Renault 5 TS JPR Edition 1979

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Renault 5 TS JPR Edition 1979

Post by r5racing »

Kastar upp en tråd ifall nån är intresserad!

Eftersom jag ganska snabbt konstaterat att jag aldrig kommer bli av med alla mina 5or så kan jag lika gärna fortsätta med dom!

Grundkoncept:
Gatreggad byggd på en racingkaross med plåtar från en 85a...
Ska användas till: sprintrace/endurancerace/timeattack/trackdays och eventuellt lite rally.... Kommer givetvis leka lite på småvägarna med :roll:

Motor: Alpine (90HK) kammaxel, plannad topp 1,5 mm +-, andra kolvar för bättre komp (12-13 i komp) kommer inte exakt ihåg, extraktor 4-1, WEBER 36, öppen tratt på förgasaren för malligare ljud och bättre luftflöde :roll: , oljekyl

Växellåda: Nyrenoverad HA1

Chassi: Alpine stavar med bilstien stötdämpare, gjutna länkarmar bak, grov krängare fram och dubbel krängare bak, lite högre än vad racingbilen är nu men tillräkligt låg för att bibehålla cambern fram

kaross: 1979ans kaross som gått bana, så bur är redan i.... ingen onödig vikt i form av massa och annat kladd... kommer förhoppningsvis bli plastskärmar och luckor om jag hittar nån som säljer annars får jag försöka mig på egna i glasfiber!

Däck/fälg: Yokohama A032 R-däck till bana på OZ fälgar vid regn 5" breda och ett set andra 5,5" för torrt :D

Övrigt: vill ha tag på insug för liggande förgasare

Håller just nu på att plockar ner min sista gatbil som ska skrotas och skänka plåtarna till denna. hoppas kunna börja framåt våren/sommaren med den här..

Bilder:
Image Så här ser den ut just för tillfället...

Image Den röda som får donera....
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 5 TS JPR Edition 1979

Post by mange »

Klar till gotland?
Fattar inte riktigt vilken maskin du ska ha. En alpine eller en kiltopp med alpinekam?
Antar att du menar alpine motor, för som jag förstått så fungerar inte alpinekammen i vanliga motorn
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TS JPR Edition 1979

Post by r5racing »

Nejnej denna är verkligen inte klar till Gotland själva racebilen som den ska utgå ifrån är färdig typ nästa vecka men inte "gatbilen" vet inte om det blir som det är tänkt för det blir mycket krångel hos besiktningen...

Alpine motorn är väl inte en stötstångare?

nja snarare att min kamm har samma lyft som en Alpine sug kamm satt i en TS motor innan och verkar lyfta som den ska så vi provar...
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 5 TS JPR Edition 1979

Post by mange »

Alpine motorn har stötstänger.
Ok då förstår jag, men satsa på vassare kan för alpinekammen är inte speciellt vass
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TS JPR Edition 1979

Post by r5racing »

den funkar gott och väl på ts motorn ger skapligt bra lyft så vass är den, visst kan ha vassare men det medför ny kam (inte billigt) sen ska man ha andra fjädrar stötstänger osv...

Jag kör med detta så får vi se, helst skulle jag vilja bli av med alla femmor så jag kan knåpa ihop en 16V Clio för time attack och trackdays..
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 5 TS JPR Edition 1979

Post by Alpine Linus »

alpine motorn är "samma" som TS blocket bara andra kolvar och topp. men fortfarande 1397cc med stötstänger =)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 5 TS JPR Edition 1979

Post by mange »

Du kan ju slipa om kammen han i Tyresö har alla nisse hedlunds kamprofiler (de som arne berg använde). har för mig att han tar typ 1500 för en omslipning
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TS JPR Edition 1979

Post by r5racing »

ImageImageImage

Premiär Turen i Grupp 2TS avklarad!!!

Efter att ha slitit som ett djur i flera veckor stod bilen klar i garaget!!

Följande är gjort.
Motor: extraktorgrenrör, planad topp, hårdare ventilfjädrar, andra kolvar, "alpine" kamm, portad i topp samt insug/grenrör och för tillfället en Weber 32/32 tills min 36/36 fungerar

Växellåda: nyrenoverad HA1 blev riktigt töt och fin

chassi: Alpine stavar fram/original bak, Bilstien dämpare runt om, original bromsar, gjutna länkarmar bak

Att göra: byta till 79a karossen, byta huvudbromscylinder, fixa förgasaren, nya däck!!

Letar Alpine/Alpine Turbo oxå så hör ni nån till salu så skrik till :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TS JPR Edition 1979

Post by r5racing »

Image

Lastat för avfärd mot Kinnekulle Ring imorgon, cirka 12st Clio i Junior cupen och ytterliggare 15-20 Clios i Jtcc klassen!

Känns skönt att jag kör förebilden för dom alla ;)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TS JPR Edition 1979

Post by r5racing »

Här kommer en rapport om helgens tävling.

Jag åkte ner till Kinnekulle på torsdagen för att hinna med att besikta och göra klart det sista innan träningen började fredag morgon och vädret såg faktiskt lovande ut för helgen så det fanns chans för bra tider och resultat.

Fredag: Träningen började skapligt men en bränsleslang satte stopp för ett riktigt attackvarv då bilen tappade bränsletryck i slutet på rakan men jag lyckades ändå sätta ett nytt personbästa varv (officielt) med 1,1 sekund. Det är något jag är oerhört nöjd över och det visar att förbättringarna gett resultat. Kvalet kördes under eftermiddagen och jag hoppades på ytterliggare förbättring då vi fixat lite småfel samt justerat lite och nya däck såklart, tyvärr gick det inte som det var tänkt så någon förbättring blev det inte och vi kom på att vi åkte för smala fälgar fram så för att få bilen att styra bättre lyckades jag låna bredare fälgar som vi satte fram till lördagens race.

Lördag: Regn, men jag kom ihåg 2013 när det regnade och jag körde mitt livs race så nu var det dags igen. Jag gjorde en riktigt bra start och tog mig genast förbi bilen framför och sen var det fight fram tills dess att en framförvarande tappade kontrollen vilket gjorde att luckan till bilen bakom krympte så på rakan var jag omkörd, jag tog i och två varv senare var jag förbi. Det såg ut som att jag var på väg mot min allra första seger... Men vid en varvning från den snabbare klassen vi körde med gjorde att jag gled lite ur spår och körde över kurbsen vilket fick en tändkabel att hoppa av så bilen blev trecylindrig, jag fick göra ett snabbt stopp och sen ut igen men tyvärr hade jag tappat klassvinsten men jag lyckades ändå knipa en andra plats vilket jag får vara nöjd med.

Söndag: Jag hade haft en bättre varvtid än ett par bilar från lördagens race så vi var cirka fyra bilar som kunde fightas, återigen regnade det och när starten gick var det bara en dimma så jag backade av lite och kom igen när dimman lättat och det blev ännu en fight om ledningen i klassen. Denna gång stod jag och min Renault 5 som segrare och det var ren och skär glädje när jag gick över mållinjen för att få min allra första seger i karriären!!!

Det är få gånger man hör racingförare hoppas på regn men jag är en av dom som hoppas på regn resten av säsongen, så nu är det bara att ladda om och fixa småsaker på bilen inför nästa tävling om cirka en månad!
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TS JPR Edition 1979

Post by r5racing »

Image

Racerapport!

under lördagen kördes det tävling på Kinnekulle Ring!

Jag körde dock bara första träningen och kvalet innan motorn tackade för sig så nu råder bråda dagar fram till finalen!

Att göra fram tills dess:
Ny bottendel i motorn
ny växellåda
nya drivaxlar
grövre krängare fram inkl nya fästen
fångstremmar bak
nya fästen till krängaren bak
ny huvudbromscylinder
skärmbreddare
andra däck
byta styrväxel
svetsa ett fäste till torisionstaven v-fram
lätta lite mer

Förhoppningsvis borde detta hjälpa till att sänka varvtiderna!
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TS JPR Edition 1979

Post by r5racing »

Image

Vad som såg ut att vara en bra grund att bygga nya motorn på visade sig vara samma sk*t!

Vevlager åt hellskotta så nu står jag utan motor till finalen!

jag har ytterliggare 1st 1300cc men den motorn är inte heller mycket att ha tyvärr så ja de ser ut som att säsongen är över för min del!

Visst jag kan slipa veven osv men det kostar mer än vad jag har möjligheter att lägga just nu.

Renault 5 TS Gr.2 tar en paus och jag försöker hitta ny motivation till 2016!
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 5 TS JPR Edition 1979

Post by Tony »

Är vevlager dåliga på den sista motorn åxå? Det är ju bara en vev du behöver
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TS JPR Edition 1979

Post by r5racing »

Både vev och vevlager var dåliga tyvärr!

Har en motor till men den vågar jag inte öppna då den inte ens går runt men veven kan ju vara fin ändå men jag avbryter denna säsongen så får vi se hur vi gör till nästa år!

Slipa veven kostar 2400:- på en firma här i stan och när man ändå gör det vill man gärna balansera grejerna med så då är det 2600:- till sen tillkommer nya lager och packningar så det är ju iallafall 6000:- innan motorn är ihop igen och då är frågan om det är värt det?
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 5 TS JPR Edition 1979

Post by Tony »

Jag hade kollat veven på den motorn annars finns det väl fler som ligger på sånna motorer som man typ får gratis.
Jag hade ju inte lagt massa pengar på en vev till en sån motor, men det är jag.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply