Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Tony »

Lite bilder skitig som fan och hög som ett hus
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Eftersom min saknar orginal läppen skall denna på
Image
Image
Image
Det tråkigaste denna sidan sämst
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Robin »

Ändå rätt läcker med 150hk motorn =)


Ska du sänka den runt om ? kan man lyckas med det på en bil som är så gammal ? (tänte på torisionen)

blir stiligt med läppen där sen =) Min 21:a har också knappar på golvet till bakhissarna, även sambons megane -01

konstigt på RX4:an dock som har på dörrarna men ingen manöver framifrån då ??!
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Tony »

Robin wrote:Ändå rätt läcker med 150hk motorn =)


Ska du sänka den runt om ? kan man lyckas med det på en bil som är så gammal ? (tänte på torisionen)

blir stiligt med läppen där sen =) Min 21:a har också knappar på golvet till bakhissarna, även sambons megane -01

konstigt på RX4:an dock som har på dörrarna men ingen manöver framifrån då ??!
Har lyckats sänka några 5or så jag hoppas jag skall lyckas med denna åxå, såg inte allt för snyggt ut under "skydden" men jag hoppas att en långvarig behandling av rostlösare skall hjälpa till, sätter man dom sen i spänn och slår lite på staven så brukar dom kunna ge med sig. Ner skall den iaf nu sitter det Megane 1 fas II coupe monte carlo fjäderben på fram och då är den ju skithög bak i förhållande, skulle tro att en 30mm sänknings sats fram inte sänker så mycket mot vad den är nu, skall bara ner typ 50mm bak så är jag nöjd.
Får hoppas det blir bra med läppen skall kapa ur luftintagen innan den åker på lackning..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Tony »

Hittat lite info 1998-06-16 I trafik första gången i Sverige.
Rapporterad som företagsfordon.

2003-03-17 Fordon bjuds ut till försäljning.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Robin »

Haha roligt..

Dom var snabb tjänstemännen att ta det värsta som fanns i sverige :)

Funderar på att sänka min skrot femma, 20 000mil..vet inte riktigt hur det ska gå.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Tony »

Robin wrote:Haha roligt..

Dom var snabb tjänstemännen att ta det värsta som fanns i sverige :)

Funderar på att sänka min skrot femma, 20 000mil..vet inte riktigt hur det ska gå.
Massiv övertalning med rostlösare en längre tid både ute och inne vid mitten, sätta en lagom stor hylsa över änden, i med en bult och dra lagom för hårt så den sitter i spänn, vålda med en hammare på staven, både inne vid mittenfästet och långt ut på staven, samtidigt som man kollar att bulten sitter i spänn. Går det inte då så kan man nog säga att den sitter fast..
Eftersom man kommer åt att göra detta med hjulen på plats,(På en R5 men inte megane då axeln måste ner för att kunna få ut staven)räcker det med att pumpa upp bakänden med en domkraft,dra ut bägge stavarna, sänka tills man typ är nöjd,sen tryck i dom (bilen sjunker lite till pga egenvikten) sen sänk ner och kolla om man är nöjd.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Robin »

My good !

Du har gjort det förut hör ja =) Då ska jag testa !

Först viga den i rostlösning =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Tony »

Jaha då har man redan vant sig vid effekten, kanske dags att köra den turboladdade versionen i min R5.
Undrar hur många hk det behövs för att inte tröttna och alltid vara rädd för att använda alla.???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Dennis »

Tony wrote:Jaha då har man redan vant sig vid effekten, kanske dags att köra den turboladdade versionen i min R5.
Undrar hur många hk det behövs för att inte tröttna och alltid vara rädd för att använda alla.???
Eller söka nya utmaningar och kasta slägga med skaftet före 8)
Va var du igår? Det var säkert flera som du kunnat hänga av med din klumpfot och 150..
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Tony »

Dennis wrote:
Tony wrote:Jaha då har man redan vant sig vid effekten, kanske dags att köra den turboladdade versionen i min R5.
Undrar hur många hk det behövs för att inte tröttna och alltid vara rädd för att använda alla.???
Eller söka nya utmaningar och kasta slägga med skaftet före 8)
Va var du igår? Det var säkert flera som du kunnat hänga av med din klumpfot och 150..
Hade folk hemma kunde inte åka, bestämt sedan länge, hade tänkt försöka smita på förmiddagen innan dom kom men det fanns inte läge för det.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by mange »

bilder. äntligen :D med lite jobb så kommer detta bli en grym bruksare och även bilen för nästa GR?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Tony »

Skillnaden mellan Meg I fas I och Fas II (Fas I spindel )
Image

5ans växel helt orginal
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by figgesoft »

najs med lågt varv. vad maxar den ?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Tony »

figgesoft wrote:najs med lågt varv. vad maxar den ?
Den varvar ju tokmycket jag är van vid 2000rpm i 115 :D
215 har jag läst.. borde inte vara otroligt körde 210 ganska lätt på filmen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by fuzzion »

215 km/h borde inte vara några problem :roll: :lol:

Jag diskuterade lite kring bromsar med en kille från Holland som äger ett par Mégane Cup bilar. Han skrev följande:
” The 280mm discs fit the original calipers from megane f7r (only on cup cup hubs!), the megane cup has exactly the same calipers and brakepad sizes as megane 2.0 16v and Clio RS, different is the hub.”

Kan detta stämma? Hur påverkar navet detta? Eller han kanske menar spindeln när han skriver hub?
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Post Reply