Renault Dauphine Gordini Electrique

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bjn
Posts: 1
Joined: 04 Mar 2019, 09:29
Firstname: Björn
Surname: Nyman

Renault Dauphine Gordini Electrique

Post by bjn »

Hej!
Jag har just registrerat mig på det här forumet eftersom att jag är nybliven ägare till en veteranbil i behov av omvårdnad. Det är en Renault Dauphine Gordini 1962 som jag tänker renovera samt konvertera till eldrift!
Projektet går under namnet Renault Dauphine Gordini Electrique =)

Redan på 50-talet konverterades Renault Dauphine till eldrift. Motorn var en borstad modell på 7 hk. Växellådan en 3-växlad automat. Batterierna var av bly och ökade bilens vikt betydligt. Från runt 650kg till närmare tonnet. Den konverterade bilen döptes till "Henney Kilowatt".
https://en.wikipedia.org/wiki/Henney_Kilowatt
Min version kommer inte använda blybatterier och motor med kolborstar. Utan tanken är att att använda litiumbatterier och motor från en modern elbil (kanske från en Nissan Leaf). Vilket förhoppningsvis inte ökar vikten särskilt mycket från original.


Bild på min Dauphine:
20190209_162430.jpg
20190209_162430.jpg (238.63 KiB) Viewed 10904 times
Bilen hade innan jag köpte den stått ute på en åker i många år och blivit mossbeväxt. Den köptes och hämtades från åkern av personen som sålde bilen till mig. Han har tvättat in och utsida med högtryckstvätt, vilket innebär att bilen ser någorlunda fin ut idag. Plåten ser ut att ha klarat sig bra från rost genom åren, antagligen tack vare att bilen någon gång fått en rostskyddsbehandling (enligt en dekal i dörrkarmen till förardörren). Men all inredning är i dåligt skick. På golvet finns inte någon matta, då den antagligen tagits ur i samband med ett mindre svetsarbete. Baksäte saknas. Ratt saknas. Någon som demonterat ratten har antagligen slagit ett verktyg genom instrumentpanelen, så glaset är sprucket och mätartavlorna buckliga. Jag har plockat glasskärvor och diverse skrot ur bilen, samt börjat demontera de delar som inte behövs vid eldrift.


Original 850cc bensinmotor gick inte runt när jag köpte bilen, så även om det hade varit kul att provköra innan konverteringen, har jag demonterat motorn.
20190216_200131.jpg
20190216_200131.jpg (183.46 KiB) Viewed 10904 times

Ett problem kan bli att växellådan inte tål elmotorns vridmoment. Så detta behöver jag er hjälp med! Hur många Nm tål original växellåda? Originalmotorn ger 70Nm. Elmotorn till Nissan Leaf ger upp till 280Nm vid full gas. Min tanke är att låsa växellådan på t.ex. 3:e växeln, och sedan använda elmotorns vridmoment för att accelerera bilen. Om original låda klarar 150Nm kan jag tänka mig att behålla den. Annars behöver jag använda Leafens originaltransmission. Men det skulle innebära att jag behöver bygga en helt ny bakvagn.
20190213_220329.jpg
20190213_220329.jpg (157.24 KiB) Viewed 10904 times
Status just nu är att jag börjat inspektera bromssystemet, letar delar på nätet, och klurar på bästa sätt att lösa elkonverteringen. Min tanke är att placera batterierna där de inte syns, så att bagageutrymme och kupé ser precis ut som bilens original.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Dauphine Gordini Electrique

Post by Stymie »

Kul projekt! Även jag har gått liknande tankar, men då funderat på att bygga om en R16 med Zoedelar.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Renault Dauphine Gordini Electrique

Post by 1898 »

Jag tror (är ganska säker på) att den klarar högre moment ju högre växel man kör på. På lägsta växeln blir det ju annars ett enormt moment pga utväxlingen.
På ettan ger växellådan med originalmotorn 3.7 gånger 70 Nm = 259 Nm på utgången. Det är ju ganska nära vad Nissanmotorn ger utan utväxling.
Det är säkert nån begränsning för vad som lådan tål på ingången också, men jag tror den största begränsningen är på utgången på ettans växel.
Jag skulle välja att köra enbart på högsta växeln, annars blir det säkert för mycket moment.
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
gordiniroadster
Posts: 2
Joined: 17 Jan 2021, 10:27
Firstname: hans-erik
Surname: Svedjevik

Re: Renault Dauphine Gordini Electrique

Post by gordiniroadster »

För att spara på växellåda och drivaxlar kan man inte kliva på med full effekt med en elmotor eftersom dem har fullt vridmoment från första varvet. för att lösa detta brukar effekt styrningen till motor vara programerbar så att den drar på effekten mjukt till motorn. Hur snabbt den skall dra på brukar vara ställbart. (ramptid)
På min hemsida finns bilder på ett elbilsbygge som byggdes i skellefteå.

www.gordini.se
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Dauphine Gordini Electrique

Post by Stymie »

Renault Twizy 80 har låg effekt (13kW) och går att trimma med en liten styrbox som heter Powerbox. Då kan den ge upp till 100 Nm och ca 20 kW. Original är den på 13kW och 57 Nm.

https://www.car.info/sv-se/renault/twiz ... 4518/specs.

Kan du få till ett lite större batteri så kanske det kan vara ett alternativ, även om det inte blir någon raket till bil.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply