Renault Dauphine Gordini Electrique

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Skriv svar
bjn
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 mar 2019, 09:29
Firstname: Björn
Surname: Nyman

Renault Dauphine Gordini Electrique

Inlägg av bjn » 04 mar 2019, 15:11

Hej!
Jag har just registrerat mig på det här forumet eftersom att jag är nybliven ägare till en veteranbil i behov av omvårdnad. Det är en Renault Dauphine Gordini 1962 som jag tänker renovera samt konvertera till eldrift!
Projektet går under namnet Renault Dauphine Gordini Electrique =)

Redan på 50-talet konverterades Renault Dauphine till eldrift. Motorn var en borstad modell på 7 hk. Växellådan en 3-växlad automat. Batterierna var av bly och ökade bilens vikt betydligt. Från runt 650kg till närmare tonnet. Den konverterade bilen döptes till "Henney Kilowatt".
https://en.wikipedia.org/wiki/Henney_Kilowatt
Min version kommer inte använda blybatterier och motor med kolborstar. Utan tanken är att att använda litiumbatterier och motor från en modern elbil (kanske från en Nissan Leaf). Vilket förhoppningsvis inte ökar vikten särskilt mycket från original.


Bild på min Dauphine:
20190209_162430.jpg
20190209_162430.jpg (238.63 KiB) Visad 744 gånger
Bilen hade innan jag köpte den stått ute på en åker i många år och blivit mossbeväxt. Den köptes och hämtades från åkern av personen som sålde bilen till mig. Han har tvättat in och utsida med högtryckstvätt, vilket innebär att bilen ser någorlunda fin ut idag. Plåten ser ut att ha klarat sig bra från rost genom åren, antagligen tack vare att bilen någon gång fått en rostskyddsbehandling (enligt en dekal i dörrkarmen till förardörren). Men all inredning är i dåligt skick. På golvet finns inte någon matta, då den antagligen tagits ur i samband med ett mindre svetsarbete. Baksäte saknas. Ratt saknas. Någon som demonterat ratten har antagligen slagit ett verktyg genom instrumentpanelen, så glaset är sprucket och mätartavlorna buckliga. Jag har plockat glasskärvor och diverse skrot ur bilen, samt börjat demontera de delar som inte behövs vid eldrift.


Original 850cc bensinmotor gick inte runt när jag köpte bilen, så även om det hade varit kul att provköra innan konverteringen, har jag demonterat motorn.
20190216_200131.jpg
20190216_200131.jpg (183.46 KiB) Visad 744 gånger

Ett problem kan bli att växellådan inte tål elmotorns vridmoment. Så detta behöver jag er hjälp med! Hur många Nm tål original växellåda? Originalmotorn ger 70Nm. Elmotorn till Nissan Leaf ger upp till 280Nm vid full gas. Min tanke är att låsa växellådan på t.ex. 3:e växeln, och sedan använda elmotorns vridmoment för att accelerera bilen. Om original låda klarar 150Nm kan jag tänka mig att behålla den. Annars behöver jag använda Leafens originaltransmission. Men det skulle innebära att jag behöver bygga en helt ny bakvagn.
20190213_220329.jpg
20190213_220329.jpg (157.24 KiB) Visad 744 gånger
Status just nu är att jag börjat inspektera bromssystemet, letar delar på nätet, och klurar på bästa sätt att lösa elkonverteringen. Min tanke är att placera batterierna där de inte syns, så att bagageutrymme och kupé ser precis ut som bilens original.
Användarvisningsbild
Stymie
Inlägg: 3079
Blev medlem: 24 jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Renault Dauphine Gordini Electrique

Inlägg av Stymie » 04 mar 2019, 17:03

Kul projekt! Även jag har gått liknande tankar, men då funderat på att bygga om en R16 med Zoedelar.
___
Nu: Zoe R240 Intens -16, Twizy -13, Grand Scenic 1.6dci S&S -12, Mégane II RS -08, R20TS R1272 -79, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna 2.0 16V, Laguna II 1.9dci, Grand Modus 1.2TCe
Skriv svar