Motorbygge F7P i ett R block

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Motorbygge F7P i ett R block

Post by Tony »

När jag köpte mitt maxi projekt fick jag med mig en motor som tidigare figurerat här på forumet en clio F7p 722 motor som skulle ha 200hk en den ägaren, då med ett gammalt haltec.

Han jag köpte bilen av hade köpt den och plockat toppen på den för att kolla över den, och tur var väl det, en cyl hade haft besök av ett trasigt tändstift så det var bara skrot av blocket, till saken hör till att det är Je högkompskolvar i ÖD.

Då jag håller på med 2 liters F7r hellre så försökte jag lite löst att bli av med iaf kolvarna och kammarna som satt i motorn, nu verkar det problemet löst sig då det dök upp en clio 16v tillsalu här med en motor som hade åkt väldigt länge med trasig topplockspackning så både block och topp var skadat, så planen blev att ta mina delar och den bilens kringutrustning, det sitter nämligen ställbara kamdrev, extraktorrör och trimkammar i den.

Jag har även ett P block som ligger och skräpar som en kört vevlagersnurr på, så vad gör man jo vi borrar det blocket, står 83 under kolvarna så det är väl 83mm antog jag utan att mäta, ett P block har 82mm. Sen kommer det sig att jag även har ett 2 liters block från en R liggande och fick för mig kolla om kolvarna gick i där (82,7mm borr ) till min förvåning gör dom det.

Då blev nästa plan att kolla om det passar, bort till gamla jobbet och mäta runt med mickrometer, jo samma diameter på ramlager, 0,2mm kolvspel :racesmile:

Så receptet blir nu.
2,0 R block
1,8 P vev
JE högkompkolvar anpassade till 2,0 blockets borrning, men gjorda för en P
H profilstakar (samma till P och R )
clio williams oljetråg (bättre skvalpskydd )
P topp med portning och justerade ventilsäten.
lite oklart vilka kammar vi kör på (har 3 olika uppsättningar )
ställbara kamdrev
extaktorgrenrör.
avskärmat luftfilter.
live mappad styrbox (av en engelsman )

skall vara klart till Gotland :racesmile:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Motorbygge F7P i ett R block

Post by mange »

Skoj projekt! Kommer bli fint yl i denna :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Motorbygge F7P i ett R block

Post by Tony »

Börjar sätta ihop denna i helgen, toppen först, har ventilerna ur för 2 säten var lite skadade av ett tändstift, nu fixat, sätena är sedan tidigare Mira frästa med 3 vinklar, dock är avgaskanalen typ orörd, så den skall snyggas till, nya ventiltätningar skall monteras, sen skall ventilerna monteras, sen blir det dags för bottendelen.

Vevaxeln skall flyttas över, få nya packboxar, Hprofil stakarna monteras på kolvarna och stoppas i, sen väntas det på MLS topppackning, nya topplocksbultar, sen skall motorn ihop. För nästa helg skall den in i bilen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Motorbygge F7P i ett R block

Post by Tony »

Image

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Motorbygge F7P i ett R block

Post by Tony »

En no name ARP och EN ARP 2000 Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Motorbygge F7P i ett R block

Post by Alpine Linus »

Ser trevligt ut, kommer bli bra detta! :D glöm inte bort växellådan heller! =)
Här är ställbara kamdrev som skall på motorn också!

Image
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Motorbygge F7P i ett R block

Post by Tony »

Kanske skall nämna att det är toppen från en 200 hk 1,8. Clio som det talats om innan på forumet.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Motorbygge F7P i ett R block

Post by Tony »

lite skillnad i komp
Image

lite skillnad i hållbarhet ????
2 st standardstakar från olika renault motorer
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Motorbygge F7P i ett R block

Post by Tony »

ventilerna sitter i toppen, nu är det dags för bottendelen, I profilstakarna ratas för originalet pga viktskillnaden.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Motorbygge F7P i ett R block

Post by Tony »

126hk lite över 4k ger den än så länge dvs samma som den gav vid 7200 varv standard, kan sluta bra detta. :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply