R 4CV -1958- Kaparn

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

R 4CV -1958- Kaparn

Post by Kaparn »

Hej!

Hasse heter jag och jag bor i Hedemora, för ca:tre år sedan köpte jag mig en 4CV som jag sett på Blocket.

Nu ett husköp och ett garagebygge senare så börjar det bli dax att ta tag i objektet till råga på allt så fick jag strax före nyår tag i ytterligare en bil som jag tänker använda som reservdelar.

Jag tänkte att jag ska lägga upp lite bilder här under iordningställandet av bilen lite för att peppa mig själv att ta mycket bilder eftersom jag alltid glömmer det annars.

Det blir som sagt en del bilder men inte så mycket text.

(Första bilden är reservdelsbilen resten är på objektet i fyndskick kan man kanske säga efter 40 år på en loge utanför Götet)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by Kaparn »

Hej igen!

Idag var jag iväg och tog lite bilder på nyförvärvet som är tänkt att bli reservdelar.
Mycket spackel och otrevligheter dessutom verkar den vara skev i karossen då dörrarna inte går att stänga ordentligt.
Men oxå en hel del bra att ha grejor till det som ska bli finbilen bla. strålkastare delar av inredningen samt en del krom.

(bilarna i bakgrunden är även dom till salu för en lagom peng då ägaren pga. sjukdom insett att han inte kan ta hand om alla, det är totalt 23 bilar som ska säljas och det finns en mycket fin R8 i gömmorna bla.)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by Kaparn »

Hittade lite gamla bilder på en rätt bedagad Doffe som jag vart tvungen att köpa på mig för att få Gordinimotorn med vxllåda som skymtar på bild i första inlägget.

Jag hittade grejorna på annons på Blocket men säljaren sa att det var allt eller inget som gällde. Och då det var bara att hyra en trailer och dundra upp till Burträsk och köpa hela rasket. Bil, motor. låda samt hela skuffen full med däck och inredning allt till det facila priset av 3500:-.

Bilen gick faktiskt att köra med efter lite TLC. och en rejäl tvätt med gelcoatcleaner (det enda medel jag hittat som kan rå på en rejält korroderad lack) bromsar var det dock dåligt med men det är en annan historia.

Hur som helst efter en vecka var bilen såld till en granne för samma pengar som jag köpte hela rasket för så motorn kostade mig en resa till Norrland och det var ju kul bara det.

Image
Image
Image
Image
Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by Dennis »

Fina objekt du fått tag på :)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by mange »

Skoj med lite bilder :D Jasså du köpte Runes bil 8)

Blir den klar till sommaren? Hur var det tänkt? skall du lacka om eller köra med den som den är?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by Kaparn »

Yes! Rune gav mig ett bra pris så jag köpte den mot bättre vetande.
Jag ska försöka ha en bil att åka i till sommaren men vilken det blir får vi se.

Först tänker jag göra i ordning bakvagnen på den blå, svetsa rost och sätta i motor och låda samt fixa bromsar. Sedan beror det på plåtslagaren som ska fixa skärmarna hur långt jag hinner i år.

Tanken är att behålla originallacken i största utsträckning då den är ganska så bra men skärmar och sånt som måste svetsas blir naturligtvis lackade.

I helgen så var det lucköppning.

Image
Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by Kaparn »

Nu har jag fått loss bakskärmen, skruvarna satt rätt ordentligt och jag ville vara försiktig så att inget gick sönder så det blev att dutta WD40 och vänta tills grejorna lossnade.

Naturligtvis så fanns det en hel del rost men det är ju bara att bita ihop och svetsa loss.

(Tyvärr så kommer bilderna i fel ordning dvs. den sista först, jag vet inte riktigt varför men jag ska se om det går att fixa.)


Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by Kaparn »

Det har varit full fart i garaget senaste dagarna.

Här har vi lite blästrade och lackade motorrumsplåtar och en bild på första plåtbiten som ska svetsas tillkapad och fixerad, inte den största biten men ialla fall en början :D sean en bild på hur jag mallar ut nästa plåtbit med lekskolemetoden gnugga med blyerts, klippa och klistra.

Image
Image
Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by Kaparn »

Första hålet igenlaqt, jag är lite ringrostig med svetsen det syns men det släpper eftersom, det är säkert två år sedan jag sist höll i gassvetsen.

Image
Image
Image
Image
Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by mange »

Snyggt! gassvetsar du ? du använder inte MIG?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by Kaparn »

Jag har migsvets oxå men när det ska svetsas i gammal plåt är det lättare att styra värmen så att det inte blir hål om jag använder gasen, dessutom så har jag aldrig varit med om att en svets jag gjort med gasen börjat rosta igen.

Och sen så ska det ska iofs. gå att helsvetsa med migen men det kan jag inte :roll:
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by Kaparn »

Idag har jag haft lite bakslag, Jag började svetsa ihop bakre skärmen/sparklådan på förarsidan men när jag lött en stund började det ryka så jag pillade lite med en skruvmejsel och då ramlade det bort en tvåhektosbit med gammalt gegg och plötsligt fanns det ingen botten i kanalen för luften till kylaren :shock: .

Så det blev till att skära bort plåten jag redan satt dit, karva upp ett mycket större hål och börja med rena konstruktionsarbetet för att få ihop det igen. :evil:

Så här ser det ut nu, Jag ska jobba inatt så resten tar jag imorrn.

Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by Kaparn »

Jag ska försöka hämta hem den reservdelsbil jag köpt på mig men det visat sig att det är svårt att hitta någon som är villig att hyra ut en biltransport häromkring vid den här tiden på året.

Jag har därför funderat och mätt lite och då kommit fram till att släpvagnen jag redan har skulle räcka till i storlek och vikt bara jag kan få upp bilen på den så nu har jag ägnat dagen åt att tillverka ramper och montera en winch.

Inte värdens bästa biltrailer kanske men den ska duga gott åt en 4 CV (7cm tillgodo mellan skärmarna på släpet, det lär inte gå att få upp något annat på den)

Image

En liten plåtbit har jag hunnit malla till i alla fall det är den som ställde till det sist jag var i garaget.

Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by Kaparn »

Nu har jag fått hem reservdelsbilen, det gick problemfritt för ovanlighetens skull.

Image
Image

I morgon ska vi se om det går att få igång den det skulle vara kul.

Mycket märkligt värmepaket på denna bil, originalet i motorrummet är tyvärr borta, det hade jag behövt då det saknas även i den andra bilen.

Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV en bilddagbok

Post by Kaparn »

Nu börjar hålet i Skärmkant/tröskellåda komma ihop sig.

Image

Det blev en del småbitar men det kan inte hjälpas.

Image

Sådärja garanterat vattetätt!

Image

Nu ska biten jag var tvungen att ta bort tillbaks så är detta hålet klart men det tar vi i morrn för nu är det kaffe.
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
Post Reply