Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Robin »

Här kommer filmen. Som sagt så är inte mobilkameran jättebra. Men varjegång den knackar när mas höjjer varvtalet så känns det i fingrarna på gasspjället. Så det är någe tungt som knackar.

Nån som kan gissa ? Jag tror ändå vevstakslager.

Image
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Alpine Linus »

låter otroligt likt ett lagerknack tyvärr! :(
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Robin »

Joh, tycker det ja också. Men kan man byta vevstakslager underifrån ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Alpine Linus »

Robin wrote:Joh, tycker det ja också. Men kan man byta vevstakslager underifrån ?
Det får nog tony eller dennis svara på.... :( dålig koll här
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Dennis »

Kan du byta det ovan från så får du nobellpris :wink:
Men om det går att få bort sumpen utan att ta bort subramen ska jag låta vara osagt.
Motor / låda kan hur eller hur hänga kvar i karossen.

Jag hör två olika ljud. Ventilklapper från lyftarna och något i kolvrörelsen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Tony »

Dennis wrote:Kan du byta det ovan från så får du nobellpris :wink:
Men om det går att få bort sumpen utan att ta bort subramen ska jag låta vara osagt.
Motor / låda kan hur eller hur hänga kvar i karossen.

Jag hör två olika ljud. Ventilklapper från lyftarna och något i kolvrörelsen.
har R19 fasII hängande motor ?? stående i fasI iaf

Spelar väl ingen roll den får väl hänga kvar iaf! I bommen då om den är stående monterad på framvagnsbalken.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Joakim16v »

Tony wrote:
Dennis wrote:Kan du byta det ovan från så får du nobellpris :wink:
Men om det går att få bort sumpen utan att ta bort subramen ska jag låta vara osagt.
Motor / låda kan hur eller hur hänga kvar i karossen.

Jag hör två olika ljud. Ventilklapper från lyftarna och något i kolvrörelsen.
har R19 fasII hängande motor ?? stående i fasI iaf

Spelar väl ingen roll den får väl hänga kvar iaf! I bommen då om den är stående monterad på framvagnsbalken.
Fas II har också stående, man får hänga motorn i en balk uppifrån i så fall.

Pappa lyckades få av sumpen utan att ta bort subramen men ramen behövde viss övertalning för att släppa till. Jag skulle kunna tänka mig att det räcker med att fästa motorn ovanifrån och lossa lite på subramen och motorfästena.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Robin »

Nu har jag rivit ner sumpen. Kan förtälja hur det gick till.

Ta bort inneskärmen på höger sida, Släpp på främre motorfäste. Sätt en träbalk eller dylikt ovanpå mellan fjädertornen och spänn upp med ett spännband samtidigt som du får höja växellådan lite smått med domkraft.

Efter lite övertalning så får man ner tråget som kilar fast sig i oljepumpsfästet och höger subframe ben.

Men men. Jag knäppte lite kort och gjorde en liten film så ni kan se. Alltid roligt att följa =D

Kolla om ni håller med och om ni ser någe annat fel. Alltid roligt med respons på positivt och negativt för att få hjälp.

Här är en liten film
Image

Plockade sedan bort lagrena och dom ser sliten ut men ytan känns jättefin. Överfallet tog jag lite våtslip på så ni ser lite skillnad på överfallet och vevstaken. Ska göra desamma på vevaxeln och staken.

Image

Image

Kan även meddela att Lagret hade snurrat :( men nya ACL Racelager är beställda.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Alpine Linus »

mm snurrade lager :/ är livrädd för det nu när folk i min närhet börjar köpa på sig F7R och F7P så det står härliga till.
Dennis och Tony har ni koll på vad det är som gör det?
Dålig olja och igenklaggade oljekanaler i veven?
Eller är det avsaknad av skvalpskydd i F7P som gör det?
Är det lika vanligt på F7R som det verkar vara på F7P?

Härligt att det gick lätt att få isär det iaf Robin!!
Ser ut som du fått lite längsgående skåror i stak-lagerläget i veven eller är det bara missfärgningar efter varmgång?

//Linus
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Robin »

Det är bara missfärgningar.

Jag vet inte varför det blir såhär. Men jag antar att det är dålig olja och hårt kört.

Jag ska i alla fall hälla i helsyntet nu. Det var också ganska intressant. Nya Olja jag hälde i gick ca 2mil och när jag tömde ur den nu var den bäcksvart !! Heltsjukt.

Måste varit riktigt dåligt med oljebyten på den.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Alpine Linus »

Robin wrote:Det är bara missfärgningar.

Jag vet inte varför det blir såhär. Men jag antar att det är dålig olja och hårt kört.

Jag ska i alla fall hälla i helsyntet nu. Det var också ganska intressant. Nya Olja jag hälde i gick ca 2mil och när jag tömde ur den nu var den bäcksvart !! Heltsjukt.

Måste varit riktigt dåligt med oljebyten på den.
har den vart körd på skitolja länge kan jag tänka mig att det tar några genomspolningar innan den blir klar å fin igen :)

Hårt körd skall den ju hålla för tycker man!
Måste vara dålig olja eller oljetillförsel
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Tony »

Alpine Linus wrote:mm snurrade lager :/ är livrädd för det nu när folk i min närhet börjar köpa på sig F7R och F7P så det står härliga till.
Dennis och Tony har ni koll på vad det är som gör det?
Dålig olja och igenklaggade oljekanaler i veven?
Eller är det avsaknad av skvalpskydd i F7P som gör det?
Är det lika vanligt på F7R som det verkar vara på F7P?

Härligt att det gick lätt att få isär det iaf Robin!!
Ser ut som du fått lite längsgående skåror i stak-lagerläget i veven eller är det bara missfärgningar efter varmgång?

//Linus
en stor orsak är nog dålig olja, en annan är att det är värdelöst skvalpskydd och obefintligt med skvalpskott i sumpen, jag åker med skvalpskydd från F7r och har åkt med ett från F3r bägge är fan så mycket bättre än det som sitter på F7p. har inte lyckats rasa någon motor med dom modden, kanske nu men det beror isåfall på trasig slang på oljekylaren som jag satte dit för att motorn skulle hålla, kanske skulle hälla i lite olja och prova någon gång :roll:
skillnaden mellan F7P och R är främst varvtalet och sedan skvalpskyddet. en F7P drar man gärna till varvstoppet hela tiden (förutom filip för han vet inte hur man gör för att hitta det :lol: :wink: ) en F7R räcker med max 6000
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Alpine Linus »

Tony wrote:
Alpine Linus wrote:mm snurrade lager :/ är livrädd för det nu när folk i min närhet börjar köpa på sig F7R och F7P så det står härliga till.
Dennis och Tony har ni koll på vad det är som gör det?
Dålig olja och igenklaggade oljekanaler i veven?
Eller är det avsaknad av skvalpskydd i F7P som gör det?
Är det lika vanligt på F7R som det verkar vara på F7P?

Härligt att det gick lätt att få isär det iaf Robin!!
Ser ut som du fått lite längsgående skåror i stak-lagerläget i veven eller är det bara missfärgningar efter varmgång?

//Linus
en stor orsak är nog dålig olja, en annan är att det är värdelöst skvalpskydd och obefintligt med skvalpskott i sumpen, jag åker med skvalpskydd från F7r och har åkt med ett från F3r bägge är fan så mycket bättre än det som sitter på F7p. har inte lyckats rasa någon motor med dom modden, kanske nu men det beror isåfall på trasig slang på oljekylaren som jag satte dit för att motorn skulle hålla, kanske skulle hälla i lite olja och prova någon gång :roll:
skillnaden mellan F7P och R är främst varvtalet och sedan skvalpskyddet. en F7P drar man gärna till varvstoppet hela tiden (förutom filip för han vet inte hur man gör för att hitta det :lol: :wink: ) en F7R räcker med max 6000
hehe.... Blir att leta upp 2 skvalpskydd i vinter då så man har det! Sitter inget oljekyl på clio 16v heller va? Kanske kan vara värt att investera i eller?

Mjo märkte de på cliosarna att varvstop är fan inga problem att hitta, för mig iaf :D
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Tony »

sitter en typ av oljeyl där kylvattnet kyler, är en klump under filtret.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Bengt »

Om lagerhalvorna snurrat så har du tappat rätt diameter i staken för att hålla lagerhalvorna , och då funkar det INTE att montera dit nya lagerhalvor . Samma knack kommer att starta ganska omgående .

Bilden där vevaxseln syns , visar en mycket dålig yta för några nya lager att göra gott jobb på , men främst de blir fort nya knack ljud .

Mickrometer och mät ! . För du blir bara sur om du gör allt jobb till ingen nytta och får göra om ALLT .

Jag tror att staken fodrar renovering av håldiametern , samt axseln fodrar slipning till underdiameter .
Post Reply