Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Moderator: Forumpolisen
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Skulle byta avgassystem på Clion.
Gick väl "sådär". . . allt strulade för mig.
Ska fortsätta i helgen.
Gick väl "sådär". . . allt strulade för mig.
Ska fortsätta i helgen.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Fick dit det efter lite tårar.
Gamla fästen som vägrade lossna, tog i vad jag tror var precis så mycket så bulten inte small
Så hängde upp det i det gamla, lite gummi och lite buntband.
Verkar sitta där nu.
Dock finns det ett problem som ni kan se. Det gamla hemmameckade sportsystemet orsakade ett hål i kofångaren.
Finns det något bra man kan lägga i eller något man kan göra för att få till det lite snyggare? Typ något metallskit man lägger ovanpå eller något sånt? Har aldrig behövt kapa i en kofångaren och har därför inte heller behövt laga det.
Är en sådan som gillar original....
För att få på det behövdes det vinklas lite då original stack ut lite för brett och lite för långt.
Så fick fasa röret lite på insidan, men förutom det så var det inte några problem.
Gamla fästen som vägrade lossna, tog i vad jag tror var precis så mycket så bulten inte small
Så hängde upp det i det gamla, lite gummi och lite buntband.
Verkar sitta där nu.
Dock finns det ett problem som ni kan se. Det gamla hemmameckade sportsystemet orsakade ett hål i kofångaren.
Finns det något bra man kan lägga i eller något man kan göra för att få till det lite snyggare? Typ något metallskit man lägger ovanpå eller något sånt? Har aldrig behövt kapa i en kofångaren och har därför inte heller behövt laga det.
Är en sådan som gillar original....
För att få på det behövdes det vinklas lite då original stack ut lite för brett och lite för långt.
Så fick fasa röret lite på insidan, men förutom det så var det inte några problem.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Besiktning av Clion idag resulterade i en mindre arbetsorder.
Styrled vänster, kass
Spindelled höger kass.
Dåliga bromsar fram
Baklampornas toning otillåten
Så det är väl bara att beställa delar
Styrled vänster, kass
Spindelled höger kass.
Dåliga bromsar fram
Baklampornas toning otillåten
Så det är väl bara att beställa delar
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Delar beställt.
1007:- fattigare.
Som hittat för faen! Svårt att tro att man kan få det billigare
1007:- fattigare.
Som hittat för faen! Svårt att tro att man kan få det billigare
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Det där med att kapa i kofångaren är det fan nackskott på, samma på mågens clio sport. Vet inte heller hur man ska lösa det dära riktigt :/
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Robin wrote:Det där med att kapa i kofångaren är det fan nackskott på, samma på mågens clio sport. Vet inte heller hur man ska lösa det dära riktigt :/
Nej, funderar på en bit böjd metall eller något. Får man till det snyggt kan det se ut som ett medvetet värmeskydd tänkte jag. Men svårt då det inte är några raka kanter.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Lämnade in bilen på verkstad idag.
Ska bli spännande att se vad de säger om det.
Passade på att visa dem en video på det och pratade lite allmänt. Killen där verkade kunnig och knepig så det löser sig nog.
Passade på att lägga upp en video på youtuben med.
https://www.youtube.com/watch?v=tSaHAfpDOuM
Ska bli spännande att se vad de säger om det.
Passade på att visa dem en video på det och pratade lite allmänt. Killen där verkade kunnig och knepig så det löser sig nog.
Passade på att lägga upp en video på youtuben med.
https://www.youtube.com/watch?v=tSaHAfpDOuM
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Verkstaden har nollat någon mätare för "etanolhalt" eller något sånt och gjort en programvaruuppdatering av motorstyrningsmjukvaran.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
"Etanolhaltsberäkningen" verkar kunna spöka ibland har man hört. Undrar det är ifall man har "tvärtbytt" bränsle och inte kört nog långt så att motorstyrningen har fått "lära om sig".Jöns wrote:Verkstaden har nollat någon mätare för "etanolhalt" eller något sånt och gjort en programvaruuppdatering av motorstyrningsmjukvaran.
Nytt program låter också bra! Som jag skrev så har "rusningen" inte hänt på länge för oss, och kan mycket väl ha varit programuppdatering som fixade till det.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Baggis wrote:"Etanolhaltsberäkningen" verkar kunna spöka ibland har man hört. Undrar det är ifall man har "tvärtbytt" bränsle och inte kört nog långt så att motorstyrningen har fått "lära om sig".Jöns wrote:Verkstaden har nollat någon mätare för "etanolhalt" eller något sånt och gjort en programvaruuppdatering av motorstyrningsmjukvaran.
Nytt program låter också bra! Som jag skrev så har "rusningen" inte hänt på länge för oss, och kan mycket väl ha varit programuppdatering som fixade till det.
ok, ja jag vet ju inte alls vad de har kört på innan.
Jag har kört 100% bensin under mina två tankar iaf. Eller 1.5 rättare sagt.
Tänkte köra några tankar bensin för att sedan köra några tankar E85 så man har lite medel på de båda.
Kan ju vara kul att jämföra lite mellan två möjliga bränslen.
Vi får se lite hur det går nu. Inget avgörande så sett men ändå lite sådär, tveksam funktion.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Skulle åka på lunch igår.
Bilen gick inte att låsa upp med fjärrlåset.... efter lite bankande, skakande och tryckande så konstaterade jag vad felet var, låste upp med nyckeln och körde och käkade spätta.
Fick så snälla laga den nu på morgonen så nu verkar allt fungera som det ska. Har inte testat den på bilen men den lyser som den ska och allt sånt.
När vi ändå pratar nycklar, är det någon som känner till hur man kan kopiera en nyckel?
Vet att det går på VAG via sådana mer "skumma" låssmeder....
Men Renault verkar vara lite svårare att kopiera.
Har nämligen bara en nyckel som fungerar, den andra hade förra ägaren tappat i marken några ggr för mycket så den var i delar.
Hittade en del delar när jag tömde bilen och lödde ihop den så den blinkar och så, men varken immobiliser eller centrallås fungerar med den.
Bilen gick inte att låsa upp med fjärrlåset.... efter lite bankande, skakande och tryckande så konstaterade jag vad felet var, låste upp med nyckeln och körde och käkade spätta.
Fick så snälla laga den nu på morgonen så nu verkar allt fungera som det ska. Har inte testat den på bilen men den lyser som den ska och allt sånt.
När vi ändå pratar nycklar, är det någon som känner till hur man kan kopiera en nyckel?
Vet att det går på VAG via sådana mer "skumma" låssmeder....
Men Renault verkar vara lite svårare att kopiera.
Har nämligen bara en nyckel som fungerar, den andra hade förra ägaren tappat i marken några ggr för mycket så den var i delar.
Hittade en del delar när jag tömde bilen och lödde ihop den så den blinkar och så, men varken immobiliser eller centrallås fungerar med den.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
- Stymie
- Posts: 3611
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Kolla med carkey.se
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Har kollat med dem men de rör sig inte nere i Skåne.Stymie wrote:Kolla med carkey.se
Och jag har inget där uppe i Norrland som jag behöver göra.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Fick ju lite problem på besiktningen så jag tog tag i detta igår.
Bytte spindelled och styrstag på ena sida, var bara den ena som var kass men tänkte det är lika bra att byta bägge på båda sidorna så är det friskt.
Styrstag på ena sidan och spindelled på ena sidan som inte var som det skulle.
Passade på att byta bromsar fram med då de tog ojämnt ändå.
Smörja upp och fixa lite när man ändå är där och gräver är ju självklart.
Fick ju påhopp med att den förra ägaren tonat baklamporna.
Fick lite Aceton och tålamod så var de som de skulle igen.
Våtslipade lite och polerade upp dem med självklart.
Före borttagning av färg. Samt efter.
Efter slipning och polering.
Nytt och fräsht.
Började lite lätt på andra sidan idag och bromsskivan där satt så in i helvete så efter lite värma och banka och WD40:ande så gick jag iväg.
Sedan efter lite vila så lossnade den när jag bankade igen.
SKa göra klart det ikväll.
Bytte spindelled och styrstag på ena sida, var bara den ena som var kass men tänkte det är lika bra att byta bägge på båda sidorna så är det friskt.
Styrstag på ena sidan och spindelled på ena sidan som inte var som det skulle.
Passade på att byta bromsar fram med då de tog ojämnt ändå.
Smörja upp och fixa lite när man ändå är där och gräver är ju självklart.
Fick ju påhopp med att den förra ägaren tonat baklamporna.
Fick lite Aceton och tålamod så var de som de skulle igen.
Våtslipade lite och polerade upp dem med självklart.
Före borttagning av färg. Samt efter.
Efter slipning och polering.
Nytt och fräsht.
Började lite lätt på andra sidan idag och bromsskivan där satt så in i helvete så efter lite värma och banka och WD40:ande så gick jag iväg.
Sedan efter lite vila så lossnade den när jag bankade igen.
SKa göra klart det ikväll.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Bytte lite leder och lite bromsar.
Bilder för den som är intresserad. Hoppas det hjälper någon i framtiden.
Bytte, spindelled, styrstag samt bromsar fram.
Tänkte det var lika bra att ta allt på samma gång då det var länge sedan det byttes och vissa saker fick tvåor på besiktning.
Lossa bult på styrstag. Även den innanför så du kan gänga ut staget.
Tar du loss denna bulten först blir det extra jobbigt sen.
Mutter som håller spinddelled. 16mm. Sitter så satan.
Även om jag inte skulle ha bytat bromsar så hade jag tagit bort bromsskivan för att komma åt bättre. Sannorlikheten att det går snabbare är stor. Du kommer behöva banka på denna sen så ta inte bort muttern helt.
Jag lämnade den så. Och sedan BANKA!
I mitt fall satt det som satan på ena sidan och jag fick värma och olja in det länge. Andra sidan var trevligare och det var bara att banka ut.
Två bultar sitter under drivknuten. Dessa är i mitt fall 18mm. Såg ut att vara original men vem vet. De jag satte dit sen var 16mm.
Här behöver du en fast nyckel. Hylsnyckel duger inte.
Bulten på andra sidan spindelleden. Som synes fick den sin dos av WD40 och värme. Denna sidan satt hårt.
16mm
När bulten som går igen och håller allt är loss(16mm) så kan man ta bort de två 18mm muttrarna på undersidan. Lossa dem kan du göra innan då det är lättare att lossa dem när allt sitter ihop. Jag satte fötterna mot bromsskivan så allt höll sig på plats.
Lite papper mellan för att inte skada damasken för mycket. Sedan bara banka.
Har man brytverktyg för detta så är det ju bra men detta går med.
Banka från lite olika håll, häll på WD40 och banka lite till.
Fick värma lite försiktigt på ena sidan, medans andra gick lättare.
När du bankat ut den gamla ska den nya in.
Jag brukar bara trycka in den lite lätt, behövs inte 1tons kraft om man säger så.
I med bultarna(svårare än vad det ser ut att vara, då det måste bli hyfsat rakt när du hissar upp allt).
Bult för styrstag loss. För observanta så är detta faktiskt andra sidan.
Du lossade lite på muttern innan du tog loss det helt. Så nu blir det ju väldigt lätt att bara gänga ut styrstaget för hand.
Glömde du lossa på allt först så blir det betydligt jobbigare nu.
Det skiljer på höger och vänster. Så jämför så du säkert har fått rätt innan du kränger dit den nya.
Dit med den nya. Hissa upp lite så får du dit muttern bra med utan att börja gråta så fort det börjar gå lite trögt och allt bara snurrar.
En annan sak man kan göra för att slippa gråta och få psykbryt.
Hänger man bara upp den så kommer den garanterat trilla ner och någon kommer bli arg.
Gång på gång på gång på gång.
Då föregående ägare(eller förra igen, eller så) smörjde upp glidpinnarna med kopparpasta så fick jag rengöra båda sidorna och lägga en massa tid på det för att få det att fungera bra.
Om någon tänker "men kopparpasta är ju perfekt till att smörja där" då är ni helt fel ute.
Visst, rätt smörjmedel är dyrt, men också rätt.
Dit med skiten. Ser ganska trevligt ut ändå.
Leta reda på den största jävla polygripen eller annat lämpligt verktyg för att pressa tillbaka bromskolven.
Glöm inte öppna behållaren för bromsvätskan.
Har du fel verktyg här så kommer det sluta i tårar. Saknar du en stor polygrip, köp en. Du kommer använda den mer än vad du tror.
Denna ser sjukt stor ut men jag kan säga som så att den är så stor. Den är lutad mot bromsskivan, det är inte så att jag håller den framför
Som sagt, en STOR polygrip underlättar
FÄRDIGT.
Bilder för den som är intresserad. Hoppas det hjälper någon i framtiden.
Bytte, spindelled, styrstag samt bromsar fram.
Tänkte det var lika bra att ta allt på samma gång då det var länge sedan det byttes och vissa saker fick tvåor på besiktning.
Lossa bult på styrstag. Även den innanför så du kan gänga ut staget.
Tar du loss denna bulten först blir det extra jobbigt sen.
Mutter som håller spinddelled. 16mm. Sitter så satan.
Även om jag inte skulle ha bytat bromsar så hade jag tagit bort bromsskivan för att komma åt bättre. Sannorlikheten att det går snabbare är stor. Du kommer behöva banka på denna sen så ta inte bort muttern helt.
Jag lämnade den så. Och sedan BANKA!
I mitt fall satt det som satan på ena sidan och jag fick värma och olja in det länge. Andra sidan var trevligare och det var bara att banka ut.
Två bultar sitter under drivknuten. Dessa är i mitt fall 18mm. Såg ut att vara original men vem vet. De jag satte dit sen var 16mm.
Här behöver du en fast nyckel. Hylsnyckel duger inte.
Bulten på andra sidan spindelleden. Som synes fick den sin dos av WD40 och värme. Denna sidan satt hårt.
16mm
När bulten som går igen och håller allt är loss(16mm) så kan man ta bort de två 18mm muttrarna på undersidan. Lossa dem kan du göra innan då det är lättare att lossa dem när allt sitter ihop. Jag satte fötterna mot bromsskivan så allt höll sig på plats.
Lite papper mellan för att inte skada damasken för mycket. Sedan bara banka.
Har man brytverktyg för detta så är det ju bra men detta går med.
Banka från lite olika håll, häll på WD40 och banka lite till.
Fick värma lite försiktigt på ena sidan, medans andra gick lättare.
När du bankat ut den gamla ska den nya in.
Jag brukar bara trycka in den lite lätt, behövs inte 1tons kraft om man säger så.
I med bultarna(svårare än vad det ser ut att vara, då det måste bli hyfsat rakt när du hissar upp allt).
Bult för styrstag loss. För observanta så är detta faktiskt andra sidan.
Du lossade lite på muttern innan du tog loss det helt. Så nu blir det ju väldigt lätt att bara gänga ut styrstaget för hand.
Glömde du lossa på allt först så blir det betydligt jobbigare nu.
Det skiljer på höger och vänster. Så jämför så du säkert har fått rätt innan du kränger dit den nya.
Dit med den nya. Hissa upp lite så får du dit muttern bra med utan att börja gråta så fort det börjar gå lite trögt och allt bara snurrar.
En annan sak man kan göra för att slippa gråta och få psykbryt.
Hänger man bara upp den så kommer den garanterat trilla ner och någon kommer bli arg.
Gång på gång på gång på gång.
Då föregående ägare(eller förra igen, eller så) smörjde upp glidpinnarna med kopparpasta så fick jag rengöra båda sidorna och lägga en massa tid på det för att få det att fungera bra.
Om någon tänker "men kopparpasta är ju perfekt till att smörja där" då är ni helt fel ute.
Visst, rätt smörjmedel är dyrt, men också rätt.
Dit med skiten. Ser ganska trevligt ut ändå.
Leta reda på den största jävla polygripen eller annat lämpligt verktyg för att pressa tillbaka bromskolven.
Glöm inte öppna behållaren för bromsvätskan.
Har du fel verktyg här så kommer det sluta i tårar. Saknar du en stor polygrip, köp en. Du kommer använda den mer än vad du tror.
Denna ser sjukt stor ut men jag kan säga som så att den är så stor. Den är lutad mot bromsskivan, det är inte så att jag håller den framför
Som sagt, en STOR polygrip underlättar
FÄRDIGT.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson