Renault Megane Coupe -1997-SLC Light

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light

Post by Tony »

Inte kollat så noga men det är gula fram och bak vad jag sett, och sänkt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light

Post by Robin »

Ok, kan kanske vara intressant endast för att få ett lägre stuk :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light

Post by Tony »

liten uppdatering , inför Gr som varit byttes växellådan till en annan (var tydligen laguna låda ) och ett batteri handlades.
Bilen gick som en dröm hela gotland körningen.
bilen fick åka släp dit då jag tog med familjen men sen fick den gå för egen maskin hem då släpet var upptaget av dennis alpine istället.

Imorgon blir det konbana i kalmar så jag skiftade däcken och satte bakdäcken fram istället kollade olja och kylvätska så nu skall jag bara tanka så är det good to go.
noterade att mina powerflexbussningar till bärarmarna börjar bli jäkligt glappa så det får bli fix på det senare
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light

Post by Tony »

Dags att gå all in och börja fundera på uppdateringar så man kan hålla tempot uppe mot Megane rs och clio 172.
Lättning : plastrutor, huv och baklucka dom senaste har jag liggande, finns även plastdörrar att köpa men det kostar en del.
Väghållning : Megane cup spindlar med större spårvidd, krävs längre drivaxlar och cupskärmar, clio 172 nav bak för mer camber sen tänkte jag fixa extra krängningshämmare bak
Motor:f7p vevstakar, lättat svänghjul, mc spjäll och annan styrbox med mappning.
Tror det blir en bra Början :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light

Post by Tony »

Motorn är nu ur för lite komphöjning och service, blev dock mer service än planerat då det varit sk*t i motorn så oljepump och alla lager kommer bytas.

Kolvarna från en annan Renault modell har kommit från Frankrike.
sedan tidigare finns Lättare svänghjul, nytt oljetråg, vev och ramlager, oljepump hemma nu väntar jag på tunnare MLS topplockspackning och kolvringar så skall det snart gå att sätta ihop den igen.
Grenröret skall iväg på custombygge och jag skall bygga adapterkablage och slänga in mitt MS då blir det nog även större spridare och E85 i tanken kanske kan vi närma oss 200 hk
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light

Post by Tony »

Oj tiden går ,motorn byggdes klart med nya lager ,0,76mm Mls, clio 197 kolvar med nya ringar ,ställbara kamdrev billet svänghjul ny koppling, startade upp och på bågot sätt så lossnade kamdrevet på avgas ( bulten var av)
Så fick bli att leta rätt på 8 avgasventiler, kamaxlar då avgaskammen gick sönder och original drev ,samt en normal tjock topplockspackning.
Detta var 2v innan gotland så det blev att skynda sig.
Gotland kunde gått bättre då jag har mig själv att skylla för ett jordfel.
Mig veterligen är det världens första F7R med Clio 197 kolvar det gäller tills någon kan bevisa något annat :)
Har inte haft tid att stoppa i något annat sprut och behövdes inte heller då motorn blev nedgraderad i raset.
Har iaf fått hem kablage att göra adapter av och Volvo T5 spridare är inköpta samt en 3,5bar Btr istället för 3,0.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light

Post by Tony »

Har även missat att bilen numera är regbesiktad med fullbur, nya skattevikten var -80kg mot original så 1140kg med 17" och originalstolarna,trots den tunga buren som tillkommit.
Efter det stoppade jag i skalstolen ensamt och sparade 29kg ,huv och baklucka i plast sitter även det på har för mig det blev ca -20-25kg till på det.
Lyckades även hitta plastdörrar det var dom som tillhörde samma bilen som min huv och baklucka kommer ifrån ,faktiskt även buren , allt har suttit på en Mégane cup bilen som importerades från Belgien.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light

Post by Linkus »

Kammar och ställbara drev justfan! Dem skall jag skicka till dig! Då jäklar blir de åka av! :D
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
Post Reply