Renault Koleos 2.0DCI -08 Familjepulkan

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Renault Koleos 2.0DCI -08 Familjepulkan

Post by Robin »

Hej !

Man vill ju lägga upp en bild nu och då, så jag tänkte att jag lägger upp en projekttråd.

Behövde en modernare 4x4 bil med Diesel. Och är man miljöskadad så var alternativen väldigt få. Ville man inte knöla in familjen i en Kangoo 4x4 så fick det helt enkelt bli en Koleos. Dock så här i efterhand så känns mycket i den väldigt Nissan. Det stör mig lite då jag inte trivs i dessa japanare pga tråkiga karaktärer och inredningar.

Men men, dom har gjort så gott dom kunde med denna hybrid och rent generellt så är bilen ganska trevlig. Det är som sagt ingen Saab 9-2x =D

Det fanns några alternativ av denna modell i sverige och valet föll på den lite mer välutrustade Dynamique Executive.

Några skillnader där är Läder, Panorama, Bose "popp", Xenon med kurvljus.

Bilen aggerar familjepulka och löser blöjbrist och dagisarrangemang i ur och skur.

Första vintern 2012 var en fröjd. Bilen tuggar i 40cm snö utan att klaga.

Köpte bilen från ett jämtlandsföretag och priset var klart rätt. Bilen skulle vara i toppskick och enligt bilderna så såg den fantastisk ut. Jag tog min familj och rullade iväg i vår megane kombi, en liten nätt sträcka på 18mil med en 2månaders, en 2åring och en fru på det.

När vi kom dit så var bilen allt annat än toppskick. Bilen är servad enligt bok men hade blesyrer lite här och var. Kändes som bilen används som jaktbil/lastbil med slitage invändigt också. Jag stog där med två skrikande ungar och en gapande fru å en nervös säljare som hade dragit dit hela familjen.

Jag sa att bilen tas med och priset var nu 100k istället för 129k som vi hade kommit överens om. Efter mycket rännande mellan säljchef och mig så fick vi till slut bilen till detta reducerande pris =)

Sen kom en månad med bilen ut och in på diverse verkstäder då jag upptäckte på färden hem att efter 17 000mil grusväg hade alla leder fått smaka potthål i krondikes stuk.

Alla stabbstag byttes och nån styrled. Huserade även på en "clip" diagnosutrustning hemma och fick även några felkoder som skulle släckas av tidigare ägare. Bla turbotrycksgivare och lambdasond.

Nu efter snart ett års ägandeskap så fungerar allt utom en mindre irritation på att Klimatanläggningens "Auto" läge fungerar fruktansvärt dåligt. Men i övrigt en riktigt charmig och ovanlig suv =D

Jag har gjort lite med bilen efter mina önskemål och lite mer ska fixas och trixas.

Gjort:

Tonat lycktor och dimljus
Xenon i dimljus
19" fälgar
Lackade stänkskydd
Tonade rutor
Bose emblem bak (250:- på Volvo)
Led i skylt och parkeringsbelysning
Led Extraljus.

Ska göras:

Trimbox
Pedaltrimbox (fruktansvärt dåligt pedalrespons jämfört med tex VAG)
Koleos original frontbåge (inhandlad)
Koleos original Bakhasskydd
Bose emblem på skärmarna (440:- st på volvo *glp*)

Dyker säkert upp mer pyssel som är roligt =)

Lite bilder på skapelsen då !

Vem kan inte undgå vilken pärla vi skulle åka å titta på =D
Image

Montering av Xenon i dimljus 4500K Före
Image

Efter
Image

Montering av strålkastarfilm, rökfärgad. Två Gaalna timmar per lyckta !! sjukt jobbigt på så konkava lyckthus.
Image

Extraljus ramp LED 120watt Rigid Industries kopia med CREE Ledar
Image

Ibland kan det vara svårt att komma in i garaget när man har en liten snökant att forsera !
Image

Och lite bevis på att ha snurr på alla fyra hjulen kan ibland rädda en från att gå 6km i snöstorm.. Till frågan dock hörde, att jag körde med ESP inkopplad i ca 50km/h. Snöblind som man var såg man inte att vägen var blockerad med ca 50cm drivsnö. När jag körde rätt in i snön och insåg hur djup de var växlade jag snabb ner till tvåan och gav fullt. tråkigt nog tog ESP över och dödade motoreffekten varav jag fick motorstopp. Tur då var att man kunde "locka" fyrhjulsdriften på panelen och koppla ur esp. Efter mycket vaggande fram och tillbaka lyckades jag ta mig bakåt igen och kunde då ta fart UTAN ESP och med betydligt mer moment =D

Image
Image
Image

Och resultatet idag ! Är i helhet väldigt nöjd med bilen och kommer säkert behålla den bra länge, eller åtminstone tills Renault kommer på att göra en 4x4 kombi typ Megane, Laguna, Scenic =D

Image
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Koleos 2.0DCI -08 Familjepulkan

Post by Robin »

Sanerat Barnpulkan efter vinterns bravader =D

Image
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault Koleos 2.0DCI -08 Familjepulkan

Post by mange »

Snygg! har aldrig gillat dessa av samma anlednings som du skriver... väldigt mycket Nissan över den. Men om jag var i behov av 4x4 så var denna det självklara valet....för man måste ju åka renault eller hur 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Koleos 2.0DCI -08 Familjepulkan

Post by Robin »

Klart som man gör det mange :)

Som sagt så ser den renåig ut men när man startar och kör den så tappar
Den renault själen litegrann. Även när det ska skruvas så känns allt konstigt :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Koleos 2.0DCI -08 Familjepulkan

Post by Robin »

Två bilder till =)

Image

Image
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Koleos 2.0DCI -08 Familjepulkan

Post by Robin »

Beställde precis en Trimbox till bilen. Skulle ge extrema effektökningar. Har kört mycket med box och har varit nöjd över resultatet. Men denna skulle ge 62hk till :shock:

150hk 305nm Original till 212hk och 432nm !!

Får se hur nära sanningen det ligger =)

Tänkte även kolla om nån har pluggat EGR på denna. Och även plockat bort partikelfilter ?

Kan man släcka denna funktion med clip eller måste man lura systemet ?

Har även köpt original frontbåge som ska monteras =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renault Koleos 2.0DCI -08 Familjepulkan

Post by Joakim16v »

Är det 2.0-Renault/Nissanmotorn du har? Vilken box blev det?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Koleos 2.0DCI -08 Familjepulkan

Post by Robin »

Jepp, m9r Motorn. Boxen hette drakebox2 från ebay.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renault Koleos 2.0DCI -08 Familjepulkan

Post by Joakim16v »

Robin wrote:Jepp, m9r Motorn. Boxen hette drakebox2 från ebay.
Vore väldigt intressant med effektmätning före/efter.. :D
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Koleos 2.0DCI -08 Familjepulkan

Post by Robin »

Jag har en Gtech första generationen. Dock så är dom aldrig snabb 0-100 tycker ja. Men jag kan göra en jämföring =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Koleos 2.0DCI -08 Familjepulkan

Post by Robin »

Box monterad och gtech kört före och efter. Körde en gång åt varsit håll med och utan box.

Ska även tillägga att dieslarnas starka sida inte är 0-100.

Enligt spec gör den sprinten på 10,4

Men jag lyckades med ca 9,7sek standard

Och 8,6sek med box.

Har inte hunnit testa så mycket mer, men ger fullt på trean så drar det riktigt bra. Har fått lite mer dieselljud och turbovin vid belastning.

NÖJD !!
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply