Alpine 310 1600VF (VE)

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Alpine 310 1600VF Dennis

Post by Tony »

Joakim16v wrote:
Dennis wrote:Ny praktisk leksak :D
Image
Däcktrycksövervakning?

Vad kostar en sån och var hittar man det?
Sitter ju standard monterat på riktiga bilar 8)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF Dennis

Post by Dennis »

Tony wrote:
Joakim16v wrote:
Dennis wrote:Ny praktisk leksak :D
Image
Däcktrycksövervakning?

Vad kostar en sån och var hittar man det?
Sitter ju standard monterat på riktiga bilar 8)
Den kan visa temperatur också :mrgreen:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF Dennis

Post by Dennis »

Hej igen! har inte hunnit skriva här nu på ett tag. Det betyder inte att jag inte gjort något, snarare tvärt om. Hela påskhelgen,samt dagtid denna helgen gick åt att vårrusta båten. Men kvällarna har lagts på Alpinen.
Bilprovningen är avklarad med beröm godtjänd. På vägen hem så kändes det som ett stift slog igen och den misstände vid belastning, ganska vanligt på den där. Stift byttes men ingen skilnad :x
-Jaha,, då får man väl lyfta toppen, fräsa till ventilsätena och slipa friska vinklar på ventilerna.
När jag fått av toppen så visade det sig att någon klåpare varit och fräst sätena tidigare och inte vetat vad han sysslat med.
-Merjobb :evil: Sätet är för mycket fräst och sitter för djupt så 15 graders korrektionen hade inte utförts och då kan man ju inte justera tätningsytans storlek.
Nödlösning fick fixas med fräsning runt ventilen så de hamnar i en "gryta" och nya70,45,15gradersvinklar fixades.Positivt var dock att det satt ny 1605cc fodersats i blocket som är ett "vanligt" 17TS block.
Image
Image
Image
Originalverktyget för ventiljustering är så himla bra,underlättar verkligen på insugsventilen där det är trångt.
Image
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF Dennis

Post by Dennis »

Finn ett fel 8)
Image
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF Dennis

Post by Dennis »

Och så har jag börjat med lite blingfaktor :lol: Måste ju fira att den fyller 40
Image
Image
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF Dennis

Post by Falk »

Dennis wrote:Finn ett fel 8)
[img]*bild*[/img]
Om jag ser rätt så borde den gå rätt magert på 2'ans cyl på allt annat än tomgång... :roll:
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF Dennis

Post by Dennis »

Falk wrote:
Dennis wrote:Finn ett fel 8)
Image
Om jag ser rätt så borde den gå rätt magert på 2'ans cyl på allt annat än tomgång... :roll:
:lol:
Image
Så rätt så rätt!
Men nu har man riktigt täta ventiler och vet hur det står till i loppen m.m :oops:
Dessutom så var det ju ändå läge på att göra åt sätena, komptrycket var bara 7bar!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Dennis »

Å så i lördags kväll satte jag ihop toppen igen justerade och varmkörde, sedan vänta för avsvalning och efterdragning samt ny ventiljustering m.m på söndag morgon. Några funktionstestrundor hanns med innan det var dags att åka in till stan för att fira syrrans födelsedag.
Image

Fördelare, en ovanlig syn idag..
Image

Borttagen vaccumförställning och modifierat spår för centrifugalvikterna = Annan tändkurva, det man idag gör med programvara i styrboxen s.k chippning.
Image
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by mange »

här jobbas det på. härligt! ser fram imot att höra den på gotland :D har ju redan sett den några gånger men aldrig hört 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by mange »

här jobbas det på. härligt! ser fram imot att höra den på gotland :D har ju redan sett den några gånger men aldrig hört 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Dennis »

mange wrote:här jobbas det på. härligt! ser fram imot att höra den på gotland :D har ju redan sett den några gånger men aldrig hört 8)
Ungefär så låter den. http://www.youtube.com/watch?v=ysTje2jO ... ture=share
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Alpine Linus »

åh, mäkiga 1600:a! PRV i all ära men föredrar nog ändå 4an! Har längtat på att få höra en live! Är den orginal föresten? ingen portning eller vassare kam?
bra jobb för övrigt! Ska du till sisjön veckan efter gotland?

//Linus
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Dennis »

Ja ljudet är bara,,, -Jag vill bara fortsätta och gasa mera,, tar en vända till...

Tror det är original kam i den för man tjänar inget ork på att dra längre än 6000r/m, original 42 / 35,5 ventiler och bara justerade sätesringar samt anpassning till kanal.
Jo, fördelarkurvor är ändrade. Återstår att se om kurvorna stämmer med den kammen då jag skall justera tändning på rullande landsväg på fredag. Kan ju vara intressant att se vad den lämnar i effekt/vrid oxå! ska vi tippa på 130hk.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by mange »

Dennis wrote:
mange wrote:här jobbas det på. härligt! ser fram imot att höra den på gotland :D har ju redan sett den några gånger men aldrig hört 8)
Ungefär så låter den. http://www.youtube.com/watch?v=ysTje2jO ... ture=share
Filmen har man ju sett men gissar att ljudet är ännu bättre live :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Alpine Linus »

Dennis wrote:Ja ljudet är bara,,, -Jag vill bara fortsätta och gasa mera,, tar en vända till...

Tror det är original kam i den för man tjänar inget ork på att dra längre än 6000r/m, original 42 / 35,5 ventiler och bara justerade sätesringar samt anpassning till kanal.
Jo, fördelarkurvor är ändrade. Återstår att se om kurvorna stämmer med den kammen då jag skall justera tändning på rullande landsväg på fredag. Kan ju vara intressant att se vad den lämnar i effekt/vrid oxå! ska vi tippa på 130hk.
130hk/150-160nm ? ;)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Post Reply