Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Tony »

fuzzion wrote:215 km/h borde inte vara några problem :roll: :lol:

Jag diskuterade lite kring bromsar med en kille från Holland som äger ett par Mégane Cup bilar. Han skrev följande:
” The 280mm discs fit the original calipers from megane f7r (only on cup cup hubs!), the megane cup has exactly the same calipers and brakepad sizes as megane 2.0 16v and Clio RS, different is the hub.”

Kan detta stämma? Hur påverkar navet detta? Eller han kanske menar spindeln när han skriver hub?
Hub = spindel

Det är tydligen såhär, skall man ha cup fjädringen behövs spindlar från cup bilarna, vet inte skillnaden. vill man åka 280mm skivor på en Fas I dvs våra bilar, räcker det med att skaffa Fas II ok och hållare 280mm skivorna är 2mm tjockare så tyvärr måste man byta ok annars hade det räckt med hållarna, Jag har testat att montera Fas II oken och hållarna passar som orginal

Var en som sålde fjädring anpasad för nordslingan frågade vad som var speciellt med den

"they have softer setting which is especially been made for the nordschleife (nurburgring), I think they raced there with megane cup in those years.

they only fit cup hubs and rear only fits megane

if anyone needs cup hubs I also have the following:

Clio cup 2 fusees with bearings and hubs
clio cup 2 extenders
clio cup 2 uniballhousing
clio cup 2 dampers with springs

ready to fit on default wishbones, you only need a special topmount (clio cup 2 perhaps or custom)

950 euro "
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by fuzzion »

Jag har spindlar från Mégane Cup, skillnaden mot orginal är att det sitter uniballs på dem.

Clio Sport & Cup II använder samma bromsok som till Mégane 1 fas-2.
Artikelnumren på ok-hållarna skiljer dock mellan Mégane 1 fas-2, Mégane Cup och Clio II Cup. Vad är det som diffar måntro?

Mégane Cup (& Laguna osv) oken har en kolvdiameter på 60 mm, Mégane 1 fas-2 har 54 mm.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Tony »

fuzzion wrote:Jag har spindlar från Mégane Cup, skillnaden mot orginal är att det sitter uniballs på dem.

Clio Sport & Cup II använder samma bromsok som till Mégane 1 fas-2.
Artikelnumren på ok-hållarna skiljer dock mellan Mégane 1 fas-2, Mégane Cup och Clio II Cup. Vad är det som diffar måntro?

Mégane Cup (& Laguna osv) oken har en kolvdiameter på 60 mm, Mégane 1 fas-2 har 54 mm.
hm men att det sitter uniballs på dem gör ju inte att fjäderben från cup inte passar på orginalspindlar, måste vara någon mer skillnad, hålbild, tjocklek vid fästhålen, vinkel på spindeln, eftersom man tydligen inte kunde sätta cupfjädring på orginalspindlar.
Har Meg 1 Fas I 54mm kolvar åxå ??? inte mätt mina, men borde vara bättre att köra på samma kolvstorlek om man inte tänkt att byta huvudcylinder, vilket jag inte tänkt.

Angående okhållarna har jag ingen aning varför det skiljer på dom..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by fuzzion »

Tony wrote: hm men att det sitter uniballs på dem gör ju inte att fjäderben från cup inte passar på orginalspindlar, måste vara någon mer skillnad, hålbild, tjocklek vid fästhålen, vinkel på spindeln, eftersom man tydligen inte kunde sätta cupfjädring på orginalspindlar.
Har Meg 1 Fas I 54mm kolvar åxå ??? inte mätt mina, men borde vara bättre att köra på samma kolvstorlek om man inte tänkt att byta huvudcylinder, vilket jag inte tänkt.

Angående okhållarna har jag ingen aning varför det skiljer på dom..
Nej jag tänkte fel :)
Jag kollade nyss och hålbilden diffar något och spindeln är bredare så orginal fjäderben går inte på. Antar att vinkeln också kan diffa, har dock ingen original spindel att jämföra med just nu.

Så då stämmer det att man ej kan montera stötdämpare från Cup-bilen på original spindlar.

Mégane fas-1 har också 54 mm kolvar. Om du vill köra med 60 mm kolvar så är det huvudcylinder från Mégane Cup/Clio II Cup eller från vissa Laguna (23,6 mm) som gäller.
7711152036 finns fortfarande att köpa från Renault Sport.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by fuzzion »

Här är ett annat Mégane projekt:
http://www.forum-auto.com/pole-techniqu ... 383197.htm
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Robin »

Men sjukt fin sänkt, vita fälgar och vingen..Tony..you know what to do ! :D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Tony »

Robin wrote:Men sjukt fin sänkt, vita fälgar och vingen..Tony..you know what to do ! :D
Sänka skall göras, sen får det vara. Det som skall ändras om det skall ändras så är det osynligt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Tony »

fuzzion wrote:
Tony wrote: hm men att det sitter uniballs på dem gör ju inte att fjäderben från cup inte passar på orginalspindlar, måste vara någon mer skillnad, hålbild, tjocklek vid fästhålen, vinkel på spindeln, eftersom man tydligen inte kunde sätta cupfjädring på orginalspindlar.
Har Meg 1 Fas I 54mm kolvar åxå ??? inte mätt mina, men borde vara bättre att köra på samma kolvstorlek om man inte tänkt att byta huvudcylinder, vilket jag inte tänkt.

Angående okhållarna har jag ingen aning varför det skiljer på dom..
Nej jag tänkte fel :)
Jag kollade nyss och hålbilden diffar något och spindeln är bredare så orginal fjäderben går inte på. Antar att vinkeln också kan diffa, har dock ingen original spindel att jämföra med just nu.

Så då stämmer det att man ej kan montera stötdämpare från Cup-bilen på original spindlar.

Mégane fas-1 har också 54 mm kolvar. Om du vill köra med 60 mm kolvar så är det huvudcylinder från Mégane Cup/Clio II Cup eller från vissa Laguna (23,6 mm) som gäller.
7711152036 finns fortfarande att köpa från Renault Sport.
Japp finns andra alternativ att åka större huvud cylinder 23,8mm,skall göra det på 5an..
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by fuzzion »

Mjo.

87 Euro/st (ca 800 kr) för renoverade original Laguna ok. Är det ett ok pris?
Ett beg på skroten ligger på ca 400-600 kr/st.

Det är ju inte så svårt att blästra det begagnade oket och nya packningar osv är väl inte så dyrt?

Fann även renoverade i Sverige för 1425 kr/st
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Dennis »

Vad tar Benny då? Ibland kan man ju undra om han stulit grejjerna så billig är han och ändå måste han ju ha lite förtjänst så han också kan leva?!!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by fuzzion »

Dennis wrote:Vad tar Benny då? Ibland kan man ju undra om han stulit grejjerna så billig är han och ändå måste han ju ha lite förtjänst så han också kan leva?!!
Vet faktiskt inte, jag kan ju höra efter.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Tony »

fuzzion wrote:Mjo.

87 Euro/st (ca 800 kr) för renoverade original Laguna ok. Är det ett ok pris?
Ett beg på skroten ligger på ca 400-600 kr/st.

Det är ju inte så svårt att blästra det begagnade oket och nya packningar osv är väl inte så dyrt?

Fann även renoverade i Sverige för 1425 kr/st
800st är väl ok för renoverade ok :) glöm inte okhållare som man kan få med på köpet när man köper beggade ok här .
Jag kanske penselrenoverar mina annars får det vara. Tror inte packningar kostar så mycket, kolla med Benny
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Tony »

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Dennis »

Haha du har ingen riktig fransos
E000075 i serienr = Spanienbil!! Huvva ligen :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane hatchback 2,0 16v sport -1998-Tony En av få..

Post by Tony »

Dennis wrote:Haha du har ingen riktig fransos
E000075 i serienr = Spanienbil!! Huvva ligen :wink:
Nej den är lite eldigare än dom vanliga fransoserna 8)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply