Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Robin »

Hej !

Det är lika bra man lägger upp den också.

Köpte en R19 16v -95 5 dörrars för 2500:-

All el fungerar, inte mycket rost. Bilen ska vara andra bil i familjen och blir en brukskärra. Dock ska allt fungera och hållas i bra skick.

Den har rullat 22500 så den har mycket kvar att ge =D

Eller ?

Jag har nämligen ventilknack på den som vägrar försvinna. Jag tänkte då tömma i dessa magiska vätskor och hoppas på underverk. Va tror ni ? CRC MotorFlush = Stentyst =)

http://www.wynnsbutiken.com/tickande-ve ... rate/114-0

Har läst mycket bra om den. Som sagt så är motorrenovering alltid bästa sätt, men på en bruksbil så vill ja inte lägga ner en förmögenhet på motordelar.

Bilder kommer inom kort.

Behöver även en Spjällägesgivare till den. Nån som har en liggandes ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16v -95 "mjölkexpressen"

Post by Tony »

Kanske gått på dålig olja, lyftarna är inte så svåra att byta, helt klart värt att göra det om man behöver byta kamrem, har du bytt olja och pressat lite?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "mjölkexpressen"

Post by Robin »

Funderade på Biltemas Oljetvätt och sen ny motorolja med Wynns Hydraulic Valve Lifter Concentrate.

Blir den inte tyst då så är det lyftar byte. Kan man göra detta utan att plocka av toppen ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16v -95 "mjölkexpressen"

Post by Tony »

Robin wrote:Funderade på Biltemas Oljetvätt och sen ny motorolja med Wynns Hydraulic Valve Lifter Concentrate.

Blir den inte tyst då så är det lyftar byte. Kan man göra detta utan att plocka av toppen ?
ja av med kamöverfallen,ta bort kammarna, byt lyftarna och tillbaka igen. Ev så kan man lägga lyftarna i diesel ett tag, sen trycker man ihop dom innan man sätter tillbaka.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "mjölkexpressen"

Post by Robin »

Kung !

Då ska jag överväga detta. Ska testa lite konstiga mirakelmedel först för att se om det hjälper. Annars byte =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "mjölkexpressen"

Post by Dennis »

När man tvättat lyftarena som Tony beskriver låter det satan om motorn tills lyftarna "pumpat upp sig" men det funkar, i regel.
Tänk på att direkt efter start håll den på ca:3000 r/m i 5min, under tiden kan du släppa ner den på tomgång och lyssna om lyftarskrammlet upphört. Annars på gasen igen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "mjölkexpressen"

Post by Robin »

Ok !

Var till min lokala firma och rota i hyllorna. Det vart CRC Motortvätt och liquimoly hydraulic valve lifter additive.

Bilder, film kommer snart =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "mjölkexpressen"

Post by Robin »

Sådär !

Här kommer första bilden på den.

Har slaktat bagagelås och smort upp. Satt som berg !

Fyllt på typ alla vätskor då dessa inte var välfylda alls.

Grundlig tvätt av hela bilen ska göras inom kort.

Bytt en Lampa en instrumenten. Nu lyser allt. Härligt !

Har beställt nya gasdämpare till luckan. Vad är det med folk och använda en pinne för att hålla upp skiten ??!

Marelli dämpare 2st inkl frakt 240:-

Sen allmänt måla och fräsha till saker och ting så den blir anständigt skick.

Beställde även Clio/Twingo Renault Sport dekalen i mörkgrått. Får se om det blir bra.

Måste börja släcka lite tvåor som döck upp på besiktningen senast. Bla ABS lampa, Anliggande/ojämn bromsverkan bak och läkage avgassytem.

Så såg den ut när den kom hem =)

Image

Så här lät motorn, jag sa till honom att såhär ska den inte låta. Fick till svar, den låter väl som den alltid gjort ?! Vart lite rädd då och undra hur länge han kört så.

Tänkte, motorrenovering på en gång hade jag inte räknat med. Så jag handlade detta och bara hoppas på det bästa !

Image

Före: Image

Sen hällde jag i CRC oljan, väntade ca 7min och....

Image

Heeelt jääkla otroligt. Han blev som ny ?! Tömde ut den gamla olja och det kom lite klumpar faktiskt. Sen i med ny olja och tömde i LiquiMoly. Den är nu soptyst. Jag är faktiskt imponerad över detta =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 19 16v -95 "mjölkexpressen"

Post by Alpine Linus »

Robin wrote:Sådär !

Här kommer första bilden på den.

Har slaktat bagagelås och smort upp. Satt som berg !

Fyllt på typ alla vätskor då dessa inte var välfylda alls.

Grundlig tvätt av hela bilen ska göras inom kort.

Bytt en Lampa en instrumenten. Nu lyser allt. Härligt !

Har beställt nya gasdämpare till luckan. Vad är det med folk och använda en pinne för att hålla upp skiten ??!

Marelli dämpare 2st inkl frakt 240:-

Sen allmänt måla och fräsha till saker och ting så den blir anständigt skick.

Beställde även Clio/Twingo Renault Sport dekalen i mörkgrått. Får se om det blir bra.

Måste börja släcka lite tvåor som döck upp på besiktningen senast. Bla ABS lampa, Anliggande/ojämn bromsverkan bak och läkage avgassytem.

Så såg den ut när den kom hem =)

Image

Så här lät motorn, jag sa till honom att såhär ska den inte låta. Fick till svar, den låter väl som den alltid gjort ?! Vart lite rädd då och undra hur länge han kört så.

Tänkte, motorrenovering på en gång hade jag inte räknat med. Så jag handlade detta och bara hoppas på det bästa !

Image

Före: Image

Sen hällde jag i CRC oljan, väntade ca 7min och....

Image

Heeelt jääkla otroligt. Han blev som ny ?! Tömde ut den gamla olja och det kom lite klumpar faktiskt. Sen i med ny olja och tömde i LiquiMoly. Den är nu soptyst. Jag är faktiskt imponerad över detta =)
Låter fortfarande lite tycker jag men det är ju en mirakulös förbättring iaf, blev den ännu tystare efter oljebyte etc? Härligt att den inte verkar utom all räddning iaf! :D
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "mjölkexpressen"

Post by Robin »

Jag vet inte om mobilen förvränger ljudet. Men det enda som hörs från maskinen nu är spridarna och kamremmens vin.

Den är som sagt återställd. Men sen vet man inte hur länge det håller. Men jag bytte till en segare olja och i med ventiloljan också som förebyggande =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 19 16v -95 "mjölkexpressen"

Post by Alpine Linus »

Härligt! Hoppas den håller länge!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Robin »

Håller på att renovera lite och släcka tvåor. Bla bromsar bak.

Allt blir budget nu då jag inte vill överskrida bilens inköp och det är lite skralt med slantar till detta projekt.

Bromsbelägg från biltema, passa utmärkt =)

Sen skulle jag svetsa något hål i bakre ljuddämparen. Men när jag tog ner den så skramlade det någe fruktansvärt i den. Jag kapade upp och tog ur innehållet =)

Image

Kan ju inte finnas massa sk*t ivägen för flödet.

Sen tänkte jag höra vad ni tror om detta ?

Förstår att den ger närmare 5hk än 20 som det står. Men fungerar det. Tänkte priset var ju billigt. Tänkte att det är nån kopia på Clio cup chippet. Nån som testat ?

http://www.ebay.com/itm/CHIP-RENAULT-CL ... 1e5c68c96e
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Tony »

Har ety sånt hemma, har dock inte provat ännu, det jag hade i förrut var ett äkta cup, gav faktiskt ett uns på lite lägre varv, största skillnaden var att man kan varva mer, så att det är lite lättare att köra ner vevlagren.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Robin »

Jag plockade bort höger ABS givare fram. Den hade slutat fungera och såg ut som det fått sig en smäll. Ja..den ramlade ju inte bort direkt. Så den är i tusen bitar. Såg nu att den går lös på 1000:- !!

Men ser att den ser typ exakt likadan ut till Clio Kangoo. Vad kan skilja ? Ohm tal ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Bengt »

Men ser att den ser typ exakt likadan ut till Clio Kangoo. Vad kan skilja ? Ohm tal ?[/quote]


mät på annat hjul så vet du .
Post Reply