21 Turbo Quadra -91

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

Beror ju på hur mycket man tänkt trimma, en 225 kan spotta ut stakarna vid vrid över 300 lbs
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

Händer det något?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Joakim16v »

Nu äntligen har det hänt något igen.. Inte mycket men jag har fått bort löphjulet till kamremmen samt remskivan på veven. Vattenpumpen verkar gilla sin plats på blocket, tre avdragna skruvar blev det plus att jag inte får bort den lösa delen som kylarslangen ansluter till. Har dränkt det i röstläsare och satte vattenpumpen i lite press så hoppas jag att det ska gå vägen nästa gång.. Då ska blocket förhoppningsvis upp i mitt nyinköpta motorstativ från Biltema också..
Ett par bilder blev det:
Imagestatus när jag lämnade
Imagekonstig märkning på blocket.. Kanske är bytt, jag hittade i alla fall ingen lagning på det. Verkar rätt fräscht faktiskt. Lite rengöring och kanske färg på det så blir det som nytt!
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

Nu får du öka jocke, 2 remskivor och 3 avdragna skruv på 3 månader är lite långsamt om du skall bli klar någon gång ;)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Joakim16v »

Nu har jag varit ute en sväng till!
Image
Vattenpumpen fick inse sig besegrad efter ett kort möte med herr huggmejsel. Lite avdragna bultar att få ur fortfarande men det löser sig..

Image
Även veven hittade ut från blocket..
Image
Närbild på överfallen. 2an har antydan till repor
Image
men motsvarande lagerbana på veven ser bra ut..
Image
Blocket som det ser ut nu. Nu ska avdragna bultar ur, oljemunstycken och foder ska ur och blocket rengöras ordentligt.

Nu är alla delar som ska lättas och balanseras lösa.. Jag måste därför inhandla en koppling. Har ni några förslag? Standard Alpine V6t kanske?
Målet är runt 200-220 hk så den behöver ju inte vara våldsamt kraftig..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

Det klarar väl en original koppling?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Joakim16v »

Vet inte. Original har väl motorn bara 175hk utan kat. Klarar den 25% ökning? Det är iofs enklast om original håller antar jag..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

Det är ju vridet som dödar, men passar en 25t koppling? Eller är det samma sak?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Dennis »

21T 25/espace v6 samt Alpine v6 har samma storlek på koppling. Turbomodellerna har lite kraftigare fjädrar i tryckplattan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Robin »

http://www.performanceclutch.co.uk/p0/2 ... 233037.htm

http://www.lkperformance.co.uk/car-part ... t_id=24010

http://www.helix-autosport.com/products ... s/renault/

Finns ju lite annat.

Jag kör standard uppsättning fast originallamellen är skickad för byte till sinterplattor.

Detta har nu rullat säkert 8år. Slirar inte än så länge. Och jag ligger väl på närmare 250-280 i motorn ?!
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Joakim16v »

Jahopp.. Nu blev det klurigt igen..

Black Diamond kopplingarna verkar inte göras längre, så då återstår Alpine-varianterna som verkar ge upp runt 350nm enligt Britterna.

Dessutom verkar de (britterna") precis vara i färd med att anordna gruppköp på svänghjul anpassade för Helix-kopplingar. ca £300 + porto för svänghjulet.. Känns väl som vettigt pris eller? Jag har inte så mycket erfarenhet av det här :lol:

Då är frågan vad man ska ha för typ av koppling till det?

https://turborenault.co.uk/t39555/

http://www.helix-autosport.com/products ... ub-spline/

Kanske är bäst att gå på custom-svänghjul direkt så finns det gott om val framöver. Frågan är vilket triggermönster man ska ha. Kanske lika bra att satsa på ett vanligt så man kan köra valfritt stand-alone-sprut? Men då blir jag väl av med färddatorn?
Jag antar också att standard-sprut inte gillar omslipade kammar?

Vilka dilemman man råkar ut för bara för att man råkar köpa en bil med portad topp och slipad kam.. :roll: :lol:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

Samma sida har gruppköp på R26r svänghjul för 310£ har jag för mig, så det ligger väl där
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply