Club Renault Sverige www.clubrenaultsverige.com
Författare Meddelande

<  Mitt Renaultprojekt / Renovering  ~  Renault 4 -72

InläggPostat: tor 22 feb 2018, 22:51
AnvändarvisningsbildInlägg: 31Ort: RonnebyBlev medlem: sön 14 jan 2018, 16:02
Såja, ny gas och ny kväll! Dags att fortsätta i vänstra hjulhuset med förstärkningsplåten - här borrad och slipad:

Bild

Där ligger också en påbörjad bit till ovankant på hjulhuset, där bakskärmen är skruvad. I alla fall ska förstärkningsplåten svetsas här:

Bild

Sagt och gjort - här är resultatet efter slipning:

Bild

Jag hade faktiskt skyddsmask på mig under svetsningen då det rök som tusan med all färg. Det är lite obekvämt med svetshjälmen men det går och man slipper huvudvärk...



_________________
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Offline Profil
InläggPostat: fre 23 feb 2018, 20:38
AnvändarvisningsbildInlägg: 31Ort: RonnebyBlev medlem: sön 14 jan 2018, 16:02
Inget klockrent renaultämne månne, men den kommer att användas till bl a R4:an framöver. Jag var och köpte en liten, liten svängbar lyftkran som ska bli motorlyft fäst i garageväggen - nu är det bara att fundera ut ett fäste också!

Bild



_________________
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Offline Profil
InläggPostat: lör 03 mar 2018, 20:35
AnvändarvisningsbildInlägg: 31Ort: RonnebyBlev medlem: sön 14 jan 2018, 16:02
Jag får väl erkänna att svetsning inte lockat sista tiden, dessutom har det snöat en hel del vilket medför skottning och min bruksbil gick sönder förra helgen... Men idag blev det garage, även om en röd tråd helt saknades - jag petade i det mesta. I alla fall blev det någon slags styrfart till sist och jag tog tag i huvudbromscylindern. Den är blästrad och lackad men av någon anledning lät jag första delen av axeln (heter det så?) sitta kvar. På med kompressorn, täta in- och utgångar, blås och axeln far ut med en väldig fart... Efter rengöring och honing ser allting bra ut, bara att sätta ihop - men då minns jag att bromsfettet tog slut när jag renoverade bromscylindrarna.

Bild

Ja ja, jag plockar fram putsrondellen och autosolen och går loss på delarna som ska vara blanka - det går faktiskt att rädda mycket som ser uselt ut, jag får hyfs på specialbrickan som sitter näst "sist" i huvudbromscylindern, innan säkringen och sprinten till delen mellan huvudbromscylindern och pedal.

Bild

Såja, nu är det bara bromsfettet som saknas!



_________________
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Offline Profil
InläggPostat: sön 04 mar 2018, 18:11
AnvändarvisningsbildInlägg: 31Ort: RonnebyBlev medlem: sön 14 jan 2018, 16:02
Den där biten över vänster bakskärm är nästa etapp. Jag förberedde igår med tillverkning och rostskydd, här har vi elakingen ur grodperspektiv...

Bild

Det hade varit fantastiskt med karossnurra här, men nu är jag snart klar och bilen behöver vara flyttbar och jag vill inte ta ur motor och växellåda nu. Svetsa uppåt är trist men går, blir lite mer slipning bara.

Bild

Såja, världens buckligaste yta - jag vet inte vad som hänt men troligen brände "renoveraren" på med värme i överflöd, det har blivit lite bättre nu och jag ska försöka få ut det värsta med gassvetsen. Bra ställe att träna tennspackling förvisso... Ser när jag sitter i hjulhuset att plåten i framkant där skärmen sitter skruvad inte mår så bra: jaha, fram med kapen bara!

Bild

Klipper ut en ny bit med den gamla som mall, svetsar, slipar och rostskyddar baksidan där det ska vara dubbelplåt. Jag gör också biten till baksidan som får samma behandling plus några hål för punktsvets. Sedan får det vara för nu!

Bild



_________________
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Offline Profil
InläggPostat: mån 05 mar 2018, 21:49
AnvändarvisningsbildInlägg: 31Ort: RonnebyBlev medlem: sön 14 jan 2018, 16:02
Då så, bara att köra på... the stage is set tror jag man kan säga:

Bild

Inga konstigheter, bra krydda till dubbelplåten - lite mildare till resten och mycket kylning, inga bränder nu!

Bild

Nu sitter det, bara den roliga slipningen kvar... Jag kunde inte låta bli att provmontera bakskärmen, det är mycket plåt bytt runt skärmen nu. Men det passar bra, det har inte blivit helt rakt hela vägen mellan skärm och bil men det syns inte efter att kittsträngen kommer på plats.

Bild



_________________
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Offline Profil
InläggPostat: mån 05 mar 2018, 22:17
AnvändarvisningsbildInlägg: 31Ort: ÖstersundBlev medlem: sön 22 dec 2002, 12:30
Toppentråd :D
Följer med spänning!



_________________
Rolf Fridh - Östersund
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
Offline Profil WWW
InläggPostat: tis 06 mar 2018, 15:46
AnvändarvisningsbildInlägg: 31Ort: RonnebyBlev medlem: sön 14 jan 2018, 16:02
Tack, tack - jag ska göra mitt bästa att hålla tempot uppe, det får ju inte gå så här långt...

Bild



_________________
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Offline Profil
InläggPostat: tis 06 mar 2018, 22:46
AnvändarvisningsbildInlägg: 31Ort: RonnebyBlev medlem: sön 14 jan 2018, 16:02
Nu kom jag ihåg att köpa bromsfett! Jag gillar bromsfett och använder rikligt, min erfarenhet är att med isärplockning, rengöring och infettning kommer man väldigt långt - även smårostiga kolvar kan funka med lite försiktig slipning och fräsch bromsvätska. Det blir ju rätt mycket jobb men ofta blir man mörkrädd över hur systemet ser ut inuti, R4:an hade smutsigt vatten med lite bromsvätska i... Nu var jag tvungen att pilla isär!

Bild

Spännande! Tryckluft, trasa och fett - det måste bli rätt... Skönt att kunna lägga ner dessa i en påse i väntan på montering!

Bild

Jag passar på att nyttja bakskärmen för att få till avslutet i nederkant bak, så det blir gjort någon gång - typisk grej som man bara går och glor på...

Bild

Såja, snabbpass idag men nöjd ändå!



_________________
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Offline Profil
InläggPostat: ons 07 mar 2018, 23:25
AnvändarvisningsbildInlägg: 31Ort: RonnebyBlev medlem: sön 14 jan 2018, 16:02
Sista (förhoppningsvis) rycket i hjulhuset, det här ser ju inte så farligt ut:

Bild

Men vis av erfarenhet tar jag fram vinkelslip och borrmaskin!

Bild

Det här var ju väntat, mer vinkelslip och borrmaskin... Sedan kommer den stora överraskningen, när jag avlägsnat nästa elände möts jag av - ögonen blir som tefat - frisk plåt! Det är inte möjligt. Jag ser snabbt till att slipa och grundlacka, den kanske rostar upp på ett ögonblick annars! Jag blästrar ytterbiten jag skar bort, bockar och borrar en ersättningsplåt mellan ytter- och innerplåt. Dessa rostskyddas och får gotta sig en kort stund under värmelampa!

Bild

Så här blev det till sist, knappt någon skillnad för ögat men desto större för själen!

Bild



_________________
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Offline Profil
InläggPostat: lör 10 mar 2018, 16:22
Inlägg: 68Ort: FärilaBlev medlem: fre 11 maj 2012, 14:47
Gissar att du känner till dessa två kataloger med massor av R4-delar att köpa, men jag tänkte ifall inte...

https://www.melun-retro-passion.com/med ... Web_sd.pdf

https://www.franzose.de/shop_downloads.php?did=263



_________________
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
Offline Profil
InläggPostat: sön 11 mar 2018, 18:12
AnvändarvisningsbildInlägg: 31Ort: RonnebyBlev medlem: sön 14 jan 2018, 16:02
Tack för tipset, den första visste jag inte om!



_________________
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Offline Profil
InläggPostat: mån 12 mar 2018, 09:16
AnvändarvisningsbildInlägg: 2779Ort: UppsalaBlev medlem: mån 24 jul 2006, 17:54
Kastar in den här firman också ... https://vehicules-anciens.fr/en/



_________________
Albert Sjöberg - Uppsala - CRS Medlem #1830
Nu: Zoe Intens -16, Twizy -13, Grand Scenic 1.6dci S&S -12, R20TS R1272 -79, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna 2.0 16V, Laguna II 1.9dci, Grand Modus 1.2TCe
Offline Profil WWW
InläggPostat: mån 12 mar 2018, 22:07
AnvändarvisningsbildInlägg: 31Ort: RonnebyBlev medlem: sön 14 jan 2018, 16:02
Vänligt! Den har jag faktiskt koll på, jag behövde fästen/bussningar till bärarmarna och hittade sådana där. Nu slutade det med att jag köpte av en man i Skåne (Kjell om jag minns rätt), han hade både inre och yttre fäste till båda sidorna NOS och lite annat bra att ha. Här är hela härligheten i 90° i pressen på jobbet.

Bild

Ikväll var det grisjobb, slipa rent hjulhuset - riktigt ökenjobb men nödvändigt visade det sig...

Bild

Uppe i hörnet i framkant dolde sig detta under 5 mm spackel...

Bild

Underbart! Jag avslutade med att kapa bort det sjuka. Nu är kvällen imorgon räddad i alla fall!

Bild



_________________
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Offline Profil
InläggPostat: ons 14 mar 2018, 23:15
AnvändarvisningsbildInlägg: 31Ort: RonnebyBlev medlem: sön 14 jan 2018, 16:02
Varför utsätter man sig för sånt här? Jag var svart långt in i örat av gammal underredsmassa och kolsvart i synen trots skyddsglas och munskydd och fingrarna har domnat - bra fråga: ingen aning... Nu är vänster hjulhus lagat i alla fall!

Bild

Körde alltså bort underredsmassa i höger hjulhus, det är i bättre skick men spackelfantomen hade satt sitt bomärke också här - jag får byta uppe i hörnet även här...

Bild



_________________
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Offline Profil
InläggPostat: tor 15 mar 2018, 21:56
AnvändarvisningsbildInlägg: 31Ort: RonnebyBlev medlem: sön 14 jan 2018, 16:02
Då så, ännu en kväll i plåtens förlovade land... Bort med gravrosten och måtta in lite frisk 0.7, här är det smidigt - bara att lägga plåten mot hålet, öppna bakdörren och ritsa av formen inifrån!

Bild

Sedan är det en fördel med tålamod, givetvis är det lättare att svetsa med god passform! Detta blir utmärkt.

Bild

Svårt att komma åt med svetstänger här, men magnet och en mejsel för att få plåtarna i samma höjd funkar bra. Först noggrann inpassning:

Bild

Sedan vanliga visan... Jag tycker det är lätt att tappa fokus här och då säger det swosch - jaha, precis så! Men plåt går alltid att fixa med lite känsla. Jag brukar ha hög musik i bakgrunden, för mig är det lättare att hålla koncentrerationen då. Inte många missöden här och efter några punkter inifrån är jag nöjd för ikväll.

Bild

Bild



_________________
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 2 av 3
42 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori