R 4CV -1958- Kaparn

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by Kaparn »

Hittade en kjol på Röda korsets loppis som duger bra att lappa trasig stol med.
Image

Tog torkararmar från en Saab TT så att det går att använda moderna torkarblad.
Image

Ryker friskt om motorn efter trettio år i glömska.
Image

Nya däck på nylackade fälgar det är så vackert att man kan börja gråta.
Image

Fixade till nummerplåten så att den passar över skyltbelysningen.
Image

Klippte till en ny matta.
Image

Ett av mina bästa köp, Biltemas koningsverktyg för bromsrör, väl använt till denna bil.
Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by Alpine Linus »

otroligt roligt med ytterliggare "ett" projekt! Härligt att det inte blir någon återställning till "ny-bils-skick" utan att du håller den välpatinerad ;)

Lycka till nu!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by Kaparn »

Alpine Linus

"otroligt roligt med ytterliggare "ett" projekt! Härligt att det inte blir någon återställning till "ny-bils-skick" utan att du håller den välpatinerad ;)

Lycka till nu!"

Det tackar vi för. :D



I Lördags var det reservdelsträff för 4CV klubben i Strängnäs. Jag var på plats och gjorde några fynd.

Image
Image

Jag har redan tidigare pratat med Andreas U. om att jag skulle vilja ha tag i en komplett bakaxel för att kunna börja bygga det nya drivpaketet till finbilen, jag har ju sedan tidigare en Dauphine/Gordinimotor med tillhörande bakaxel och fyrväxlad låda.

Image

Andreas sa då att det skulle nog bli svårt att få tag i men trots detta så stod det en axel och väntade på mig vid ankomst, den där hade jag glömt att jag hade var kommentaren.

Image

Jag hittade även en sexvoltsmotor till värmepaketet som ju oxå är från en Dauphine och därför går på tolv volt men nu blir det en baggis att konvertera det.

Image

Jag tog och började slå isär min nya bakaxel i helgen och det är ju tur att man samlat på sig lite rejäla verktyg under åren. 8)

Image
Image

Jag jäklar vad bromstrummorna satt fast, det var annat med trummorna på reservdelsbilen (äckelbilen kallad) som såg ut så här vid demontering. :shock:
Jag hade nog väntat mig att dom skulle se ut som på första bilden.

Image

Jag hittade även en felfri nummerskyltsbelysning och fick beställa en del nya grejor genom klubbens reservdelsman som renoveringssats till huvudbromscylinder mm.

Det var en mycket trevlig och givande träff kaffet var gott och smörgåsarna var närande Och jag fick många bra tips från övriga medlemmar. Precis som det ska vara. :D
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by mange »

visst hade vi trevligt! tillochmed såhär trevligt :D

Image
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by Kaparn »

Bilen till Höger gick för egen maskin ut ur garaget idag iofs. inga bromsar än men dom är på gång. :D

Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by Dennis »

Visst står det en Rover 75 alt. MG där,, stackes sate!! förstår att du ligger i med cv'na :mrgreen:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by Kaparn »

Dennis skrev/ Det står en Rover alt MG där......

Rättelse där det är en MG OCH en Rover :shock:

MG:n hämtade jag i England förra året, köpte den på Ebay åkte ner betalade (19 000:-), hoppade in i bilen turistade runt i hela Wales i två veckor, körde hem reggade och här står den.

Rovern hämtade jag hem förra månaden och den har inte hunnit bli reggad än därav dom utrikiska plåtarna.

Image
Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by Dennis »

Offtopicar lite... Hade en kund som hade (har?) en Rover 75 v6. Elegant design, fin interiör, och härlig sång och gå i motorn, MEN man han ju inte laga den lika fort som den gick sönder på nytt och fullständigt hopplös att jobba med :shock: ALLT föll isär eller sprack samt att elen strulade jämt. Samt att rosten tog både chromet och plåten
Hoppas du har bättre tur :o
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: R 4CV -1958- Kaparn

Post by Kaparn »

Jag har lite problem med förgasaren och jag hade för mig att det skulle finnas någon extra förgasare i braatthalådan som följde med till finbilen.

Image

En arkeologisk utgrävning senare så hade jag hittat inte mindre än fyra extra förgasare så det var bara att välja ut den som såg bäst ut.

Image

Och inte bara det jag fann även en hel låda med tätringar till bakaxeln det blir ju helt perfekt, och en uppsättning nya kol till startmotorn och det är ju precis vad jag behöver eftersom jag fått låna finbilens start till den grå. :o

Image
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
Post Reply