R16 R1150 - 1967 - Stymie

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

Nu behöver jag lite hjälp!

Köpte tidigare i våras brytarspetsar, rotor, fördelarlock och tändspole. Monterade tändspole och lock, skippade brytarspetsarna. Dessvärre passade inte rotorn! Den har korrekta mått på allt utom foten som man sätter på rotoraxeln, vilket gör att den inte går igenom det inre täcklocket på fördelaren. Foten på originalrotorn är ca 4 mm smalare i diameter jämfört med den jag fick hem. Utan täcklocket så passar den.

Köpte denna (passar ej)
http://www.mister-auto.se/sv/fordelarar ... 64895.html

Jag har en Ducellier R234-D59 fördelare. Är det någon som har OEM partnummer på korrekt rotor?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stefan Bjelk
Posts: 34
Joined: 06 Oct 2008, 07:55
Location: Vellinge

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stefan Bjelk »

Jag har använt boschnummer 1234332805 på min bil eller MECA artikelnummer 1545-47300s. Jag kan mäta diametern senare under dagen!
Stefan Bjelk
User avatar
Stefan Bjelk
Posts: 34
Joined: 06 Oct 2008, 07:55
Location: Vellinge

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stefan Bjelk »

22mm.
Stefan Bjelk
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

Tack! Ska mäta och kolla om det stämmer med min. Återkommer!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

Den felaktiga var 24,2mm. Har inte mätt på den som passar eftersom bilen tillfälligt står i föräldrarnas garage. Stefan, din artikel ser rätt annorlunda ut jämfört med originalet. Ska leta upp någon bild på min.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stefan Bjelk
Posts: 34
Joined: 06 Oct 2008, 07:55
Location: Vellinge

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stefan Bjelk »

Jag har använt dessa artikelnummer på allt från 12:a till 18 och det har fungerat.
Boschnummer 1234332802 ser ut som din men är ersatt till 1545-47300s
Stefan Bjelk
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

Det stämmer att 1234332802 ser ut som min. Utseendet har mindre betydelse, måtten betyder allt. Tack Stefan.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stefan Bjelk
Posts: 34
Joined: 06 Oct 2008, 07:55
Location: Vellinge

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stefan Bjelk »

Brorsan var och hälsade på igår med en R16ts 1972, så den fick vi kolla rotorn på.
Den var märkt med Ducelliers oe-nummer 49423 och det översätts i mina kataloger med båda boschnummerna jag har nämnt. Den var bara 21mm och såg ut som din.
Stefan Bjelk
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

Tack! Då ska det nog bli bra! Den befintliga rotorn är lite vickig/glapp. Den som jag köpte men som inte går igenom dammlocket satt som gjuten utan glapp.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

Byte av rotor genomfört under sommaren. Letar nu efter någon som kan se över förgasare/tändning. Nääs bilservice blir nog aktuella.

Under tiden har bilen fått en egen facebooksida:
https://www.facebook.com/pages/Renault- ... 7647133040
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

Nu behöver jag hjälp av hjärntrusten på forumet. Under hösten/vintern har förgasare och fördelare gåtts igenom. Dock kvarstår de tidigare problemen jag haft med motorgången.

Bilen går illa, får känslan av att tändningen sker vid varierande tidpunkt vid jämn gas. Den hackar rejält emellanåt. Det märkliga är att den kan gå fint i några minuter, för att sedan hicka till. När det är som värst så vill man inte köra alls.

Följande tänddelar har bytts kondensator, brytare, rotor, vacuumklocka, fördelarlock, tändkablar, tändspole, tändstift. Tändkurvan har kollats/justerats.

Har kollat tändinställningen och provat lite olika inställningar med tändinställningslampa.

98 oktan i tanken. Fördelaren preppad för 95 oktan.

1150 ska ha 0-1 grad tändförställning enligt specifikation, baserat på 98 oktan.
Innan fördelarrenoveringen stod den på 3 grader.
Med 95 oktan ska det vara 5 grader före enligt Anders Nilsson som fixat med fördelaren.

På denna gammelkärra så finns ingen markering i grader på kåpan.

Måste man plugga vacuumslangen vid tändinställning? Jag har haft bilen varmkörd och ställt tändningen på tomgång. Då ligger tändningen ca 1 cm för ÖD vilket jag uppskattat till 5 grader. Gasar jag så ökar det avståndet så att man inte kan se hur mycket före den ligger. Går tomgången ned så att den nästan går orent så pekar den på 0 grader.

Idéer? Frågor? Kan någon ge en beskrivning av proceduren för inställning av tändningen? Känns som att jag missat något? Eller är det något annat fel som gör att den går så uselt?

Bild på ÖD på svänghjul.
http://flic.kr/p/rwezQM
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Magnus Bjelk »

Det ska inte finnas något vacuum vid tomgång, spjället täcker för vaccumuttaget då. När man gasar så öppnas uttaget och tändningen förställs rejält.

En gammal räv berättade hur man justerar tändningen på R16, ställ tändningen på tomgång så att den har högsta varv, vrid sedan lite medurs så varvet sjunker en aning. Brukar funka fint.

Min 68:à brukar rycka en del under 2000 varv, tror att de är lite snålt bestyckade, men det är bara att växla ner och gasa på :?
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

Tack för infon. Ska se vad som går att göra i morgonkväll. Just nu känns det som långt till Frankrike. Vid full gas så drar den bra, men den tvekar och rycker vid jämn gas.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Dennis »

Kolla med stroboskoplampa så att tändläget är stabilt och inte flaxar.
Är det ok så är det troligast att den går lite magert. Dagens bränsle innehåller 8%etanol som i sin tur innehåller syre så det blir magrare förbränning. Har du manuell choke så prova att dra ut den lite och se om det fortfarande rycker. Om det blir ok så öka huvudmunstycket en aning eller prova med lite högre flottörnivå.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie

Post by Stymie »

Har under helgen ägnat rätt många timmar i garaget. Bytt gaswire, gått igenom bromsarna, fixat med lampor, jobbat med tändningen. Känns som att jag nåtts vägs ände med fördelaren. Fick den renoverad, men kan konstatera att tändningen inte är stabil i alla fall.

Om jag först gör en statisk tändinställning och ställer den på ca 5 grader så startar den ganska snällt och går högt i varv. Kollar jag med stroboskopet så ser tändningen ut att vara långt före (märket på svänghjulet syns inte). Vrider jag då fördelaren medsols så dyker märket upp och när det är mindre än 10 grader så börjar varvet sjunka. Ställer man ner den till 0 så dör nästan motorn. Justerar jag tändningen till 5 grader före med stroboskopet (varm motor, tomgång, vacuumet bortplockat eller inte spelar ingen roll) så får jag efter en provtur en helt annan inställning, kanske 12-15 grader. Testar jag bilen efter att den svalnat startar den knappt, då kan tändningen vara någon grad efter! Har även provat att följa Magnus sätt. Inser att fördelaren antagligen är kass av något skäl. Vad kan annars vara tokigt?

Vad gör man nu? Är det någon som har en passande felfri fördelare liggandes till salu eller tillfälligt lån för test? Det står R234-D59 Ducellier 4160 på den jag har.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply