Renault Clio 16V 91a R5racing

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

Tjennare

Jaha då var det dags för nästa objekt :)

Renault Clio 1,8 16V 1991

99Kw så ungefär 134 HK räknade jag ut :)

En lyftare är paj men jag har en extra motor och lite mera sk*t så de ska väl gå att få fart på den här...

Det som ska göras i första hand är:
Motorn
En framskärm ska lagas
Lackas (troligtvis mattsvart)
Vita fälgar
Nyare bakljus
Montera framljusen
Och allmän uppsnyggning
Stereo icke att förglöma oxå

Eftersom intresset har varit lågt på köpes fronten på denna så får jag väl fixa den då ;) tur att man har projekt arbete i skolan och går fordon :)

Bilder:
Image
Image
Image

Och ja femman i bakgrunden är min oxå ;)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

Söker ett gäng snygga fälgar :) mattsvarta eller vita... spelar ingen roll

Funderar på vad jag ska göra med den....

Blir nog nåt i stil med:
Lite ljud i bilen
Sport avgas system (eventuellt Ferrita)
Öppet filter
Chippa för lite mer pulver
Några trevliga fälgar, orginal är ju fula ;)
Lacka om (en framskärm ska lagas + det fula med tejpen)

Fler idéer?
Nåt som man absolut inte får göra? :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

Står ju mer stil här än vad det gör förövrigt, förra ägaren flög till usa samtidigt som jag ville ha extra motorn, ska väl hämta den om någon vecka då....

Såvida ingen är super intresserad av att köpa den?
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by Tony »

r5racing wrote:Söker ett gäng snygga fälgar :) mattsvarta eller vita... spelar ingen roll

Funderar på vad jag ska göra med den....

Blir nog nåt i stil med:
Lite ljud i bilen
Sport avgas system (eventuellt Ferrita)
Öppet filter
Chippa för lite mer pulver
Några trevliga fälgar, orginal är ju fula ;)
Lacka om (en framskärm ska lagas + det fula med tejpen)

Fler idéer?
Nåt som man absolut inte får göra? :)
stoppade i ett clio cup chip i min gte när jag hade den i rullande landsväg 134hk med öppet filter och 2,5" avgas original, ca 4hk mer gav cup chipet ,största skillnaden var att man kunde dra den till 7800 om man ville 8)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

vet du möjligtvis var jag kan få tag på ett sånt? :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by Tony »

r5racing wrote:vet du möjligtvis var jag kan få tag på ett sånt? :)
ebay för typ en 350kr, men när jag provade råkade jag ha en clio cup bil stående som jag lånade boxen ifrån.

http://www.ebay.de/itm/CHIP-RENAULT-CLI ... 1e5c68c96e
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

Blir att putta in den här på CVns plats nästa vecka och plocka hem extra motorn.

Ska nog ge mig en sån där box i tidig julklapp ;)

Är avgas systemet samma på den här på 4dörrars R/T?
Hoppas, för isåfall hamnar ett ferrita system på den här pjäsen :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by Joakim16v »

r5racing wrote:Blir att putta in den här på CVns plats nästa vecka och plocka hem extra motorn.

Ska nog ge mig en sån där box i tidig julklapp ;)

Är avgas systemet samma på den här på 4dörrars R/T?
Hoppas, för isåfall hamnar ett ferrita system på den här pjäsen :)
Jag tror en 16v har grövre avgassystem än en RT. Kolla med Ferrita vad det är för storlek på deras. 1.75-2 tum är lagom för en 1.8-2.0 liters motor då man vill ha lite mottryck när man kör sugis.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

vi körde 2" på race cliona från ferrita :)
men jag slår dom en signal och kollar :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

Idag har jag börjat pilla på bilen, fick bort huven och hjulen sen körde jag fast ;)

Fick göra en inköpslista oxå... DYRT!!!!
4 nya Bromsskivor 2850:- på autoexperten
Nya belägg kanske vågade inte kolla nåt pris
Kamremsats 1600:- på autoexperten....

SUCK

Sen behöver jag en värkstadshandbok... så jag vet hur jag får brt allt som ska bort innan motorn ska ur....

Tänkte ta motorn neråt med bryggan och allt om det går eller måste man ta den uppåt?

Lägger upp lite bilder senare
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by Joakim16v »

r5racing wrote:Idag har jag börjat pilla på bilen, fick bort huven och hjulen sen körde jag fast ;)

Fick göra en inköpslista oxå... DYRT!!!!
4 nya Bromsskivor 2850:- på autoexperten
Nya belägg kanske vågade inte kolla nåt pris
Kamremsats 1600:- på autoexperten....

SUCK

Sen behöver jag en värkstadshandbok... så jag vet hur jag får brt allt som ska bort innan motorn ska ur....

Tänkte ta motorn neråt med bryggan och allt om det går eller måste man ta den uppåt?

Lägger upp lite bilder senare
Kolla priser med Autofrance också! 042-20 16 20. Tänk på att om du blir betalande medlem i klubben får du rabatt hos Autofrance.

Det lättaste lär vara att ha ur motorn med i princip allt nedåt. Det jag vet du måste lossa är en kabelstam, rattstången från servot, stötdämparna längst uppe vid tornen, avgassystemet och motorfästet vid kamremskåpan. Säkert lite annat också som jag glömt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

slår en signal när jag hinner, tur att jag är betalande medlem då :)

Jag misstänker att det är den stora kabelsamen jag hittade som måste lossas...
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by Tony »

är det inte bättre att renovera toppen än att stoppa i en annan motor med sliten topp, jag köpte en R19 16v med kamremsras, på den lyfte jag av toppen med grenrör och insug på plats (tungt som fan) sen renoverade jag toppen och monterade igen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

njaa den här har varit utomhus i flera år, utan ventilkåpa osv...
och eftersom bilen ändå är så pass i sär skruvad så kan jag lika gärna bytaa hela paketet därav ny kamrem :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by Tony »

r5racing wrote:njaa den här har varit utomhus i flera år, utan ventilkåpa osv...
och eftersom bilen ändå är så pass i sär skruvad så kan jag lika gärna bytaa hela paketet därav ny kamrem :)
kamrem hade du behövt så fort du haft toppen av ändå :wink: :D
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply