Club Renault Sverige www.clubrenaultsverige.com
Författare Meddelande

<  Mitt Renaultprojekt / Renovering  ~  21 Turbo Quadra -91

InläggPostat: fre 06 feb 2015, 21:02
ForumpolisInlägg: 2755Ort: SundsvallBlev medlem: lör 07 dec 2002, 13:22
Jaa, men kombinerat med en 3-4 puckars lamell så kommer man endera tjuvstanna eller hoppa fram genom stan.

Kör du standard koppling så går det nog bra, men ska man upp över 250 kusar så behövs redigare pryttlar..



_________________
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Offline Profil WWW ICQ
InläggPostat: fre 06 feb 2015, 21:04
ForumpolisInlägg: 4614Ort: ÅlemBlev medlem: tis 15 mar 2005, 18:04
Blir svårt att hamna under 300hk med min kam!



_________________
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Offline Profil WWW
InläggPostat: fre 06 feb 2015, 21:04
ForumpolisInlägg: 2755Ort: SundsvallBlev medlem: lör 07 dec 2002, 13:22
:racesmile:



_________________
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Offline Profil WWW ICQ
InläggPostat: fre 06 feb 2015, 21:06
ForumpolisInlägg: 4614Ort: ÅlemBlev medlem: tis 15 mar 2005, 18:04
Hittade på leboncoin en 2skivig koppling till den motorn!



_________________
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Offline Profil WWW
InläggPostat: fre 06 feb 2015, 21:27
ForumpolisInlägg: 2755Ort: SundsvallBlev medlem: lör 07 dec 2002, 13:22
Hilfe :shock:

Fullgas starter då :)



_________________
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Offline Profil WWW ICQ
InläggPostat: fre 06 feb 2015, 21:28
ForumpolisInlägg: 4614Ort: ÅlemBlev medlem: tis 15 mar 2005, 18:04
Jag passade, men det var lockande bara för att!!



_________________
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Offline Profil WWW
InläggPostat: lör 07 feb 2015, 00:23
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 8465Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
Ni har ju tur som inte åker dubbelmassa original, mitt jäkla bojsänke väger 12,85 kg original, kan bara komma ner till 6,7 kg på lättaste



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: tor 19 feb 2015, 15:43
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 8465Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
Hur går det? Litet då och då så är det snart klart



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: sön 22 feb 2015, 14:27
AnvändarvisningsbildInlägg: 2139Ort: StockholmBlev medlem: tis 22 maj 2007, 11:34
Tony skrev:
Hur går det? Litet då och då så är det snart klart


Behöver fylla på verktygslådan lite, ska till biltema i veckan är det tänkt..

Har funderat lite däremot. Jag har för mig att ph3 (den svarta) har 60-2-delning för vevaxelgivaren, samt fördelarlös tändning. Frågan är om det är vits att köra på det istället för ph2 grejerna från den blå? Den blå kom ju med omslipad kam, men okänd spec. Även portad topp men den kommer jag ju använda oavsett kam..

Dennis, kan du plocka ihop din lättade 21-motor så du kan berätta hur den uppför sig på vanlig väg? :roll: :lol:

Jag är lite orolig för att lätta för mycket så den blir svårkörd på landsväg/motorväg, samtidigt vill man ju ha en pigg, rapp motor så det blir roligt de gånger man åker bana..



_________________
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Offline Profil
InläggPostat: sön 22 feb 2015, 17:49
ForumpolisInlägg: 4614Ort: ÅlemBlev medlem: tis 15 mar 2005, 18:04
All död vikt är till ondo när det gäller acc / decelleration. Lättning av roterande massa är alltid att föredra.

Man jagar ju tex vikt på fälgar och däck så det ska bli så lite tröghetsmoment i varvtalsförändringen.
Motorns effekt och vrid vill man ju att det ska hitta ut till hjulen och utföra ett arbete så fort som möjlig utan att först sätta fart på död massa!

Så Lätta på bara [smilie=001_005.gif]



_________________
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Offline Profil WWW
InläggPostat: sön 22 feb 2015, 18:14
AnvändarvisningsbildInlägg: 2139Ort: StockholmBlev medlem: tis 22 maj 2007, 11:34
Dennis skrev:
All död vikt är till ondo när det gäller acc / decelleration. Lättning av roterande massa är alltid att föredra.

Man jagar ju tex vikt på fälgar och däck så det ska bli så lite tröghetsmoment i varvtalsförändringen.
Motorns effekt och vrid vill man ju att det ska hitta ut till hjulen och utföra ett arbete så fort som möjlig utan att först sätta fart på död massa!

Så Lätta på bara [smilie=001_005.gif]


Jag är helt med på resonemanget om det hade gällt en renodlad banbil men jag bygger ju en snabb glassätarbil 8)
Eller menar du att motorn har så stort tröghetsmoment ändå att det inte kommer påverka körbarheten på motorväg?



_________________
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Offline Profil
InläggPostat: sön 22 feb 2015, 19:30
ForumpolisInlägg: 4614Ort: ÅlemBlev medlem: tis 15 mar 2005, 18:04
Den motorn är ett bojsänke tillräckligt till Gotlandsfärjan original!
Körbarheten "livligheten" kommer bara öka.



_________________
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Offline Profil WWW
InläggPostat: mån 23 feb 2015, 06:50
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 8465Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
Om du hade valt ett 2 kilos svänghjul med dubbelskivig ofjädrad sinterlamell, så hade det varit jobbigt, men så långt skall du väl inte gå?
Som Dennis säger en balansering och ett lite lättare svänghjul med uppgraderad original koppling, gör bara bilen roligare



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: mån 23 feb 2015, 06:52
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 8465Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
Själv skall jag bara byta från 12,85 kg svänghjul till ett runt 7 kg och 5 pucks fjädrad sinterlamell



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: mån 23 feb 2015, 10:40
AnvändarvisningsbildInlägg: 2139Ort: StockholmBlev medlem: tis 22 maj 2007, 11:34
Dennis skrev:
Den motorn är ett bojsänke tillräckligt till Gotlandsfärjan original!
Körbarheten "livligheten" kommer bara öka.


Ok, då kör vi på det.. "ska bara" plocka ur allt ur blocket då..



_________________
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 3 av 5
72 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori