21 Turbo Quadra -91

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Robin
Forumpolis
Inlägg: 2766
Blev medlem: 07 dec 2002, 12:22
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Inlägg av Robin » 23 feb 2015, 22:11

Joakim kan förmedla stadskörning sen till mig så ska jag se om jag hakar på trenden. Men som jag ser det nu så vill jag inte lätta någe svänghjul avsevärt mycket.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Användarvisningsbild
Tony
Forumpolis
Inlägg: 8468
Blev medlem: 12 jan 2003, 19:40
Ort: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Inlägg av Tony » 24 feb 2015, 10:20

Förstår inte att ni är så rädda för det, en clio sport eller megane eller alla små renaults med F motorn har ca 5,8 kg svänghjul, inte vägt ett R21 t svänghjul men sett ett och det finns att ta av innan ni behöver bry er om ni märker det.
Sett massa som bytt på megane Rs och ingen klagar på svänghjulets vikt utan bara ser det som positivt på responsen, det dom klagar på är kopplingen som upplevs lite tung om man kör den värsta kopplingen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Inlägg: 2766
Blev medlem: 07 dec 2002, 12:22
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Inlägg av Robin » 24 feb 2015, 10:53

Vi får se Tony, är väl växellådsrenovering inom kort. Då kanske man ta ner svänghjulet också :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Inlägg: 4614
Blev medlem: 15 mar 2005, 17:04
Ort: Ålem
Kontakt:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Inlägg av Dennis » 24 feb 2015, 13:36

Om man börjar svarva och borra i svänghjulet måste det balanseras och då behöver veven ur.
Tryckplattor är ofta väldigt dåliga, och det är absolut inget som säger att en ny är stabil i sin balans.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Inlägg: 2766
Blev medlem: 07 dec 2002, 12:22
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Inlägg av Robin » 24 feb 2015, 13:38

Just ja, man balanserar med veven. Då är det lika bra att byta stakar å kolvar. Även i med starkare foder. Äh mitt svänghjul är bra som det är :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Inlägg: 4614
Blev medlem: 15 mar 2005, 17:04
Ort: Ålem
Kontakt:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Inlägg av Dennis » 24 feb 2015, 13:41

Det är inte mitt :wink: Det kräver mycket modifiering.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Användarvisningsbild
Joakim16v
Inlägg: 2139
Blev medlem: 22 maj 2007, 11:34
Ort: Stockholm

Re: 21 Turbo Quadra -91

Inlägg av Joakim16v » 24 feb 2015, 19:25

Jag ska ju ändå ha ur veven.. Vad ska man satsa på för tryckplatta/lamell? Kolvar/foder tror jag nog får bli standard..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Inlägg: 4614
Blev medlem: 15 mar 2005, 17:04
Ort: Ålem
Kontakt:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Inlägg av Dennis » 25 feb 2015, 09:42

Du tänker som jag då Jocke med kolvar stakar, jag ska ju inte pressa min över 300hk så då håller originalet.
Jag är ju inte igång med min 21 ännu så jag vet faktiskt inte vad för koppling jag ska ha. Det är ju samma mått som på Alpine V6turbo så jag har inte oroat mig för att man ska hitta ngt lämpligt. Kan vara värre för er men jag har ju automatisk momentbegränsning iomed bara framhjulsdrift :mrgreen:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Användarvisningsbild
Tony
Forumpolis
Inlägg: 8468
Blev medlem: 12 jan 2003, 19:40
Ort: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Inlägg av Tony » 25 feb 2015, 11:07

Helix- autosport finns i vanlig och sinterlamell
Bild
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Inlägg: 2766
Blev medlem: 07 dec 2002, 12:22
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Inlägg av Robin » 25 feb 2015, 12:12

När jag gjorde min motor hade jag svänghjul på svarvning och renoverade tryckplattan. Renoverade även befintlig lamellplatta med sinterpuckar. Ca 270hk i motorn och inga tendenser till lamellslir efter 10år :D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Användarvisningsbild
Joakim16v
Inlägg: 2139
Blev medlem: 22 maj 2007, 11:34
Ort: Stockholm

Re: 21 Turbo Quadra -91

Inlägg av Joakim16v » 25 feb 2015, 17:39

Dennis skrev:Du tänker som jag då Jocke med kolvar stakar, jag ska ju inte pressa min över 300hk så då håller originalet.
Jag är ju inte igång med min 21 ännu så jag vet faktiskt inte vad för koppling jag ska ha. Det är ju samma mått som på Alpine V6turbo så jag har inte oroat mig för att man ska hitta ngt lämpligt. Kan vara värre för er men jag har ju automatisk momentbegränsning iomed bara framhjulsdrift :mrgreen:
Ja, finns egentligen anledning att byta kolvar och foder. Jag vågar/vill inte pressa för mycket effekt. Dels är ju quadra-lådan svagare än framkrafset och dels blir det dyrt!

Enda som jag funderar över är om det går att få ihop det bra med tanke på att jag inte har någon aning om vilken kolv som hör ihop med vilket foder.. Vill ju inte att den nybyggda motorn ska dra olja!
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Inlägg: 4614
Blev medlem: 15 mar 2005, 17:04
Ort: Ålem
Kontakt:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Inlägg av Dennis » 25 feb 2015, 18:29

Kör en lätt honing så gör det ingen skilnad. Men mät kolvringgapet ifall för att se om du ska satsa på nya ringar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Inlägg: 2766
Blev medlem: 07 dec 2002, 12:22
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Inlägg av Robin » 25 feb 2015, 20:51

Hehe, ni kom ju ihåg hur mitt glapp i fodrena såg ut. Man kunde ju trycka kolven fram och tillbaka :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Användarvisningsbild
Tony
Forumpolis
Inlägg: 8468
Blev medlem: 12 jan 2003, 19:40
Ort: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Inlägg av Tony » 25 feb 2015, 22:27

Kostar och ligga på topp, jag kör all in så borde skiten hålla ihop
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Inlägg: 2766
Blev medlem: 07 dec 2002, 12:22
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Inlägg av Robin » 25 feb 2015, 22:51

Joo, dom tar ju ut närmare 700 påsar ur den där motorn.. Så investera i lite kolvar å stakar kommer jag nog göra framöver :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Skriv svar