Club Renault Sverige www.clubrenaultsverige.com
Författare Meddelande

<  Mitt Renaultprojekt / Renovering  ~  21 Turbo Quadra -91

InläggPostat: sön 01 mar 2015, 23:44
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 8465Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
Beror ju på hur mycket man tänkt trimma, en 225 kan spotta ut stakarna vid vrid över 300 lbs



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: mån 09 mar 2015, 12:33
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 8465Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
Händer det något?



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: lör 25 apr 2015, 16:44
AnvändarvisningsbildInlägg: 2139Ort: StockholmBlev medlem: tis 22 maj 2007, 11:34
Nu äntligen har det hänt något igen.. Inte mycket men jag har fått bort löphjulet till kamremmen samt remskivan på veven. Vattenpumpen verkar gilla sin plats på blocket, tre avdragna skruvar blev det plus att jag inte får bort den lösa delen som kylarslangen ansluter till. Har dränkt det i röstläsare och satte vattenpumpen i lite press så hoppas jag att det ska gå vägen nästa gång.. Då ska blocket förhoppningsvis upp i mitt nyinköpta motorstativ från Biltema också..
Ett par bilder blev det:
Bildstatus när jag lämnade
Bildkonstig märkning på blocket.. Kanske är bytt, jag hittade i alla fall ingen lagning på det. Verkar rätt fräscht faktiskt. Lite rengöring och kanske färg på det så blir det som nytt!



_________________
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Offline Profil
InläggPostat: sön 26 apr 2015, 10:37
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 8465Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
Nu får du öka jocke, 2 remskivor och 3 avdragna skruv på 3 månader är lite långsamt om du skall bli klar någon gång ;)



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: tor 11 jun 2015, 09:18
AnvändarvisningsbildInlägg: 2139Ort: StockholmBlev medlem: tis 22 maj 2007, 11:34
Nu har jag varit ute en sväng till!
Bild
Vattenpumpen fick inse sig besegrad efter ett kort möte med herr huggmejsel. Lite avdragna bultar att få ur fortfarande men det löser sig..

Bild
Även veven hittade ut från blocket..
Bild
Närbild på överfallen. 2an har antydan till repor
Bild
men motsvarande lagerbana på veven ser bra ut..
Bild
Blocket som det ser ut nu. Nu ska avdragna bultar ur, oljemunstycken och foder ska ur och blocket rengöras ordentligt.

Nu är alla delar som ska lättas och balanseras lösa.. Jag måste därför inhandla en koppling. Har ni några förslag? Standard Alpine V6t kanske?
Målet är runt 200-220 hk så den behöver ju inte vara våldsamt kraftig..



_________________
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Offline Profil
InläggPostat: tor 11 jun 2015, 16:17
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 8465Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
Det klarar väl en original koppling?



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: tor 11 jun 2015, 17:29
AnvändarvisningsbildInlägg: 2139Ort: StockholmBlev medlem: tis 22 maj 2007, 11:34
Vet inte. Original har väl motorn bara 175hk utan kat. Klarar den 25% ökning? Det är iofs enklast om original håller antar jag..



_________________
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Offline Profil
InläggPostat: tor 11 jun 2015, 18:41
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 8465Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
Det är ju vridet som dödar, men passar en 25t koppling? Eller är det samma sak?



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: tor 11 jun 2015, 22:45
ForumpolisInlägg: 4614Ort: ÅlemBlev medlem: tis 15 mar 2005, 18:04
21T 25/espace v6 samt Alpine v6 har samma storlek på koppling. Turbomodellerna har lite kraftigare fjädrar i tryckplattan.



_________________
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Offline Profil WWW
InläggPostat: fre 12 jun 2015, 13:09
ForumpolisInlägg: 2755Ort: SundsvallBlev medlem: lör 07 dec 2002, 13:22
http://www.performanceclutch.co.uk/p0/2 ... 233037.htm

http://www.lkperformance.co.uk/car-part ... t_id=24010

http://www.helix-autosport.com/products ... s/renault/

Finns ju lite annat.

Jag kör standard uppsättning fast originallamellen är skickad för byte till sinterplattor.

Detta har nu rullat säkert 8år. Slirar inte än så länge. Och jag ligger väl på närmare 250-280 i motorn ?!



_________________
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Offline Profil WWW ICQ
InläggPostat: ons 02 sep 2015, 14:43
AnvändarvisningsbildInlägg: 2139Ort: StockholmBlev medlem: tis 22 maj 2007, 11:34
Jahopp.. Nu blev det klurigt igen..

Black Diamond kopplingarna verkar inte göras längre, så då återstår Alpine-varianterna som verkar ge upp runt 350nm enligt Britterna.

Dessutom verkar de (britterna") precis vara i färd med att anordna gruppköp på svänghjul anpassade för Helix-kopplingar. ca £300 + porto för svänghjulet.. Känns väl som vettigt pris eller? Jag har inte så mycket erfarenhet av det här :lol:

Då är frågan vad man ska ha för typ av koppling till det?

https://turborenault.co.uk/t39555/

http://www.helix-autosport.com/products ... ub-spline/

Kanske är bäst att gå på custom-svänghjul direkt så finns det gott om val framöver. Frågan är vilket triggermönster man ska ha. Kanske lika bra att satsa på ett vanligt så man kan köra valfritt stand-alone-sprut? Men då blir jag väl av med färddatorn?
Jag antar också att standard-sprut inte gillar omslipade kammar?

Vilka dilemman man råkar ut för bara för att man råkar köpa en bil med portad topp och slipad kam.. :roll: :lol:



_________________
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Offline Profil
InläggPostat: tor 03 sep 2015, 04:32
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 8465Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
Samma sida har gruppköp på R26r svänghjul för 310£ har jag för mig, så det ligger väl där



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 5 av 5
72 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori