Renault 8 -63 Stenhammar

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Stenhammar
Posts: 2
Joined: 14 Feb 2012, 17:44
Location: Kallinge

Renault 8 -63 Stenhammar

Post by Stenhammar »

Ja då var det dags att börja fundera på renoveringen av min första bil. Den rullade många mil under mitt första körår. Den nyttjades väl till att pendla mellan skolan i Västerås och flickvännen i Åstorp. Den är i rätt bra skick för att vara så gammal. Motorn gick som en klocka för 4 år sedan och rosten hade inte slagit igenom helt. För ett par veckor sedan hämtade jag hem den från farsans loge. Nu ska jag bara ta mig tid till att börja. Jag är tacksam för tips på var man kan få tag i delar. Jag är inte främmande till att uppgradera den med gordini delar om det dyker upp.

Första steget blir att ordna förvaringsutrymmen på garagevinden, ordning och reda ska lysa igenom detta projekt.

Jag tänker lägga upp bilderna på denna blogg: http://andersstenhammar.wordpress.com/

Hör av er om ni finns i närheten och vill hjälpa till/sälja prylar. Vi finns i Kallinge, Blekinge.
Anders Stenhammar
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 8 -63 Stenhammar

Post by mange »

En R8 va skoj!
Vad är planen ? orginalrenovera?
Vad gäller delar så går allt att få tag på i frankrike. även här i sverige kan man hitta saker på marknader eller tradera. Vad behöver du för prylar?
länkar till franska firmot finns här:
http://www.clubrenaultsverige.com/links.asp

Har själv en -63 a, som jag använde mycket när jag bodde i v-ås.... sammanträffande :D
http://www.garaget.org/?car=89687
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Stenhammar
Posts: 2
Joined: 14 Feb 2012, 17:44
Location: Kallinge

Re: Renault 8 -63 Stenhammar

Post by Stenhammar »

Det var ju kul att se! Din R8 är en förebild. Jag hade tänkt mig orginalrenovering, men svärfar har en 1300cc motor liggande som jag kanske får köpa. Annars är det ju saker som dörrlister, fönsterlister, hjulupphängning, bromsrör, kylarslangar. Startmotor, generator etc... Ja det mesta helt enkellt. Plåt har jag en del redan, har en uppsättning av dörrar och framskärmar, motorhuv. Det vore ju kul om man hade fått tag i gordini prylar att sätta i, allt beror väll på plånboken och tiden. Men jag räknar med att kunna lägga ner 20 000kr på den i alla fall. Jag har en kompis som lackerar sen. Tack för tipsen!
Anders Stenhammar
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 8 -63 Stenhammar

Post by mange »

Tack!
Kul med en orginalrenovering! finns förmycket gordinireplikor + att gordiniprylar är dyrt :D

Startmotor och generator kan du renovera själv eller låta bil-elfirma fixa. lagrena i generatorn går att köpa på Ex momentum (samma sak med bakhjulslager och på dessa tidigare även framhjulslager, finns även i frankrike).

Startmotor brukar inte vara något problem + att det är enkelt att byta även när allt sitter ihop så om den fungerar så tycker inte jag att renovering krävs.

Plåt är ju det som är svårast att få tag på så det är ju bra att du har :D

Alla lister finns att köpa på ex ENPI eller neoretro är inte så dyrt. fungerar att skicka mail på engelska om du inte kan franska. däremot att ringa och prata engelska kan vara svårare :D

Bromsslangar finns även det i frankrike. men vet att för några år sedan så kunde man köpa genom Autofrance ( han kan få tag på lite prylar om du har tur)

Som sagt allt går att få tag på!

Hör av dig om du kör fast!
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply