så brukar det inte se ut.

Den måste ha blivit iordninggjord precis innan den ställdes av -83, det är inte ens damm i trummorna.


Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by Dennis »

Bra donator du fått tag på :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by mange »

kul! :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by Robin »

Svetsarglädje när det är som bäst =D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by Kaparn »

Trots att en del av bromsdelarna var nya när bilen ställdes undan för trettio år dedan så har stillaståendet och orenheter i bromsoljan gjort att hjulcylindrarna har beckat ihop och bromsslangarna har skiktat sig och blivit täppta.
Så nu har jag honat hjulcylindrar, nya packningar fanns i sortimentslådan hos min bildelsnasare och nya bromsslangar har beställts genom 4 cv-klubbens reservdelsman, dessutom har nya däck köpts från däckonline (drygt femtonhundra spänn för fyra däck tycker jag är rätt rimligt pris) och fälgarna har blivit blästrade och målade.
Hoppas att jag får ut öket på gatan innan sommaren är slut 8) .

Image
Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by mange »

Vilken kommer du att fixa först?

Hinner du till reservdelsträffen nu i helgen :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by Kaparn »

Svar till "Mange"

Denna sommar kommer jag att försöka få ut reservdelsbilen (äckelbilen kallad) så att jag får åka lite. Det är inte långt kvar tills den går att köra, renovering av huvudbromscylinder och en och annan kylslang ska bytas och ett fäste behöver svetsas i framvagnen sen så rullar den genom en besiktning.

Vad gäller finbilen så fick jag lite kalla fötter eftersom det började brinna så in i helsicke hela tiden när jag svetsade i karossen. Jag avvaktar därför med den tills jag har vatten indraget i garaget så att jag slipper skita på mig av skräck varje gång det börjar ryka någonstans (jag har redan gjort av med två kolsyresläckare).

Dränering av grund och dragning av vattenledning ligger i mitten av Maj ungefär sen så får vi se när jag kommer igång igen men det är ju ingen brådska om äckelbilen rullar :D

Vi ses på reservdelsträffen den 30/4 dock utan 4CV :(
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
Post Reply