Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by mange »

Precis hydrovacrenovering är dyrt. hade kontakt med en svensk firma som kunde göra det. Men har glömt namnet på firman :oops: Går ju lika bra att köra utan

Tid! det är en bristvara men i omgångar så får man lite gjort. Justnu så är det bara tisdagskvällar som det meckas :D

Färgen på krymplacken så rätt så rätt ut, min plan är att bryta rätt ton och spraya över krymplacken då borde man komma ännu närmare. Men det är ett senare problem för instrumentbrädan på 1300 Gordinin är fin. däremot på 1100 jag har så behövs det ny lack 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Ludovic
Posts: 28
Joined: 25 Jan 2011, 07:50
Location: Sölvesborg

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by Ludovic »

Jobbet på bromsarna fram fortsätter: har byt skivor/ok/ och rostlaggat runt om + målat.
Nu demontering av huvudbromscylinder och sätta en 3 väg uttag på den som jag ska inte använda Hydrovac längre (den är nu målat finnt i svart och ser bra ut men används inte).

Sen bestämde mig att passa på att vindrutan/bakluckan är borta för att byta innertak, beställde idag hos ENPI, lika bra att fixa det + när jag plockade den gamla och lite mer inredning bak, hittade jag rost spår på taket + bakskärmar....glad att jag plockade lite mer än plannerat så nu bara att rostlagga detta.

Väntar fortfarande mina instrument för att kunna montera färdig instrumentbräddan.
För fönster list, behöver att justera dom som jag köpte hos Colombo, dom är från 2a generation och har inte samma fäst system (1a generation har aldrig varit tillverkat igen).

lite bilder:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Ludovic Vaugarny
Ludovic
Posts: 28
Joined: 25 Jan 2011, 07:50
Location: Sölvesborg

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by Ludovic »

Hej alla,

Det har hänt en del sedan sist....har nu varit på Nostalgia i Ronneby med Gordini, gick genome besiktning precis innan.

Är färdig med den renoveringsfas och allt gick enligt plannering, sist jag gjörde var att byta innertak och sätta tillbaks vindrutan+bakrutan med nya list.
Fick tbk också instrument från Jige, så nu allt ser finnt ut på instrumentbräddan.
Sen byte jag också grenrör och satt en sport avgas rör, allt från Colombo, härligt ljud (har också original ljuddämpare hemma).

Kul att kunna köra igen den och den blev populär i Ronneby.

Några bilder:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Ludovic Vaugarny
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by mange »

Skoj att du är klar! Ser helt klart busigare ut i sin nya mundering :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by r5racing »

Mycket trevlig bil :) skulle oxå vilja ha en gordini men det står på listan när jag blir äldre :)

Kanon fin bil :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Post Reply