Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Tony »

Robin wrote:Det är bara missfärgningar.

Jag vet inte varför det blir såhär. Men jag antar att det är dålig olja och hårt kört.

Jag ska i alla fall hälla i helsyntet nu. Det var också ganska intressant. Nya Olja jag hälde i gick ca 2mil och när jag tömde ur den nu var den bäcksvart !! Heltsjukt.

Måste varit riktigt dåligt med oljebyten på den.
Oljan jag har haft i på gotland ring var gyllen brun när den beslutade sig för att komma ut i motorummet. Min R25 baccara hade nästintill lika fin olja efter 1500mil som när jag hällde i den,gick knappt se färg skillnad på den.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Robin »

Hmm, mmm ja byter till helsyntet i allafall. Men jag orkar f-n inte riva ur motorn för att slipa nån vev. Våtslippapper åsså kör tills det rasar. Hört folk som har haft betydligt med lagerglapp än detta och kört flera tusen mil med endast bytta lager.

Knackar det igen så byter jag motor =)

Lagrena snurrade av värmenypning, och iom detta så slet den av låsvingarna på lagrena så dom snurrade med. Vi hoppas på att dom nya ska göra susen =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Dennis »

Är vevstakens storände missfärgad gent emot de andra så är det tyvärr kört :(
Tony har några extra singelstakar som är ok som suttit i ett lagersnurrblock som han fick av mig i helgen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Robin »

Om storänden är överfallet så är inte det missfärgat gentemot de andra. Har de klarat sig då ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Bengt »

Lita inte på storände missfärgad , MÄT med mickromeder ..Vi talar om Hundra delar av en millimeter ...och om du saknar mätutrustning vänd dig till de som har .

Montera NYA lager halvor med Packningar kostar och går inte att återanvända ! .
[smilie=07.gif]
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Robin »

Förstår va du säger Bengt.. Men jag har varken tid eller ork att lyfta motorn på den nu. Känns som om inte detta fungerar måste ändå motorn ut på ett eller annat vis för byte/slipning av detaljer.

Bilen måste gå nu annars inhandlas en ny andrabil. Kollade faktiskt på din Safrane RXE Dennis =D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Alpine Linus »

Robin wrote:Förstår va du säger Bengt.. Men jag har varken tid eller ork att lyfta motorn på den nu. Känns som om inte detta fungerar måste ändå motorn ut på ett eller annat vis för byte/slipning av detaljer.

Bilen måste gå nu annars inhandlas en ny andrabil. Kollade faktiskt på din Safrane RXE Dennis =D
Och mjölkisen blir skrotad ? =(
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Robin »

Alpine Linus wrote:
Robin wrote:Förstår va du säger Bengt.. Men jag har varken tid eller ork att lyfta motorn på den nu. Känns som om inte detta fungerar måste ändå motorn ut på ett eller annat vis för byte/slipning av detaljer.

Bilen måste gå nu annars inhandlas en ny andrabil. Kollade faktiskt på din Safrane RXE Dennis =D
Och mjölkisen blir skrotad ? =(
Njae, det har ja liksom inte hjärta till. Kommer med lite tur få gott om plats inom en snar framtid och då ställs den nog på hög tills man hittat och kanske filat järnet på en vassare maskin. Kanske f4r ? =D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Dennis »

Robin wrote: Kollade faktiskt på din Safrane RXE Dennis =D
Ja,ja :D Kom och hämta! den motorn är fullständigt skottsäker! lite törstig på kort och kallkörning men klart under litern på långdistans. Och med det låga priset får man många liter soppa :P
Har också vanlig konversionella fjäderben till den så är det en riktig brukshäst!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Robin »

Haha ! jaa.. Antagligen går det inte hem här hemma då frugan vill ha en billigare andra bil som är lite snåål =)

Men man kanske kan rycka två tändkablar =D

Med tanke på att du inte skrivit miltalet antar jag att den rullat närmare 30k ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Dennis »

Nä nä! den har inte gått så långt, kommer inte ihåg nu men tror inte den passerat 20
Safrane är nog den Renault som jag håller för att vara allra högst driftsäkerhet på
det enda som strular ibland är den automatiska nivåregleringen, men det har jag ju andra fjäderben till.

RX4 annars? :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Tony »

Robin wrote:
Alpine Linus wrote:
Robin wrote:Förstår va du säger Bengt.. Men jag har varken tid eller ork att lyfta motorn på den nu. Känns som om inte detta fungerar måste ändå motorn ut på ett eller annat vis för byte/slipning av detaljer.

Bilen måste gå nu annars inhandlas en ny andrabil. Kollade faktiskt på din Safrane RXE Dennis =D
Och mjölkisen blir skrotad ? =(
Njae, det har ja liksom inte hjärta till. Kommer med lite tur få gott om plats inom en snar framtid och då ställs den nog på hög tills man hittat och kanske filat järnet på en vassare maskin. Kanske f4r ? =D
eller kan du ju köpa f7p delarna jag har, högkomp je kolvar i öd sitter i ett kasst block,annat som är bra att borra följer med, trimkammar från enem, skall enligt utsago ha balanserad vev, och nya lager. toppen är lite fixad med sätena men jag tycker dom kunde porta avgaset lite mer. 4000kr för allt, det hittar du inte kolvarna för typ. medföljer lite kablar och annat löst,vet inte om allt finns men du har ju redan en motor att ta delar från.
Borra blocket kostar typ 1000kr sen bara skruva ihop, tumics gamla motor som dom sa 200hk men det veta fan men mer än 137 skall det bli iaf.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Robin »

Håll inte på sådär nu Tony ! :D

Ja ska se vad som händer nu först. Nämde även safranen för frugan och så länge jag
Pratade lull lull så lät det bra. Nämde förbrukningen så rynka hon på näsan. Men inte mycket :D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Joakim16v »

Robin wrote:Håll inte på sådär nu Tony ! :D

Ja ska se vad som händer nu först. Nämde även safranen för frugan och så länge jag
Pratade lull lull så lät det bra. Nämde förbrukningen så rynka hon på näsan. Men inte mycket :D
Om du ska ner till Dennis och hämta bil får du svänga förbi på lite fika :)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16v -95 "Mjölkexpress Budget"

Post by Robin »

Givet Joakim ! =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply