21 Turbo Quadra -91

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Robin »

Joakim kan förmedla stadskörning sen till mig så ska jag se om jag hakar på trenden. Men som jag ser det nu så vill jag inte lätta någe svänghjul avsevärt mycket.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

Förstår inte att ni är så rädda för det, en clio sport eller megane eller alla små renaults med F motorn har ca 5,8 kg svänghjul, inte vägt ett R21 t svänghjul men sett ett och det finns att ta av innan ni behöver bry er om ni märker det.
Sett massa som bytt på megane Rs och ingen klagar på svänghjulets vikt utan bara ser det som positivt på responsen, det dom klagar på är kopplingen som upplevs lite tung om man kör den värsta kopplingen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Robin »

Vi får se Tony, är väl växellådsrenovering inom kort. Då kanske man ta ner svänghjulet också :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Dennis »

Om man börjar svarva och borra i svänghjulet måste det balanseras och då behöver veven ur.
Tryckplattor är ofta väldigt dåliga, och det är absolut inget som säger att en ny är stabil i sin balans.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Robin »

Just ja, man balanserar med veven. Då är det lika bra att byta stakar å kolvar. Även i med starkare foder. Äh mitt svänghjul är bra som det är :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Dennis »

Det är inte mitt :wink: Det kräver mycket modifiering.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Joakim16v »

Jag ska ju ändå ha ur veven.. Vad ska man satsa på för tryckplatta/lamell? Kolvar/foder tror jag nog får bli standard..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Dennis »

Du tänker som jag då Jocke med kolvar stakar, jag ska ju inte pressa min över 300hk så då håller originalet.
Jag är ju inte igång med min 21 ännu så jag vet faktiskt inte vad för koppling jag ska ha. Det är ju samma mått som på Alpine V6turbo så jag har inte oroat mig för att man ska hitta ngt lämpligt. Kan vara värre för er men jag har ju automatisk momentbegränsning iomed bara framhjulsdrift :mrgreen:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

Helix- autosport finns i vanlig och sinterlamell
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Robin »

När jag gjorde min motor hade jag svänghjul på svarvning och renoverade tryckplattan. Renoverade även befintlig lamellplatta med sinterpuckar. Ca 270hk i motorn och inga tendenser till lamellslir efter 10år :D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Joakim16v »

Dennis wrote:Du tänker som jag då Jocke med kolvar stakar, jag ska ju inte pressa min över 300hk så då håller originalet.
Jag är ju inte igång med min 21 ännu så jag vet faktiskt inte vad för koppling jag ska ha. Det är ju samma mått som på Alpine V6turbo så jag har inte oroat mig för att man ska hitta ngt lämpligt. Kan vara värre för er men jag har ju automatisk momentbegränsning iomed bara framhjulsdrift :mrgreen:
Ja, finns egentligen anledning att byta kolvar och foder. Jag vågar/vill inte pressa för mycket effekt. Dels är ju quadra-lådan svagare än framkrafset och dels blir det dyrt!

Enda som jag funderar över är om det går att få ihop det bra med tanke på att jag inte har någon aning om vilken kolv som hör ihop med vilket foder.. Vill ju inte att den nybyggda motorn ska dra olja!
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Dennis »

Kör en lätt honing så gör det ingen skilnad. Men mät kolvringgapet ifall för att se om du ska satsa på nya ringar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Robin »

Hehe, ni kom ju ihåg hur mitt glapp i fodrena såg ut. Man kunde ju trycka kolven fram och tillbaka :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

Kostar och ligga på topp, jag kör all in så borde skiten hålla ihop
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Robin »

Joo, dom tar ju ut närmare 700 påsar ur den där motorn.. Så investera i lite kolvar å stakar kommer jag nog göra framöver :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply