R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin

Post by Robin »

Joh det har du ju rätt i. Ska jag beställa originalbultar då istället ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin

Post by Joakim16v »

Robin wrote:Joh det har du ju rätt i. Ska jag beställa originalbultar då istället ?
Måste du ha nya?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin

Post by Robin »

Ja har öppnat dom en gång tidigare. Tänkte att strechen i dem stämmer inte när man drar moment.
Men jag har dålig koll iofs. Kanske kan använda dom. Jag har bytt dem en gång i alla fall :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin

Post by Robin »

Efter mycket sökande och slit så har jag äntligen fått tag i en originalkam. Han jag köpte den av bodde granne med Newman Cams i england som sedan har slipat om den till 276 grader.

Fick mail precis nu att den är skickat därifrån och är påväg ! Kanske blir lite ösa i sommar ändå =D

Ny kamrems och sotningssats beställd av benny. 530cc spridare har jag liggandes sen förut och med dessa å kammen hoppas jag på att mappa om den till Etanol och kräma ur det sista ur stackarn =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin

Post by Norden »

Nu har jag läst igenom hela tråden, fasen sicken fräck bil! Det roliga med detta forum är att man får läsa om och uppleva lite mer udda fåglar :D
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin

Post by Robin »

Ahh va kul ! :)
Joh det är roligt att bläddra igenom trådarna här, då det finns många renaulter som aldrig såldes i sverige :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin

Post by Dennis »

Har beställt nu till motor nr:2 Skwichkant (eller hur det nu stavas) svetsade förbränningsrum, kompressionsanpassning och en Åströmkam.
Blir kul att jämföra någon gång. Diffspärr har jag också nu :racesmile: Fast fortfarande bara framkrafs!
Dennis wrote:Har en kompis,,, Åströms motortrimmning, han har tagit fram en helt ny matris till den vipparmsutväxlingen. Peter har sådana i sin Alpine nu men det är inte bestyckat ännu. Krävs mycket omjustering där så du lär behöva ett programerbart sprut också.
Alpinen går med lite för små förgasare, men den drar hejdlöst så länge som förgasarna orkar ge flöde :shock:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin

Post by Robin »

F-N Dennis !

Kul å höra :D

Ja meningen var nästan att hänga med till Gotland, men jag lägger alla pengar på bilen nu så jag får lite fart i grejjerna.

Jag antar att en ommappning med nya spridare och kam kommer kosta en del också. Sen vart det lite pengar för delarna också.

Ang diffspärr, så skulle jag vilja ha igång min som sitter bak och går på vakum. Men dom verkar ha dragit slangarna i ramen på bilen ??!
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin

Post by Dennis »

Robin wrote: Dom verkar ha dragit slangarna i ramen på bilen ??!
Ram på en 21'a :lol: Var hittade du den?
Bara någa ynka profiler, nä ingen bil man vill smälla med :shock: Den tillhörde nog den sista som var utanför Renaults säkerhetstänk. Laguna'n var ju en av de säkraste på sin tid när den presenterades, och mycket tyngre :?
Körde den alltid med måttot Ju snabbare man kör ju mindre tid exponerar man sig för farliga trafikanter :racesmile:
Hrmm... iof kör jag nog så fortfarande :oops:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin

Post by Robin »

Haha !

Ja vet att det inte är någon ram på 21an. Var lite svårt att uttrycka sig bara. Har även vibrationer efter stödlagerbytet. Detta måste ja också lösa, då det är okörbart nu :(
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin

Post by Joakim16v »

Robin wrote:F-N Dennis !

Kul å höra :D

Ja meningen var nästan att hänga med till Gotland, men jag lägger alla pengar på bilen nu så jag får lite fart i grejjerna.

Jag antar att en ommappning med nya spridare och kam kommer kosta en del också. Sen vart det lite pengar för delarna också.

Ang diffspärr, så skulle jag vilja ha igång min som sitter bak och går på vakum. Men dom verkar ha dragit slangarna i ramen på bilen ??!
Om du lyckas lösa det är jag också intresserad! Det funkar inte på min svarte och troligtvis inte på den blå heller.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin

Post by Alpine Linus »

Roligt att du har byggt upp lite motivation Robin!
Helvete vilket snack det börjar bli om gotland nu då!!!!
Jag som varken har bil, tid eller pengar.
Kanske får tänka om när det börjar packa på med folk!

Är det för mkt spel i stödlagret eller vad har hänt? Läge att dra nya slangar till diffen??

Lycka till iaf!!!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin

Post by Robin »

Jag bytte stödlager och efter detta vibrerar den. Vet fan inte va det beror på. Första gången får jag faktiskt erkänna att jag satte lagret uppåner. Då vribrerade som Faaen. Sen vände ja på det och nu börjar det vid 80km/h. Men är olidligt. Vet inte vad mer man kan göra än att typ bricka upp bultarna så kardan blir heeelt linjär, typ med en bräda. Annars blir ja knäck om inte det hjälper.

Vakumslangarna har jag funderat på länge. Måste byta dessa och se till att få igång den. Endast iofs för att det är tufft =) Antar att man behöver mer än 300hk för att riva lös hejdlöst på asfalten och måste använda diff =D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin

Post by Tony »

Alpine Linus wrote: Helvete vilket snack det börjar bli om gotland nu då!!!!
Jag som varken har bil, tid eller pengar.
Kanske får tänka om när det börjar packa på med folk!
kanske skulle tänkt på det innan du köpte en mc, låter inte som du hade tänkt att fixa en bil till Gotland
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin

Post by Alpine Linus »

Tony wrote:
Alpine Linus wrote: Helvete vilket snack det börjar bli om gotland nu då!!!!
Jag som varken har bil, tid eller pengar.
Kanske får tänka om när det börjar packa på med folk!
kanske skulle tänkt på det innan du köpte en mc, låter inte som du hade tänkt att fixa en bil till Gotland
njea tror faktis hoj låg lite mer i framkant faktis då jag egentligen inte har plats för mer bilar (kör med standard ursäkten).
Dock börjat bli av med lite Saabar nu, bara tre kvar... Nu ska en rostfri 5tl från 72 bort samt dem 2 fyrhjulsdrivna r18 kombi.... :)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Post Reply