Renault 4 -72

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault 4 -72

Post by Stymie »

Kul att följa! Bra jobbat!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Jag har en bekant på jobbet som är väldigt noggrann, kunnig och bilintresserad - dessutom har han utrustning för finlir med metall. Nu fräser och svarvar han en egen flugfiskerulle i aluminium och titan... En utmärkt man att fråga för mekanisk hjälp med andra ord! Jag undrade om han kunde tänka sig att ta sig an förgasaren till R4:an - det är rejält glapp i godset till spjällaxeln. Planen är att svarva axeln lite grand och pressa i mässingsbussningar i godset - ska bli spännande att följa.

Jag har plockat ner innertaket med mediokert resultat, tidigare renoverare har haft det nere och sedan klämt plåten kring kanten på något sätt... Jag ska i alla fall lämna bort innertaket så en tapetserare kan malla av det och sy upp ett nytt.
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Inte mycket garagejobb i veckan men lite igår i alla fall...

Image

Hela övre delen av innerskärmen som ligger under framskärmen är gravt rostangripen, mer krater än slätt så att säga - bara att byta!

Image

Även främre delen av innerskärmen är bytt, passade på att knyta ihop den med övre delen - lite krångel i och med att den är krökt plus att den har en pressning där främre gavel punktas i innerskärmen - enkla verktyg, våld och ett par extra svetssträngar fixar biffen!
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Ikväll gör jag tvärtom, skriver innan jag går ut i garaget - det är så mycket som drar var för sig: kaffe, choklad, Pentagram, soffan... Tillsammans kan dessa element vara lika garageaktivitetshämmande som om Jupiters gravitation gästade Jorden för några timmar - och då är inte musikens tyngd inräknad. Men dessa fantastiska riff och låtar ger också energi, det gör ju även kaffe och choklad! Plötsligt dyker lusten upp, nu känns en parallell med månens gravitation mer passade.

Gårdagens resultat:

Image

Hur mycket jobb är vettigt att lägga ner på en innerskärm? Ingen aning, men det går ju inte att sluta nu - att lämna bort en R4:a för rostlagning är en potentiell ekonomisk katastrof... Nu ska jag avsluta gaveln och kanske punkta ihop med innerskärmen!
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Image

Såja!
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Renault 4 -72

Post by 1898 »

Snyggt!
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Tack!!!

Med ena innerskärmen snudd på klar är ju steget inte långt till den andra...

Image

Det är bara en liten bit som behöver bytas, skönt! Torktid av färg gör att inte sista biten svetsas fast - det blir nästa gång.

Istället hamnar bakluckan på arbetsbänken - ingen rolig del att få till bra men det är väl värt ett försök. I nedre hörnen ser det vettigt ut men vid en andra blick misstänks spackel och efter att stålborsten gjort sitt konstateras fusk - suck... Jag slipar bort kanten vid bocken och kan efter lite bändande få en överblick:

Image

Usch, såhär kan vi inte ha det. Bort med rosteländet och dit med en frisk bit!

Image

Slutligen lite färg och tillklippning av två remsor. Tanken är att jag ska punkta ihop ytterplåt och remsor och försöka få till ursprungsformen - en chansning som förhoppningsvis går hem.

Image
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Det funkade rätt så bra, plåten slog sig lite men det ska nog gå att värma till.

Image

Image
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Fullt upp med allt utom R4:an, men jag hoppas hinna lite mer framöver. Jag fick i alla fall tillbaka spjällaxel och axelhus i förra veckan. Nu är spjällaxeln svarvad en aning och 2 st hylsor med ytterdiameter strax under 9 mm limmade på axeln. Axelhuset är sedan brotschat till 9 mm. Det blev jättebra, inget glapp överhuvudtaget - nu borde förgasaren vara besiktningsbar!

Image
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Semester, nästan 30° varmt - då kan svalkan i garaget vara avkopplande. Parallellt med tråkjobb på bruksbilen testar jag mig fram med ultraljudstvätten som stått och samlat damm ett bra tag nu. Det tar sin tid, låter för jävligt men funkar utmärkt. Just att kunna jobba med annat under tiden gillar jag - effektivitet! Jag kan sitta i skuggan med kaffe och trivsam läsning medan delarna blir rena och fina - lätt värt pengarna.

Image
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Renault 4 -72

Post by 1898 »

Nu borde det i alla fall inte vara något problem med värmen längre! Det kanske finns fler bilder att visa t.o.m.?
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Jo, det är fortfarande för varmt, varken snö eller is så långt ögat når - jag vill åka långfärdsskridskor... Skämt åsido så ligger R4:an helt nere, jag har inte gjort någonting på ett halvår. Jag står inför flytt till Kristianstad där jag blir sambo, jag ska också börja nytt jobb om några veckor. Ett gammalt vagnsskjul ska bli nytt garage, det ska inredas närmsta tiden. Förhoppningsvis leder alla förändringar till inspiration att fortsätta med R4:an - jag vill verkligen köra med bilen, den lär passa utmärkt på små slingriga skånevägar!
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Fortfarande lite glest med händelser på renaultfronten... Men idag var det dags att flytta Laban från Blekinge till sin nya adress i Skåne:

Image

På plats i nya garaget på Karaby!

Image
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Jag har i alla fall skaffat en reservdelsbil...

Image
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Renault 4 -72

Post by 1898 »

Finns det nåt bra på den där då?
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
Post Reply