Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Ludovic
Posts: 28
Joined: 25 Jan 2011, 07:50
Location: Sölvesborg

Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by Ludovic »

ny inköpt Renault 8 Gordini 1134 från 65 med ny renoverat motor och nyck lackat.

Den har 67 fronten (köpt och byt i 82') och tyvärr har original fronten försvunnit sedan dess så letar efter en (från Major eller r8g). Samma för ratten som är inte original men som snart blir.

Annars allt original.

Den har gått 8600mil och är pigg att köra....kan lova efter 120mil att köra den tillbaka från Umeå till Blekinge :D

Nu i garaget och har som projekt att fixa interiör/fräsha upp så det ser kanon ut så nära original som möjligt.

Förarer stol är sönder så ska prova att hitta en annan eller fixa den.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Ludovic Vaugarny
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by mange »

Härligt med en gordini :D

har ju en bit kvar på mina men snart så :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Ludovic
Posts: 28
Joined: 25 Jan 2011, 07:50
Location: Sölvesborg

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by Ludovic »

Hej,

Har ny kört små tur med Gordini i vår/sommar och allt gick bra, bara bromsar som tof mer på vänster sida än höger, annars helt okej.

En liten tur nu i lördag morse, sen bilen var parkerade ute hela dagen; när jag skull ehämta den igen.....ingen broms alls! PEdal gick helt i botten direkt och ingen effekt.

Kollade snabb igår och det var ingen bromsvätska kvar i behållare, så fyllde på igårkväll sen (vågade inte att starta bilen igen som det var så sent....vill inte väcka hela kvarteret!!) så ska prova att starta ikväll. Men även med fyllt bromsvätska var det omöjligt att få pedal "hårt".

Kan det var mastervac som har gått sönder (packning)? Isåfall var kan man få reservdelar? Är det svårt att byta?Benny Autofrance har såna eller?

Eller om det kan var nåt annat? Tips från Mange kanske?

typiskt att det händer nu....hade plannerat Nostalgia i Ronneby i 2 veckor....det blir svårt att hinna med detta.

Ha det bra alla!
Ludovic Vaugarny
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by Tony »

Ludovic wrote:Hej,

Har ny kört små tur med Gordini i vår/sommar och allt gick bra, bara bromsar som tof mer på vänster sida än höger, annars helt okej.

En liten tur nu i lördag morse, sen bilen var parkerade ute hela dagen; när jag skull ehämta den igen.....ingen broms alls! PEdal gick helt i botten direkt och ingen effekt.

Kollade snabb igår och det var ingen bromsvätska kvar i behållare, så fyllde på igårkväll sen (vågade inte att starta bilen igen som det var så sent....vill inte väcka hela kvarteret!!) så ska prova att starta ikväll. Men även med fyllt bromsvätska var det omöjligt att få pedal "hårt".

Kan det var mastervac som har gått sönder (packning)? Isåfall var kan man få reservdelar? Är det svårt att byta?Benny Autofrance har såna eller?

Eller om det kan var nåt annat? Tips från Mange kanske?

typiskt att det händer nu....hade plannerat Nostalgia i Ronneby i 2 veckor....det blir svårt att hinna med detta.

Ha det bra alla!
kolla vid hjulen så inte det läcker från någon bromscylinder, borde synas ganska tydligt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ludovic
Posts: 28
Joined: 25 Jan 2011, 07:50
Location: Sölvesborg

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by Ludovic »

HAr kollat ikväll, bromsvätska nivå är samma och ingen synligt läck runt bilen.

Mistänker att mastervac läcker, måste demontera den och titta närmare, sen vet inte var kan man köpa reservdelar, packning för den.
Ludovic Vaugarny
Ludovic
Posts: 28
Joined: 25 Jan 2011, 07:50
Location: Sölvesborg

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by Ludovic »

Hej alla,

Länge sen sist jag skrev där!

Testade att sälja R8G för en annan projekt men som det gick inte, ska jag nu satsa på den och fixa allt jag kan:

- Montera ny bromskit på framsida från Mecaparts: skivor, ok, slangar, bättre bromseffekt (och jag hade problem tidigare)

- Ska behålla hydrovac på plats men inte använda den (läcker idag och inte lönt att fixa den....ska läcka igen i några år)

- Renovering av framstolarna (tygg) ska fixas här i stan
- Nya fälgar (behåller original självklart också!) från Mad'in i Bleu 418
- Ska byta ala list runt om (vindrutan, bakrutan, fönster, motor utrymme osv)
- Montera ett par Cibié Oscar+
-Byta fram/sido blinkers
- plus säkhert massa andra små grejer som kommer....byt precis bränslepump i helgen som hade pajat.
- Letar också efter en "Transpar" spolarvätska behållare (just nu står det en plastburk istället!).

Återkommer när jag har lite mer nyheter, delar blir snart beställt (en del redan) så bara att vänta.

Några bilder från bilen nu
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

och på nya fälgar:

Image
Ludovic Vaugarny
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by mange »

Kul att du behåller den! hänger du med till Gotland Nästa år?

Du vet om att man kan skicka iväg hydrovacen och få den renoverad
http://www.freinage95.com/

Var även i kontakt med en svensk firma som kunde göra det, har dock försnillat uppgifterna.

Vad skall du åka med för däck? Vill du även gasa lite på bana så föreslår jag Yokohama 048. Har sådana på doffen och de fungerar utmärkt på landsväg och har bra grepp på banan. Nackdelar är att de drar upp grus samt vissa säger att regngreppet är sämre än ett vanligt däck (dock inget jag märkt av).

Du hade inga planer på att sätta på Delta mix?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Ludovic
Posts: 28
Joined: 25 Jan 2011, 07:50
Location: Sölvesborg

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by Ludovic »

Hej!

Ja det blir skoj nästa år när den står färdig.
Men troligtvis blir det bara turer runt omkring här i Blekinge....men klart är jag sugen att var med nån gång på banträff.

Hade redan lite info inna och fick tips igen att ja det går att fixa hydrovac som ny, kostar ganska mycket eller köpa reparationskit men inte värt den penga det kostar....som troligtvis ska det läcka igen efter 4-5 år? Har du erfarenhet?

Däck....inte bestämt ännu men plannera inte att köra på bana med den....kanske blir det mer Clion....när den är färdig nån gång!

Nej tänkte på Mad'in från början, specielt med färgen som ska passa bra med bilen (har också beställt navkaps med Renault tävling logo).

Far se om allt går enligt plan!
Ludovic Vaugarny
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by mange »

Har ingen erfarenhet av om det börjar läcka igen.
men tvivlar på det om de renoverar den så håller den säkert 30 år till

Gotland är ju nära Blekinge 8) man kan ju åka dit bara för att umgås om man inte vill gasa

Håll oss uppdaterade med dina förändringar av bilen :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Ludovic
Posts: 28
Joined: 25 Jan 2011, 07:50
Location: Sölvesborg

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by Ludovic »

Hej alla!

Lite nyheter om renoveringen som går långsamt men framåt iaf.

Bilen har fått sitt ny ansiktet med 2st Oscar + och den Renault logo som hade försvunnit.

Sen båda vindrutan och bakrutan plockat bort för att byta list, och sammtidigt behandla rosten som fanns under bakrutan in i bilen (troligtvis pga av gammal list vatten gick genom).

Har plockat instrument brädan och plockat bort extra instrument monterat, svestat plåt bakom hål och spacklat fint, ny lackat med "peinture vermiculée" och börjat att monterat igen instrument.
Nu väntar jag på Jaeger instrument som är under kontrol/renovering jos Jige AB.

Så det börjar att ser bra ut.

Har bytt också fönster list på baksida och håller nu me dom på framsida.

Sen blir det bromsarna att fixa: byta huvudcylinder, bromsok, skivor, pad på framsida (kit från Mecaparts).

Iaf har fåt mycket energie i detta projekt sedan jag bestämde att behålla bilen!
Hoppas allt ska gå enligt plan och att bilen blir redo för vår/sommar.

Några bilder (kanske inte i rätt ordning)

Hej alla!

Lite nyheter om renoveringen som går långsamt men framåt iaf.

Bilen har fått sitt ny ansiktet med 2st Oscar + och den Renault logo som hade försvunnit.

Sen båda vindrutan och bakrutan plockat bort för att byta list, och sammtidigt behandla rosten som fanns under bakrutan in i bilen (troligtvis pga av gammal list vatten gick genom).

Har plockat instrument brädan och plockat bort extra instrument monterat, svestat plåt bakom hål och spacklat fint, ny lackat med "peinture vermiculée" och börjat att monterat igen instrument.
Nu väntar jag på Jaeger instrument som är under kontrol/renovering jos Jige AB.

Så det börjar att ser bra ut.

Har bytt också fönster list på baksida och håller nu me dom på framsida.

Sen blir det bromsarna att fixa: byta huvudcylinder, bromsok, skivor, pad på framsida (kit från Mecaparts).

Iaf har fåt mycket energie i detta projekt sedan jag bestämde att behålla bilen!
Hoppas allt ska gå enligt plan och att bilen blir redo för vår/sommar.

Några bilder (kanske inte i rätt ordning)

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Uploaded with ImageShack.us
Ludovic Vaugarny
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by mange »

Här kämpas det på. Va kul!
Ser bra ut!
var har du köpt krymplacken till instrumentbrädan?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Ludovic
Posts: 28
Joined: 25 Jan 2011, 07:50
Location: Sölvesborg

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by Ludovic »

Hej Magnus!

Köpte krymplacken hos Euro Industry, 6,5euro/sprayflaska + frakt, lite dyrt men jätte bra qvalitet. Kanon bra krymp effekt efter några minuter i värmeskåp.

Ja som sagt, fick extra kick när jag bestämde att behålla den, ska kanske undersöka för att renovera hydrovac hos Freinage95 (har du köpt från hos? Vet du ca hur mycket det skulle kosta att renovera hydrovac?).

Fundera att köpa nya gummi mattor fram/bak/bagage utrymme (original) men dom är dyrt som f..! Ska kolla om det går att räda dom jag har, men dom har varit sönderskuren för att måla karossen.

Hur går det med din r8g?
Ludovic Vaugarny
Ludovic
Posts: 28
Joined: 25 Jan 2011, 07:50
Location: Sölvesborg

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by Ludovic »

Förresten hittade alternative till original mattor för r8g:

http://www.lesselliersdudomaine.com/cat ... ordini.htm

Annars original mattor....så dyrt!

http://www.comptoir-carrosserie.fr/tapi ... l-150.html
Ludovic Vaugarny
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by mange »

De där tygmattorna har jag sett live, de är rätt så fina men stilmässigt så tycker inte jag att de passar.
De nytillverkade gummi mattorna jag sett är fina men lite tjockare än orginal. det är fler som har dem har för mig att renel var billigast på dem
http://www.renelauto.fr/ (han har inte så mycket till 8 men det han har är han billig på) kan vara värt att maila och fråga.

Får du inte tag på någon matta så kan jag ha. jag kan kolla upp det vid tillfälle (beggad orginal, bakmattan dock inte till gordini; är uttag för friskluft i golvet på vanliga R8 inte på gordini)

Krymplacken var den i rätt kulör?

Min gordini går det sakta med, karossen är nästan färdigrostlagad, växellådan är klar och de flesta grejorna är inköpta. Undertiden har jag fixat fart på en CV som stått sedan 80talet och så håller jag på att färdigställer min 4 super, pular med min Racer CV och fixar bromsar på farsans plein air. hmm jo det är lite mycket projekt. men När rostlagningskillen gör klart det sista på gordinin så kommer jag att fortsätta med den.
Men prio just nu är 4Supern och Racer CVn
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Ludovic
Posts: 28
Joined: 25 Jan 2011, 07:50
Location: Sölvesborg

Re: Renault 8 Gordini 1134 - 1965 - Ludovic

Post by Ludovic »

Krympfärg, kan inte svara om den är 100% rätt kulör men silver färgat passar bra och ser ganska lik original....iaf vet att bilen blir aldrig precis som original skick....finns redan fel fronten monterat!!

Fick pris offert för renovering av Hydrovac, 490euros + 31 euros frakt tbk....dyrt dyrt!

Hur hittar du tid att meka med alla dina bilar? Har redan problem att hitta tid för 1!!

Lycka till med alla dina projekt, en hel Renault verkstad hos dig!
Ludovic Vaugarny
Post Reply