R16 R1150 - 1967 - Stymie

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

:lol:

En vit bil är ett h-vete att hålla ren. På en veteranare som går några få mil om året så känns det ändå som möjligt att orka putsa.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Tony »

Stymie wrote::lol:

En vit bil är ett h-vete att hålla ren. På en veteranare som går några få mil om året så känns det ändå som möjligt att orka putsa.
ja man kan ju undra varför 22% av alla nya bilar är vita.(vanligaste färgen)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stefan Bjelk
Posts: 34
Joined: 06 Oct 2008, 07:55
Location: Vellinge

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stefan Bjelk »

Nu menade jag nyansen så klart!
Stefan Bjelk
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

Tony wrote:
Stymie wrote::lol:

En vit bil är ett h-vete att hålla ren. På en veteranare som går några få mil om året så känns det ändå som möjligt att orka putsa.
ja man kan ju undra varför 22% av alla nya bilar är vita.(vanligaste färgen)
Lite OT: Skälet är antagligen att majoriteten av de vita bilarna är firmabilar. På en vit bil så passar alla logotyper och texter utan modifikation. Skåpbilar är ofta vita av samma skäl. Ex.vis kommuner beställer oftast vita bilar.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

Har nu köpt domännamnet R16.se. Tänkte lägga ut lite om "L´escargot de Bourgogne" (Vinbärsnigeln, dvs bilen som det handlar om i den här tråden) där när jag har tid samt samt lite allmän info om R16.

I övrigt rullar det sakta framåt med bilen. Fortsatt putsning (piuuhhh, massor av jobb). och lite småfix.

Funderar på att plocka ner kofångarna och smörja insidan med parafinolja. Det ska tydligen vara bra för att skydda mot rost. Någon som testat det?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

Hade ingen bra dag i garaget. Den gamla snigeln ville inte starta efter vintervilan. Den tuggade runt men tände inte. Ser i bränsleslangen mellan pump och förgasare att det finns luft (halvan närmast pumpen) i den och tuggandet pumpade inte fram soppa i slangen.

Någon som har en ide?

Är det bara att gnugga vidare på startmotorn eller finns det någon annan väg att gå?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by mange »

Jag brukar gara nått av följande
* Startgas
* Koppla bort ledningen någonstas efter pumpen och sedan köra på tändningen och samtidigt hålla fingret löst på hålet så att luft går ut men att det täpper till det inte pumpar. dock så har jag äldre bilar där jag kan handpumpa upp bensinen. men om du tar det försiktigt så går det bra ändå.
* på det äldre renaulterna så kan man ta loss ett lock uppepå bensinpumpen. om du har ett sådant så ta bort och fyll på med lite bensin.
* Linda en trasa runt tryckluft munstycket och sätt det i påfyllandsröret till tanken, blås och trycksätt tanken samtidigt som du kör på start motorn.


Några tips iaf.

Lycka till!
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

Bra tips! Ska prova så snart tid ges. Startgas hade jag tänkt testa, men hade ingen hemma.

Finns det någon orsak till att soppan backar i bränsleslangen under längre tids vila? Eller är det helt normalt?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by mange »

Sitter en bakventil i pumpen den kan ju börja bli dålig. Har samma strul på mina bilar efter en vinter i garaget. men efter att jag fått upp soppan så har jag inga problem under hela sommaren. så om det fungerar för dig när du använder den så tycker jag att du skall nöja dig med det :D Har en ny pump til 16 TL om du är intresserad så kan jag leta reda på den. PM a om du vill ha en

Det hela beror nog på backventilen + att pumpen är torr + att den skall suga en lång sträcka + att den har mottryck, alla saker tillsammans gör att den inte orkar att pumpa.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Magnus Bjelk »

Jag brukar lossa slangen mellan pumpen och förgasaren och hälla ner en skvätt bensin i pumpen. Hjälper alltid. Ventilerna i pumpen är gjorda i något hårt material och tätar dåligt torra. En gummiboll avsedd att skölja öronen är perfekt att dosera "skvättar" bensin med...
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
Stefan Bjelk
Posts: 34
Joined: 06 Oct 2008, 07:55
Location: Vellinge

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stefan Bjelk »

Man kan istället slå en skvätt bensin rakt ner i förgasaren! Ungefär en kapsyl från en enliters flaska brukar få den att snurra till lite extra så pumpen vaknar.Det sparar ju startmotorn också.Ett annat knep är att hålla för förgasaren så suger den bara från pumpen!Om man blåser i tanken kan det kanske lossna smuts eller gamla beläggningar som stoppar upp i slangen.Inget vidare, det testade brorsan i tyskland på 90-talet !! Det var en ny pump som backventilen hade lossnat på som ställde till det då.
Stefan Bjelk
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

Fick i gång vinbärssnigeln idag. Inget fel på pumpen, skönt. Det var förgasaren som inte öppnade inloppsventilen. Öppnade förgasaren och såg att det var snustorrt i flottörhuset fyllde i så att flottören flöt lätt, pillade lite på inloppsventilen och skruvade ihop igen. Då startade den direkt.

Eftersom ventilen inte öppnade kunde inte pumpen få undan luften i bränsleledningen, därmed gick all soppa ut i returledningen.

Nu är det dags att byta kylarvätska igen ... Lite jobbigt på R16 med sin udda uppbyggnad av kylsystemet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by mange »

Härligt! då är den snart redo för FFFF

Lite tips som du säkert redan vet om:

En sak som brukra förenkla bytet är att av ett gammalt kylarlock göra en anordning med ett kärl som du kan hänga högt, montera på det på kylaren och och fyll kärlet och öppna nipplarna.

Att göra enligt reservdelsboken tycker jag är svårt (men det går) ett sätt som kan förenkla är att redan innan fylla värmeaggregatet med glyckol (plocka loss en slang och fyll)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

Jag fyllde systemet i höstas enligt rep.handboken och det gick bra då. Nu gick det inget vidare. Fick inte det flöde som krävs ut ur luftningsventilerna. Hittade en fungerande lösning! 22 mm innerdiameter kylarslang från Biltema har ca 32mm yttermått. Innermåttet på kylarlocksanlutningen på kylaren är ca 30-31 mm. Pressade ner slangen i hålet och kunde enkelt fylla på i en tratt. Plötsligt blev något knepigt väldigt enkelt! Lägger upp en bild senare.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

Efter vinterdvalan läckte expansionskärlet för bromsoljan. Gummitutan i botten av glasbehållaren (lika som på R8) hade spruckit. Det här uppdagades 4 dagar innan FFFF. Beställde från Frankrike då jag inte fick fatt på någon gummituta i Sverige. Fick tips av Magnus Janard om att sätta en däckventil där i stället. Det blev en provisorisk lagning på lördagen med efterföljande luftning. Taxinge och FFFF blev besökt till slut. Till kommande helg blir det montering av korrekt gummituta.

Hittade ett par fel till som måste fixas, hål i bakre ljuddämparen och dålig syrahalt i batteriet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply