Renault Clio 16V 91a R5racing

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

tankevurpa :P klart man måste ha ny rem...

försökte få upp bilder men photobucket ville inte vara med.... :(
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

Helt tappat motevationen... Suck att man aldrig lär sig...

det är ju bara att... Ska bara... Enkelt... I helvete heller :(
Jag som motorsportfreak borde veta att med racingen som tar all tid hinner man ju inte fixa fler bilar heller.

Varför samlar man bara på hög, jo för att jag ska bara men som med alla andra projekt jag har så händer det inget.... Jakten på sponsorer för 2013 tar för mycket.

Men här kommer lite bilder iallafall.

Motorn, eller åtminstone om den blir utbytt.
Image

Det var en gång en kamrem...
Image

Spruken? nä bara lite ;)
Image

Delar i en enda stor röra...
Image

Ja....
Image

Toppen ser fin ut men två tryckare (minst) som inte vill vara med...
Image

Roligt att tejpa rally på huven... Någon har gjort en bula precis vid en balk oxå
Image

Typ...
Image

Ja vad ska man göra, jag känner att jag inte orkar med den här... Vill inte sälja den egentligen men den måste nog flytta ändå....
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by Tony »

vad är det med tryckarna ?? dom är stumma när dom är tomma på olja (vilket man skall göra innan montage)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

2 är stumma....
men motorn knackade nåtr jävulskt... går bara på vad förra ägaren säger.
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by Tony »

Dom kanske inte fått olja eller igenbekade, säker på att bottendelen är ok ?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by Dennis »

Brukar gå att lägga lyftarna i dieselbad över natten och motionera dem in skruvstycket. Sedan motionera in ny olja och montera tillbaka i motorn.
När man startar låter det som man glömmt en mutter i cylindern men håll upp på ca:3000r/m i någon minut så är det tyst sedan.

Som Tony skriver så är det oftast botten som ger upp först med lagersnurr.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

Jag vet inget om motorn... jag går bara på vad dom sa där bilen stog tidigare... en fordonslinje, dom plockade isär det med hjälp av två franska tjommar och dom säger att felet var i toppen. Men nu när ni snackar om bottendelen så är det stor risk att de kan vara så.

Har som tur är en extra motor.

Men JAG måste bli av med den, har varken tid eller utrymme längre :(

Ska man köra någe räserbil nästa år så....
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

Imorn får nog den här flytta ut, givetvis omhändertagen för att inte bli sämre.

Min vita r5a ska byta plats och ska in på detta "renault golv" inför en spännande resa som Gul ett bra tag framöver ;)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

Fick en del gjort på den här pjäsen idag...

Testade att mjuka upp lyftarna men förgäves, blir att kasta i lådan och montera i andra...

Plockade oxå isär höger fram broms och smorde upp sen gick jag till höger bak, tröttnade gick in och beställde hem nya delar istället...

Idag beställdes det hem delar värt 3000:-
Nya bromsskivor runt om
Nya Bromsbelägg runt om
Ny kamremsats

Extra motorn hämtas eventuellt i helgen och bilen kommer göras besiktningsklar

Nytt pris fram till sista Mars är nu 8000:- och när bilen funkar 10000:-

Säljs inte bilen innan kommer jag behålla den som gatbil/trackday
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by Tony »

r5racing wrote:Fick en del gjort på den här pjäsen idag...

Testade att mjuka upp lyftarna men förgäves, blir att kasta i lådan och montera i andra...

Plockade oxå isär höger fram broms och smorde upp sen gick jag till höger bak, tröttnade gick in och beställde hem nya delar istället...

Idag beställdes det hem delar värt 3000:-
Nya bromsskivor runt om
Nya Bromsbelägg runt om
Ny kamremsats

Extra motorn hämtas eventuellt i helgen och bilen kommer göras besiktningsklar

Nytt pris fram till sista Mars är nu 8000:- och när bilen funkar 10000:-

Säljs inte bilen innan kommer jag behålla den som gatbil/trackday
Om man trycker ihop dom blir dom stumma tills man pumpar upp dom med oljetrycket i motorn, lägg i diesel så gammal sk*t lossnar.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

Jag gjorde vad jag kunde med dom men jag byter dom istället för att lägga mer energi på dom, tur att extra motorn finns...

När den är ihopsatt blir det kompprov och visar det dåligt rycker hela toppen ooch i värsta fall i med andra motorn....
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by Tony »

r5racing wrote:Jag gjorde vad jag kunde med dom men jag byter dom istället för att lägga mer energi på dom, tur att extra motorn finns...

När den är ihopsatt blir det kompprov och visar det dåligt rycker hela toppen ooch i värsta fall i med andra motorn....
Varför inte fixa toppen när den är av?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

Den är inte av... Bara kammarna som är ur och jag hade inte råd med nya toppbultar...
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by Tony »

r5racing wrote:Den är inte av... Bara kammarna som är ur och jag hade inte råd med nya toppbultar...
Ok, Jag brukar inte byta fast dom säger man skall byta, inte haft något problem
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault Clio 16V 91a R5racing

Post by r5racing »

Jag byter alltid för att vara på säkra sidan, tycker det känns lite mer säkert för en själv och så vet man att det är fungernade ett bra tag framöver...

Man kan köra samma bultar men om det är sträckbultar (t.ex 1,4 energy motorn) så tappar dom styrka om man momentdrar dom fler gånger, därav byter jag alltid oavsett om jag ska ha motorn själv....
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Post Reply